معرفی کتاب «ریفرم»
کد خبر: 3703976
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹

معرفی کتاب «ریفرم»

گروه فرهنگی ـ مجموعه آثار تجسمی آرش فروغی، هنرمند لرستانی با عنوان «ریفرم» طی هفته هنر انقلاب در لرستان رونمایی می‏‌شود.

به گزارش ایکنا از لرستان، مجموعه آثار تجسمی شامل مجموعه آثار کاریکاتور آرش فروغی، هنرمند لرستانی با عنوان «ریفرم» طی هفته «هنر انقلاب» در لرستان رونمایی می‌‏شود.کتاب مذکور شامل پیشگفتار است که در آن سخنان محمدحسین امیدی‌پور، رئیس حوزه هنری لرستان آمده است، مقدمه کتاب نیز سخنان سیدمسعود شجاعی طباطبایی است و در ادامه کتاب مجموعه آثار کاریکاتور این هنرمند لرستانی معرفی شده و در پایان نیز به معرفی کارشناسان پرداخته شده است.
در پیشگفتار این کتاب آمده است: «پدیده انفجار اطلاعات همچون هر پدیده نوظهور دیگر در دنیای نوین آسیب‎ها و فرصت‌هایی را پیش روی انسان قرن بیست و یکم قرار داده است.امروزه هر انسان، در هر نقطه از جهان با یک گوشی تلفن همراه عمده اطلاعات علمی، فرهنگی و اجتماعی جهان را در اختیار دارد و در معرض انبوهی از اطلاعات و اخبار از سراسر جهان قرار گرفته است.
اگرچه این موضوع اثرات مخربی را برای خره فرهنگ‌ها و مجموعه‌های کوچک‌تر مانند خانواده‌ها به‌دنبال داشته، فرصت‌هایی را رد بخش‌های دیگر پیش‌روی فعالان فرهنگی به‌ویژه هنرمندان قرار داده است.رسیدن سرعت تبادل اطلاعات در فضای سایبری و شبکه‌های اجتماعی به چند ساعت یا حتی دقیقه، فرصت کم‌نظیری را پیش‌روی هنرهای تجسمی، به‌ویژه عکاسی و کاریکاتور به‌خاطر زمینه‌های اجتماعی‎شان قرار داده است به‌طوری‎که شاهد رشد و گسترش این هنرهای تاثیرگذار در سال‌های اخیرهستیم.
انتشار یک فریم عکس کودک مهاجر جان‌باخته سوریه‌ای در شبکه‌های اجتماعی در جریان جنگ‌های داخل این کشور، سیاستمداران کشورهای اروپایی را به تغییر رویکرد در خصوص مهاجران سوری واردار کرد و ارائه چهره ناتانیاهو، توسط آرش فروغی، هنرمند جوان لرستانی در جشنواره کاریکاتور و فضای مجازی، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به واکنش واداشت».
در مقدمه این کتاب نیز آمده است: «این‌که چهره شخص خاصی توجه‌مان را به خود جلب کرده باشد، بدون شک برای همه ما اتفاق افتاده است.در این ارتباط این تصویر در گوشه‌ای از ذهم‌مان جا خوش می‎کند تا بتوانیم بعدها راجع‌‌به آن صحبت کنیم و به توصیف آن چهره بپردازیم.در این ارتباط به‌طور قطع برای بیان دقیق‌تر به اغراق روی می‌آوریم.
حالا اگر در قالب یک هنرمند کاریکاتوریست جای بگیریم، قطعاً با حساسیتی بیشتر و با ذهنی پویاتر و با احساسی عمیق‎تر توجه خواهیم کرد.
در عین حال برای بازنمایی چرهره در شکل کاریکاتور باید با عوامل بصری و مبانی تجسمی آشنا باشیم.به‌عبارتی در این‌جا علاوه‌بر خوب دیدن و درک درست از شخصیت مورد نظر تلاش می‎کنیم با استفاده از عناصر بصری مناسب و با بهره‌گیری از سه عنصر حذف، اغراق و تعدیل، تلاش شود تا علاوه‌بر نمایش سوژه از شباهت کار کاسته نشود و در مرحله نهایی با ممارست و تلاش و تمرین، به لایه‌های زیرین یا شخصیت درونی شخصیت موردنظر برسیم».
این هنرمند لرستانی در این کتاب در معرفی خود این‌گونه نگاشته است: «من آرش فروغی هستم کاریکاتوریست، طراح و تصویرگر، متولد سال 67 در شهرستان خرم‌آباد هستم.از یک طراحی ساده در کلاس درسی در خرم‌آباد تا رسیدن به مهم‌ترین جایزه دوسالانه کاریکاتور برزیل راه بسیار طولانی بود.راهی که من فقط و فقط با کار کردن مداوم آن‌را طی کردم.از طرح‌های ساده گوشه دفتر طراحی و دیدن کاریکاتورهای کیهان کاریکاتور شروع شد و رسید به جایی که حالا کارهایم یا یک سرچ ساده در اینترنت پیدا می‎شود».

انتهای پیام

captcha