دولت تلاش خود را در جهت تقویت پول ملی انجام می‌دهد
کد خبر: 3725590
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰
سخنگوی دولت در نشست خبری:

دولت تلاش خود را در جهت تقویت پول ملی انجام می‌دهد

گروه اقتصاد ــ نوبخت اظهار کرد: سخنگوی دولت اظهار کرد: دولت برای تقویت پول ملی برنامه دارد و به همین منظور شنبه هفته آینده سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه بر گزار خواهد شد و دولت برنامه‌های خود را برای بدبینانه‌ترین شرایط تا سال ۱۳۹۹ ارائه خواهد کرد.

۱۱ میلیارد دلار ارز با دلار ۴۲۰۰ تومانی پرداخت شده است

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمد باقر نوبخت روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران که با حضور وزیران امور اقتصادی و دارایی و نیرو برگزار شد، گفت: عرق ملی تیم ملی فوتبال کشورمان در بازی های جام جهانی روسیه قابل تقدیر و تقدیس بود. ایرانیان چه در داخل مرزها و چه در خارج از مرزها حمایت ملی خودشان را از تیم ملی نشان دادند. اگرچه به جام جهانی راه پیدا نکردیم ولی با بازی هوشمندانه بهترین تیم افریقا را جاگذاشتیم و بهترین بازی‌ها را در مقابل تیم‌های قوی اروپایی داشتیم.

وی در ادامه افزود: همانند تیم ملی فوتبال اعتبار پول ملی نیز برای ایرانیان قابل اهمیت است. قدرت رقابت ایرانیان در عرصه‌های جهانی وابسته به تقویت پول ملی است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه روزهای خوبی برای پول ملی نمی‌‎گذرد، اظهار کرد: دولت تلاش خود را در جهت تقویت پول ملی انجام می‌دهد و از سال ۹۲ برای تقویت پول ملی ، فرزندان ملت در مذاکرات فشرده بحث کردند و در نهایت برای مقابله با تحریم و اتهام ملی که علیه ما بود از آژانس تاییدیه گرفتند که آن اتهام‌ها صحیح نبوده است. ما به عهد و پیمانمان وفادار بودیم و آژانس ۱۱ بار فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ایران را تایید کرد.

نوبخت گفت: در این مذاکرات تمام قطعنامه‌های شورای امنیت و سازمان ملل که به ناحق به ملت وارد کرده بودند برطرف شد و ضمن استیفای حقوق ملی، توانستیم تا سال گذشته پول ملی را تقویت کنیم.

وی افزود: انتظار دولت و نظام، ایجاد ثبات و آرامش بود. ما ثابت کردیم ناقض عهد و پیمان نیستیم ولی زیاده خواهی‌های رییس جمهوری آمریکا سبب این شرایط شده است.

سخنگوی دولت اظهار کرد: دولت برای تقویت پول ملی نرخ ارز را ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین کرد و از ابتدای سال تا سوم تیر ماه بیش از ۱۱ میلیارد دلار ارز پرداخت شده است.

نوبخت خاطرنشان کرد: ما در توازن عرضه و تقاضا مشکلی نداریم.

سخنگوی دولت اظهار کرد: دولت برای تقویت پول ملی برنامه دارد و به همین منظور شنبه هفته آینده سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه بر گزار خواهد شد و دولت برنامه‌های خود را برای بدبینانه‌ترین شرایط تا سال ۱۳۹۹ ارائه خواهد کرد.

نوبخت با انتقاد از اینکه عده‌ای می گویند دولت برای این چنین شرایطی برنامه ندارد، تصریح کرد: اگر اطلاع ندارند بگویند تا برنامه‌ها را برای آن‌ها اعلام کنیم. بدانید که تیمی در آمریکا نشسته و برای کسانی که با ما قطع رابطه می‌کنند تلفن می زنند و تشکر می‌کنند.

وی از ایرانیان داخل و خارج از کشور خواست که اگر ارز و یا طلا در منزل دارند، وارد اقتصاد کنند و از پول ملی حمایت کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا وضعیت اقتصادی امروز حفظ خواهد شد و قیمت ها به قبل بازخواهد گشت، گفت: تمامی کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی یا ۳۸۰۰ تومان وارد شده، اگر با رقم های غیرواقعی ارز محاسبه شود، قاچاق است و حتماً باید کاهش یابد.

وی ادامه داد: کسبه ای که با ارز ۴۲۰۰ تومانی کالا وارد کرده، باید مورد حمایت قرار گیرد ولی کسانی که با همین رقم جنس وارد کرده اند و در محاسبات خود رقم دیگری را در نظر دارند، باید نظارت شوند.

سخنگوی دولت گفت: نباید تقاضاهای غیرضروری به بازار تحمیل شود و بخش های نظارتی باید کار خود را انجام دهند و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و واحدهای صنفی باید وارد عمل شوند.

نوبخت با طرح این پرسش که «آیا دولت در راستای اینکه پول ملی را تقویت کند و ارز مناسب با قیمت متعادل در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد، وظیفه خود را انجام نداده است؟» اظهار داشت: انتظار از عرضه کنندگان و دستگاه های نظارتی این است که اقدام دولت را تکمیل کنند.

وی در پاسخ پرسشی درباره نظر دولت راجع به اظهارات دیروز سردار یحیی رحیم صفوی از فرماندهان سابق سپاه با توجه به اینکه امام راحل نظامیان را از دخالت در سیاست منع کرده ‌ند، گفت: روز گذشته در جلسه شورای عالی امنیت ملی که با حضور فرماندهان نظامی برگزار شد، همدلی و همراهی را در بیانات فرماندهان شاهد بودیم.

سخنگوی دولت افزود: کسانی که حرف های متفاوت می زنند، نظرات شخصی خود را می‌گویند؛ حتی اگر کسی در لباس نظامی و در درجات بالا باشد، اگر حرفی بزند نظرات آن ارگان را بیان نمی کند.

خبرنگاری درباره هشدار وزیر امور خارجه در جلسه اتاق بازرگانی ایران مبنی بر اینکه «اگر روحانی سقوط کند منتقدین به قدرت نمی رسند» پرسید و از نوبخت درباره برنامه دولت برای مقابله با این حملات ساماندهی شده سوال کرد که سخنگوی دولت در پاسخ گفت: برای عده ای هنوز انتخابات ریاست جمهوری ادامه دارد. وی ادامه داد: اصرار بر اینکه دولت را ناکارآمد نشان دهند، در چهار سال گذشته هم همت آنان این بود تا در پایان دولت یازدهم عملکرد دولت در اذهان عمومی این گونه تداعی شود و الان هم می توانند این مسیر را ادامه دهند و ما این را به رسمیت می شناسیم که مخالف دولت باید حرف خود را بزند.

سخنگوی دولت افزود: اکنون تلاش بر این است که ناامنی در داخل ایجاد شود و انتظارات تورمی در مردم شکل بگیرد، حتی از حضور رییس جمهوری در یک جمع محدود در یک جمع تعطیل چگونه تلاش کردند تا سیاه نمایی کنند ولی این از شرایط مردمسالاری است که بتوانند حرف های خود را بزنند و دولت هم جنبه شنیدن دارد و قضاوت را به مردم واسپاری می کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که آیا با کنار رفتن طرح تفکیک وزارتخانه‌ها در مجلس، دولت اقدامات تازه‌ای در این زمینه در نظر دارد، اظهار کرد: در حال حاضر ما در وضعیتی هستیم که باید بگوییم اینکه حوزه بازرگانی را در صنعت و معدن تجمیع کردیم کارآمدی مدیریت در این حوزه‌ها را باعث نشد، در واقع این موضوع زمانی انجام شد که ما می‌خواستیم دستگاه‌ها را کوچک‌تر و چابک‌تر کنیم، اما چنین اتفاقی نیفتاد و صرفا در انتخاب یک وزیر صرفه‌جویی و نهایتا در دو یا چند معاونت صرفه‌جویی به عمل آمد در حالیکه مثلا موضوع مسکن یک موضوع مهم است و جامعه این را از ما طلب می‌کند که درباره این موضوع به خوبی عمل کنیم اما اینکه یک نفر بخواهد هم برای مسکن و هم برای موضوعات مهم دیگر به تنهایی تصمیم بگیرد کار را برای او مشکل‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: پس بهتر بود که مجلس به ما اعتماد می‌کرد؛ چرا که در زمانه‌ای که در کشور ما بخش عمده‌ای از کارها توسط دولت انجام می‌شود الگوبرداری از کشورهایی که به تجمیع وزارتخانه‌ها پرداخته‌اند کار عملیاتی و کارشناسی به نظر نمی‌رسد، هر چند که در این زمینه نظر مجلس برای ما محترم است اما باید بگوییم که با این کار مجلس در نهایت کمکی به دولت انجام نشد و ما در هر جلسه این موضوع را با نمایندگان محترم مطرح کردیم اما در نهایت تصمیمی که گرفته شد چیزی نبود که به دولت کمک کند اما ما آن را حمل بر سوء نیت یا چنین مواردی نمی‌کنیم، معتقدیم که در نهایت به دولت نیز کمکی صورت نگرفت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا لازم نیست رییس‌جمهور با توجه به اتفاقاتی که دیروز در بازار رخ داد با مردم شفاف و مستقیما به گفت‌وگو بنشیند، اظهار کرد: فراموش نکنید که رییس‌جمهوری همیشه در اظهارات‌شان صرفا به دنبال شخص خود و شخصیت خویش نیستند، بلکه منافع ملی را هم در نظر می‌گیرند و به آن می‌اندیشند پس اگر اظهارنظری را نافی این منافع بدانند بر زبان نمی‌آورند اما در شرایطی که فضا مهیا باشد قطعا موضوعاتی را مطرح می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت برنامه‌ای برای برگزاری جلسه با بازاریان دارد، گفت: جلساتی با روسای صنوف و اتحادیه در بالاترین سطح با حضور رییس‌جمهور برگزار می‌کنیم تا حرف‌های آنها را بشنویم. ما علاقه‌مند هستیم نظرات دیگران را بشنویم و جواب خود را هم بدهیم که گفت‌وگوهای مستقیم بهترین راه است. ما استدلال و برنامه داریم و به سوالات مطرح شده حتما جواب می دهیم. در سازمان برنامه و بودجه هم همیشه معترضان در داخل سالن جمع کرده و حرف‌های آنها را شنیده و پاسخ می‌دهیم البته محل‌هایی برای تجمع مشخص شده که باید سازوکار آن طراحی شود تا تجمعات در آن مکان‌ها برگزار شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت تصمیم دارد سوخت را دو نرخی کند، عنوان کرد: هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده و بحث‌ها درباره نحوه مدیریت مصرف سوخت که در حال افزایش است درسطح کارشناسی دنبال می‌شود. اگر در این زمینه به جمع‌بندی قطعی برسیم حتما اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا مشکلات اقتصادی ناشی از فشارهای خارجی است یا ناکارآمدی کابینه؟ تصریح کرد: این مشکلات بعد از تهدیدها و اظهارنظرها در مورد تحریم‌ها آغاز شد و این عامل بیرونی بود، اما در داخل کشور هم انتظار تورمی ایجاد شد و ریال ابتدا به سمت بازار ارز و سپس به سمت بازار سکه فشار آورد و اکنون هم نقدینگی به سمت بازار سرمایه و بورس رفته است که این اقدام قابل تقدیر است. در مقابل سیاست دولت این بود که نیازمندی‌های کشور را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین دهد و بر سر پیمان خود در این زمینه ماند البته هنوز تحریم‌ها شروع نشده است ولی دولت برای آن شرایط هم برنامه دارد.

وی با اشاره به اینکه اگر فعالان اقتصادی و مردم کمک دولت نکنند، دولت نمی‌تواند پول ملی را تقویت کند، گفت: دولت نمی‌تواند تمام نیاز در مورد تبدیل ریال به ارز و سکه را پاسخ دهد. انتظار تورمی به هر حال بر بازار تاثیر می‌گذارد. افزایش قیمت غیرواقعی ارز دلیل اقتصادی ندارد بلکه دلیل آن سیاسی بود، کسانی که این آتش را باد می‌زنند بدانند که گرم نمی‌شود بلکه می‌سوزد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره ترمیم کابینه تصریح کرد: هر وقت رییس‌جمهور احساس کند حتما این کار انجام می‌شود.

captcha