معرفی دستاوردهای علمی و پژوهشی حوزه علمیه خراسان در هجدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری
کد خبر: 3671367
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴

معرفی دستاوردهای علمی و پژوهشی حوزه علمیه خراسان در هجدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری

گروه معارف: دستاوردهای علمی و پژوهشی حوزه علمیه خراسان در هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار خراسان رضوی در 45 غرفه ارائه شده است.

 هادی حصاری، مدیر اطلاع رسانی و توسعه فرهنگ پژوهش حوزه علمیه خراسان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی ضمن اشاره به حضور حوزه علمیه خراسان در هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار استان خراسان رضوی بیان کرد: حوزه علمیه خراسان برای نهمین دوره است که در این نمایشگاه حضور پیدا می کند ضمن اینکه در نمایشگاه‌های مستقل دیگری نیز دستاوردهای علمی و پژوهشی حوزه معرفی شده است.
وی افزود: 45 غرفه از 40 مجموعه شامل مراکز، موسسات، مدارس علمیه خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در بخش بانوان و آقایان، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دفتر تبلیغات اسلامی و همچنین در بخش بین‌الملل حوزه نیز دانشجویان و طلاب جامعه المصطفی(ص) العالمیه از 53 ملیت در نمایشگاه امسال شرکت کرده‌اند که آثار، تولیدات و پژوهش‌های خود را در معرض نمایش گذاشته‌اند.
حصاری اظهار کرد: در حاشیه نمایشگاه نیز 16 نشست علمی برای گروه های مختلف که در نمایشگاه حضور پیدا می کنند، برنامه ریزی شده است ضمن اینکه برگزاری 12 حلقه پژوهشی با حضور اساتید و در جمع پژوهشگران مدعو در موضوعات مختلف و ایجاد حلقه‌های علمی نیز از دیگر این برنامه ها به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: در مدت برپایی نمایشگاه رونمایی از چهار سامانه شامل اطلاعات جامع حوزه علمیه، وب سایت عربی و انگلیسی حوزه و وب سایت مشاوره آموزشی ـ کاربردی از جمله دیگر اقدامات است.
وی با اشاره به راه اندازی انتشارات حوزه علمیه خراسان گفت: همچنین به طور مشخص حوزه حدود دو ماه است که در تولید آثار فاخر ورود پیدا کرده است و در این نمایشگاه از دو اثر برجسته رونمایی شد و از طرفی بالغ بر 20 اثر یگر نیز در این نمایشگاه رونمایی خواهد شد.

حصاری در خصوص موضوعات پژوهشی حوزه و با بیان اینکه پژوهش در حوزه علمیه با سه رویکرد و بر اساس نیاز جامعه، نظام اسلامی و حوزه انجام می‌شود، گفت: در حال حاضر حدود 400 پژوهشگر ثبت شده در حوزه علمیه خراسان فعال هستند همچنین از طریق سامانه ثبت پژوهشگران که به زودی کار خود را آغاز می کند، می توانیم این تعداد را افزایش دهیم.
مدیر اطلاع رسانی و توسعه فرهنگ پژوهش حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه بیش از 150 مدرسه علمیه در خراسان فعال است، ابراز کرد: در حال حاضر حدود 40 هزار طلبه در سطوح مختلف حوزه علمیه خراسان مشغول تحصیل هستند که بیش از 4500 نفر ورودی سال تحصیلی جاری محسوب می شوند.
حصاری اضافه کرد: نظام جامع آموزش حوزه علمیه خراسان در قالب شش پایه درسی با حفظ پایه دروس و بر اساس نیاز جامعه برنامه ریزی شده است ضمن اینکه به خروجی طلبه با هدف مجتهد پروری، مبلغ پروری و ... توجه می‌شود.
وی افزود: تشکیل هیئت اندیشه ورز با هدف تربیت پژوهشگر در موضوعات، فقه کاربردی، علوم، حدیث، فلسفه، کلام، اقتصاد و ... برای اعزام به مناطق هدف نیز از جمله اقدامات حوزه علمیه خراسان است.
مدیر اطلاع رسانی و توسعه فرهنگ پژوهش حوزه علمیه خراسان در خصوص نحوه جذب و ورود طلبه به حوزه نیز گفت: علاقه مندان می توانند از سطح متوسطه اول و دوم تا سطح دکترا در دو بخش بانوان و آقایان با حضور در آزمون و پس از مصاحبه بر اساس رتبه کسب شده در یکی از مدارس علمیه که درجه بندی شده است مشغول به تحصیل شوند.

گفتنی است، هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار استان خراسان رضوی از 17 الی 20 آذرماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مشهد برپا شده و از ساعت 10 الی 19 آماده بازدید علاقه مندان است.

captcha