حکایت طراح «مد و لباس اسلامی» در روسیه/ المیرا: مشتری غیر مسلمان دارم
کد خبر: 3675183
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱
اختصاصی ایکنا؛

حکایت طراح «مد و لباس اسلامی» در روسیه/ المیرا: مشتری غیر مسلمان دارم

گروه بین‌الملل: المیرا عثمان‌آوا، طراح لباس قرقیزی‌الاصل مقیم روسیه است که در حرفه خود موفق عمل کرده و به این کار علاقه زیادی دارد.

حکایت طراح «مد و لباس اسلامی» در روسیه/ المیرا: مشتری غیر مسلمان دارمبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)؛ المیرا عثمان آوا 22 سال پیش همراه خانواده از کشورش قرقیزستان راهی روسیه شد تا در کنار خانواده زندگی جدیدی را تجربه کند و تحصیلاتش را در این کشور ادامه دهد.

او با شناخت دین اسلام هدف اصلی خود را در زندگی پیدا کرده و از این که فردی مسلمان و به حجاب مقید است، احساس خوبی دارد.

المیرا خواهری به نام «گُلمیرا» دارد و این دو خواهر توانسته‌اند با خلاقیت‌های خود در زمینه خیاطی و طراحی لباس در روسیه پیشرفت کنند، آن‌ها لباس‌های اسلامی با نمادهای سنتی قرقیزی در طرح و رنگ و همچنین پوشاک با مدل‌های به‌روز تولید می‌‌کنند. 

ایکنا برای آشنایی بیشتر با المیرا گفت‌و‌گویی را با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در قرقیزستان با وی انجام داد که اکنون از نظر می‌گذرد:

ابتدا بفرمایید چند سال است که در روسیه زندگی می‌کنید؟

ـ پدر و مادرم در سال 1995 به روسیه مهاجرت کردند تا ما بتوانیم زندگی بهتری داشته باشیم و همچنین تحصیلات عالیه را به خوبی ادامه دهیم که از این بابت از آنان بسیار سپاسگزارم. من در روسیه بزرگ شدم، به مدرسه رفتم و پس از آن در دانشگاه قبول شدم.

چطور شد که شما بیش از گذشته حجاب را پذیرفتید و به حجاب مقید شدید؟

ـ هنوز هم همه دوستان و اطرافیانم تعجب می‌کنند که چطور دختری که در مسکو بزرگ شده و همیشه دنبال مد و فشن بوده حالا به حجاب مقید شده است، اما این یک توفیق الهی است، در روسیه بزرگ شده باشی، در فرانسه یا حتی در آفریقا ... این خداوند است که مهر و عشق اسلام و خودش را در دل بنده‌اش می‌اندازد و فقط اوست که می‌داند چه کسانی لایق این لطف الهی هستند. اما نقش پدر و مادر در انتخاب بسیار مهم بود، باید بگویم که خواهرانم نیز نقش بسیار مهمی در تصمیم من داشتند و من از آنان یاد می‌گرفتم.

آیا با توجه به زندگی در کشوری غیر اسلامی(روسیه) تاکنون از سوی دوستان و اطرافیان خود با مخالفت در مورد انتخاب حجابتان مواجه شده‌اید؟

ـ تنها کسی که خیلی با مقید‌شدن من به حجاب کامل خیلی موافق نبود، مادرم بود؛ بله باعث تعجب است، اما او مثل تمام مادران دوست داشت که دخترش از همه زیباتر باشد و فکر می‌کرد که حجاب زیبایی ما را می‌پوشاند، زمانی که تازه داشتم به این راه پا می‌گذاشتم طبیعتا با پدر و مادرم مشورت کردم و پدرم حامی من در این راه بود و می‌گفت کاری را انجام بده که فکر می‌کنی درست است و آن زمان همه چیز حل شد.

الحمدالله، هیچ وقت از تصمیم خود پشیمان نشده‌ام و مادرم نیز به مرور زمان همه چیز را فهمید به تصمیم من احترام گذاشت و اکنون من و خواهرانم مایه افتخار او هستیم.

آیا زندگی‌کردن در روسیه برای شما که تولیدکننده پوشاک و مد اسلامی و با حجاب هستید، درد سر ساز نیست؛ این نوع زندگی چه مشکلاتی دارد؟

ـ طبیعتا هر مسلمانی که در کشور سکولار زندگی می‌کند، مشکلات خاص خودش را دارد و ممکن است با رفتارهایی مواجه شود که خیلی برای او خوشایند نیست؛ اما اینها برای یک مسلمان واقعی مهم نیست؛ بلکه مهم رضایت پروردگار از بنده‌اش است.

حکایت طراح مد و حجاب اسلامی در روسیه/ مشتری غیر مسلمان دارم

و اما در مورد تولید پوشاک اسلامی در روسیه مشکل خاصی پیش نیامده است و ما لباس‌هایمان را به گونه‌ای طراحی کرده‌ایم که در بین غیر مسلمانان هم مشتری و بازار دارد و در این لباس‌ها جدیدترین طراحی‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و این سبب شده است که حتی افراد غیرمسلمان و بسیاری از کسانی که بی‌حجاب هستند، پوشاک تولیدی ما را دوست داشته و آن را بخرند.

چه چیزی شما را به دنیای طراحی مد اسلامی کشاند و خلاقیت خود را چگونه کشف کردید؟

ـ باید بگویم که انتخاب شغل یکی از دشوارترین کارهایم بود، برخلاف خواسته مادرم در آکادمی حقوق قبول شدم، مادرم همیشه دوست داشت که طراح شوم، همه به جز خودم می‌دانستند استعداد من در چیست و سعی می‌کردند من آن راه را انتخاب کنم و سرانجام این خواسته آنان محقق شد و من وارد تولید پوشاک اسلامی شدم و امروز به یاری خداوند و با شناخت دین می‌دانم در زندگی به کدام سو گام بردارم و اهدافم را دنبال کنم.

از انگیزه خود در روی‌آوردن به طراحی لباس اسلامی بیشتر بگویید.

ـ اوایل که به حجاب به طور کامل مقید شده بودم، با مشکل لباس مواجه شدم، یعنی در فروشگاه‌های مسکو نمی‌توانستم چیزهایی را پیدا کنم که یک زن مسلمان باید بپوشد، همه آنها یا آستین کوتاه بودند و یا اندازه‌هایشان کوتاه بود، همین مسئله سبب شد که برای خودم لباس طراحی کنم، بعد از مدتی دوستان و اطرافیانم و حتی کسانی که نمی‌شناختم لباس‌های طراحی‌شده مرا دیده و پسندیدند و درباره لباس‌های من سؤال می‌کردند، از کجا خریده‌ام و یا چه کسی آن‌ها را دوخته و ... وقتی به آنان می‌گفتم که این‌ها کار خودم است و من آن‌ها را برای فروش طراحی نکرده‌ام، ناراحت می‌شدند، همین سبب شد که متوجه شوم که من برای این کار خلق شده‌ام، برای این که برای خواهران مسلمان خود لباس طراحی کنم.

درباره مد اسلامی در قرقیزستان برای ما بگویید، آیا دوست دارید در کشور خودتان هم در این زمینه فعالیت داشته باشید؟

ـ خدا را شکر در کشور ما طراحان مد و حجاب اسلامی فعالیت خوبی دارند، قرقیزستان نسبت به چند سال پیش در عرصه تولید لباس‌های اسلامی پیشرفت خوبی داشته است و در این زمینه بانوان با حجاب هیچ مشکلی ندارند، به نظر من حجاب مایه آرامش قلب و روح انسان است.

چه کسانی از برند شما استفاده می‌کنند و به کدام کشورها طرح‌های خود را صادر می‌کنید؟

ـ از لباس‌های ما هم بانوان با حجاب استفاده می‌کنند و هم کسانی که تازه می‌خواهند در این راه گام بردارند و حتی خانم‌های غیرمحجبه.

حکایت طراح مد و حجاب اسلامی در روسیه/ مشتری غیر مسلمان دارم

المیرا و گلمیرا؛ دو خواهر بنیانگذار برند لباس اسلامی در روسیه

ما لباس‌های تولیدی خود را به قزاقستان و قرقیزستان می‌فرستیم و با مالزی و لندن و کشورهای دیگر هم در این زمینه همکاری داریم.

مردم قرقیزستان بیشتر از برندهای خارجی استفاده می‌کنند یا داخلی؟

ـ از برندهای خارجی

سخن پایانی‌تان برای خوانندگان این گفت‌و‌گو چیست؟

ـ به قول معروف رفتار و کردار ما بهترین نمونه دعوت به اسلام است، بهترین و لذت بخش‌ترین چیز برای یک بانوی مسلمان این است که با دیدن او دیگری که از اسلام آگاه نیست، بخواهد با حجاب شود و به اسلام روی آورد. دوست دارم همه خواهران مسلمانم، نمونه ادب، تواضع و اخلاق خوب باشند و همیشه با هم متحد باشند/.

گفت‌و‌گو: زهرا نوکانی

captcha