ضرورت حضور مؤثر اساتید رشته‌های فنی در جشنواره‌های قرآنی و معارفی
کد خبر: 3668706
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی یزد بیان کرد:

ضرورت حضور مؤثر اساتید رشته‌های فنی در جشنواره‌های قرآنی و معارفی

گروه فعالیت‌های قرآنی: رتبه دوم سی و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان کشور در بخش اساتید با بیان اینکه بافت وجودی جهادگران دانشگاهی، امور فرهنگی است، بر ضرورت حضور پررنگ اساتید فنی در جشنواره‌های معارفی تأکید کرد.

ضرورت حضور پررنگ اساتید فنی در جشنواره‌های معارفی/ نهج‌البلاغه؛ چراغ راه شیعیان
محمدصالح شرافت، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی یزد که در سی و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان کشور(ششم تا هشتم آذرماه به میزبانی وزارت بهداشت برگزار شد) حائز رتبه دوم رشته نهج‌البلاغه در بخش اساتید (که برای اولین بار به این جشنواره اضافه شده بود) را کسب کرد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اظهار کرد: مأنوس بودن با نهج‌البلاغه یکی از نعمت‌های بزرگی است که خداوند متعال به بنده عطا کرده است. برگزاری این جشنواره نیز بهانه‌ای برای بنده جهت مرور مجدد و تکرار و یادآوری این منبع کلام گهربار امیرالمؤمنین(ع) بود و خداوند متعال را نیز شاکر هستم که با پیگیری و اطلاع‌رسانی همکاران در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور چه در مرکز و چه در یزد، توانستم تا توفیق حضور در این جشنواره را به دست آورم.
شرافت با بیان اینکه بدنه جهاد دانشگاهی، بدنه‌ای فرهنگی است و دغدغه‌های فرهنگی نیز همواره از بدو تأسیس این مجموعه فرهنگی در ذهن تمامی اعضای جهاد وجود داشته است، تصریح کرد: محیطی که در نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین(ع) توصیف می‌شود، جدای از نصایح، بیان مشکلات و انحرافاتی است که امام علی(ع) در کلام گهربار خود از زمان فوت پیامبر اکرم(ص) تبیین می‌کنند و در واقع دغدغه و درد همیشگی شیعیان در طول تاریخ بوده و ذهنیت همه ما نیز همواره این بوده که اگر می‌شد تا همه شیعیان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در آن زمان به طور دقیق با فضای سیاسی آن دوران و نیز سیره و مشکلات امیرالمؤمنین(ع) آشنا بودند، هیچ وقت کار به واقعه کربلا نمی‌رسید؛ یعنی ریشه انحرافات بعدی در جهان اسلام را می‌توان در نهج‌البلاغه مشاهده کرد، ولی متأسفانه تقدیر در اصلاح انحرافات نبود و این امر دغدغه یک شیعه واقعی است.
رتبه دوم سی و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان کشور در رابطه با برگزاری این جشنواره و نیز ضرورت حضور اساتید در آن بیان کرد: به نظر بنده اساتید و کسانی که رشته‌های دورتری نسبت به دروس معارفی دارند، محتاج‌تر به پرداختن به این معارف معنوی و الهی هستند؛ چرا که بعضا غرق شدن در مسائل تکنیکی و فنی باعث می‌شود تا برخی از اساتید توفیق کمتری در استفاده از این معارف داشته باشند.
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی واحد یزد افزود: ما در سازمانی فعالیت می‌کنیم که متبرک به نام جهاد دانشگاهی است که می‌طلبد تا همکاران ما در مجموعه جهاد حضور بسیار پررنگ‌تری در این‌گونه جشنواره‌ها داشته باشند که امیدوارم در این زمینه نیز برنامه‌ریزی بیشتری انجام شود و همکاران محترم بنده در مجموعه جهاد دانشگاهی و همینطور محققان عزیز و سایر جهادگران نیز بتوانند خود را با این معارف عجین کنند؛ چرا که حضور در این جشنواره‌ها برای خانواده بزرگ جهاد دانشگاهی و نیز دانشجویانی که تحت تأثیر جهاد هستند بسیار مهم و تأثیرگذار خواهد بود و همه عزیزان به این امر نیازمند هستند.
شرافت در ادامه سخنانش تصریح کرد: غرق شدن در مسائل فنی منجر به ذهنیت تک‌بعدی می‌شود که این امر اگر در جایی دیگر نیز پذیرفته شود، قطعا در جهاد دانشگاهی پذیرفته نیست. سلول هر جهادگر دانشگاهی، فرهنگی است و بنده به عنوان یک عضو کوچک جهاد عرض می‌کنم که قطعا اگر برکت مادی و معنوی آشنایی با معارف اهل بیت(ع) به وجود ‌آید، تأثیرات معنوی بسیار بالایی خواهد داشت و اگر این دغدغه‌های فرهنگی و ارزشی وجود نداشته باشد، جهاد دانشگاهی نیز مانند بسیاری از مؤسسات تحقیقاتی یا آموزشی که بعضاً با امکانات خیلی بیشتر و گسترده‌تر فعالیت می‌کنند، خواهد شد که این دیگر در قاموس مجموعه‌ای به نام جهاد دانشگاهی نیست.
رتبه دوم سی و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان کشور در ادامه در رابطه با حضور خود در این جشنواره و کیفیت برگزاری آن نیز تصریح کرد: این امر بهانه خیلی خوبی برای ورود به فضای جدیدی در حوزه معارفی بود. بنده به سهم خود از بانیان و همکارانی که در برگزاری جشنواره زحمت کشیدند، تشکر و قدردانی می‌کنم. برگزاری جشنواره فرصت بسیار خوبی بود تا اساتید و اعضای هیئت علمی نیز بتوانند در آن حضور پیدا کنند. همچنین، کیفیت برگزاری جشنواره نیز به ویژه اینکه برای اولین بار در حوزه اساتید برگزار می‌شد، بسیار خوب بود البته بعضا در مسائل اجرایی مانند انتخاب سؤالات و ... با وجود اینکه اکثریت سؤالات مناسب و خوب بود، می‌شد تا بهتر کار کرد.
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی واحد یزد در ادامه اظهار کرد: همچنین، برخی دستگاه‌های دیگر مانند وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری و ... سرمایه‌گذاری خیلی زیادی جهت حضور در این جشنواره کرده و اردوهای آمادگی بسیار خوبی نیز در این زمینه برگزار کرده بودند که ان‌شاءالله مجموعه جهاد دانشگاهی نیز زمانی بتواند تا این کار را برای اعضا و دانشجویان خود انجام دهد.
رتبه دوم سی و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان کشور در پایان سخنان خود از همکاران سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مجموعه خبرگزاری ایکنا و نیز همکاران خود در مجموعه جهاد دانشگاهی واحد یزد قدردانی ‌کرد.
captcha