لزوم حرکت مسابقات مناظره دانشجویان به سوی جریانی کشوری
کد خبر: 3726764
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹
مهدی فیض تاکید کرد:

لزوم حرکت مسابقات مناظره دانشجویان به سوی جریانی کشوری

گروه دانشگاه ــ مشاور فرهنگی رئیس جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه در مسابقات مناظره دانشجویان تا رسیدن به نقطه ایجاد جریان علمی در کشور فاصله داریم، عنوان کرد: باید به دنبال سازوکاری باشیم که بتوانیم این حرکت را به جریانی کشوری در سطح دانشگاه‌ها تبدیل کنیم.

مهدی فیض
 
به گزارش ایکنا؛ هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران که به همت معاونت فرهنگی و سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود، با اعلام آمادگی ۳۹ واحد از سراسر کشور از اسفندماه سال ۹۶ آغاز شده و اکنون این مسابقات در مرحله استانی در حال پیگیری است.
 
مهدی فیض، مشاور فرهنگی رئیس جهاد دانشگاهی و عضو شورای علمی مسابقات مناظره دانشجویان جهاد دانشگاهی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره چگونگی اثرگذاری این مسابقات در سطح کشور، اظهار کرد: مسابقات مناظره دانشجویی از جنس حرکتی نمادین محسوب می‌شود. این حرکت‌ها زمانی اثرگذار است که بتواند جریان‌ساز باشد، در واقع میزان مخاطبی که جذب خود می‌کند و فضای فرهنگی که بین مخاطبان ایجاد می‌کند به اندازه‌ای گسترده باشد که بتواند جریان ساز باشد.
 
وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی بنیان‌گذار این حرکت بوده و شش دوره این مسابقات را برگزار کرده و اکنون در حال برگزاری هفتمین دوره آن است و بیشتر باید بر روی این مسابقات سرمایه‌گذاری کنیم. با توجه به اینکه قوانین، شیوه داوری و نحوه رسیدگی به داوری‌ها و اعتراض به آنها در این مسابقات، دست‌مان آمده است و اکنون وقت این است که به دنبال سازوکاری باشیم که بتوانیم این حرکت را به جریانی کشوری در سطح دانشگاه‌ها تبدیل کنیم.

مهدی فیض خاطرنشان کرد: اگر مثلا ۱۰۰ دانشگاه دولتی در سطح کشور داریم، در هر دانشگاهی حداقل ۱۶ تیم با هم رقابت کنند و برگزیدگان حاصل از این رقابت‌ها به عنوان منتخبین کشوری به مرحله کشوری راه یابند و در سطح کشور تعداد تیم‌های مسابقه حدود سه تا چهار برابر بیشتر از تعداد تیم‌هایی باشد که در دوره‌های پیشین بوده است و این‌گونه شاهد وقوع یک جریان دانشجویی در سطح کشور باشیم. امیدواریم این اتفاق در هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان بیفتد و همه دانشگاه‌ها در سطح کشور نمود و حضور پررنگی داشته باشند.

وی همچنین درباره استقبال دانشگاه‌ها برای شرکت در مسابقات مناظره دانشجویان گفت: حضور دانشگاه‌ها در این مسابقات محدود نبوده و شاهد بودیم که در دوره ششم آن ۴۸۳ تیم شرکت کردند و این تعداد شرکت‌کننده رقم خوبی است.
 
فیض افزود: استقبال دانشگاه‌ها از این مسابقات بستگی به همت معاونت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی در سطح دانشگاه‌ها دارد و هر معاونتی فعالیت بیشتری داشته و فضای فرهنگی خوبی را در دانشگاه ایجاد کرده، توانسته گروه‌های مناظره کننده بیشتری جذب کند و میزان جذب آن خوب بوده است. تا رسیدن به آن نقطه‌ای که جریان علمی ایجاد شود فاصله داریم.
 
گفتنی است، در هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان، آذربایجان غربی با ۱۶ تیم، اردبیل با ۸ تیم، دانشگاه الزهرا (س) با ۸ تیم، چهارمحال و بختیاری با ۹۶ تیم، خراسان رضوی با ۱۶ تیم، خراسان شمالی با ۱۲ تیم، خراسان جنوبی با ۱۴ تیم، دانشگاه خواجه نصیر با ۸ تیم، زنجان با ۳۲ تیم، قزوین با ۲۰ تیم، قم با ۱۶ تیم، کردستان با ۱۶ تیم، مرکزی با ۱۸ تیم، هرمزگان با ۳۲ تیم، یزد با ۳۲ تیم، همدان با ۸ تیم، کرمانشاه با ۲۲ تیم، صنعتی اصفهان با ۸ تیم، دانشگاه امام صادق با ۱۸ تیم، دانشگاه امیر کبیر با ۸ تیم، و دانشگاه شهید بهشتی با ۸ تیم شرکت کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha