بررسی طراحی جدید انتشار اوراق مالی اسلامی در شماره جدید ماهنامه «بورس»
کد خبر: 3660221
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴

بررسی طراحی جدید انتشار اوراق مالی اسلامی در شماره جدید ماهنامه «بورس»

گروه اقتصاد: شماره 146 ماهنامه «بورس» به بررسی مسائلی از قبیل طراحی مدل جدید انتشار اوراق مالی اسلامی، بررسی صکوک وکالت برای تأمین مالی و واکاوی دستاوردهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در این شماره همچنین به مسائلی از قبیل بازار سرمایه و چشم انداز آینده، رویکرد بورس اوراق بهادار تهران در ارتقای جایگاه سرمایه گذاری مسئولانه و عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری در نیمسال اول 96 پرداخته شده است.
در بخشی از این شماره ماهنامه که به بررسی محدودیت‌ها و فرصت‌های ابزارهای مالی نوین اسلامی پرداخته شده، آمده است: محدودیت‌های بسیاری در ابعاد مختلف اقتصاد اسلامی ازجمله تأمین مالی و ابزارهای مالی اسلامی وجود دارد . از جمله این موارد، ممنوعیت استفاده از ربا است که در شریعت اسلامی به معنای گرفتن یک مالی در عوض پرداخت مالی از همان جنس به طوری که میزان یکی زیادتر از دیگری باشد. این عمل در دین یهود نیز حرام شناخته شده است؛ به طوری که در قرآن خطاب به یهودیان، زشت بودن ربا بازگو شده است.

بررسی طراحی جدید انتشار اوراق مالی اسلامی در شماره جدید ماهنامه «بورس»
اسلام تنها کسب سود را از طریق انجام معامله و یا شکل گیری فعالیت مجاز می‌داند و هرگونه دریافت سود را تنها به دلیل گذشت زمان و بدون توجه به سود فعالیت قرض گیرنده حرام می‌داند. مسئله دیگر در مورد تقسیم سود و زیان است. به واسطه ممنوعیت بهره در شرع مقدس اسلام، مالک سرمایه قرض دهنده به شرکت محسوب نمی‌شود بلکه به عنوان سرمایه‌گذار محسوب می‌شود. بنابراین ریسک سرمایه‌گذاری بین مالک سرمایه و استفاده کننده از سرمایه و هیچ تضمینی برای سرمایه‌گذار به منظور دریافت سود ثابت وجود ندارد.
لازم به یادآوری است که در این شماره از ماهنامه «بورس» به مسائل دیگری از قبیل ابلاغ دستور العمل اصلاحی نحوه توقف و بازگشایی نمادها، بررسی آئین اختتامیه نخستین لیگ ستارگان بورس ایران، پرتفوی مؤسسه ملل در راه بازار سرمایه،  مروری بر عملکرد تالار منطقه ای اردبیل و فدراسیون بورس‌های اوراق بهادار اروپایی و آسیایی پرداخته شده است.
ماهنامه «بورس» به صاحب امتیازی بورس اوراق بهادار تهران، سردبیری «سیدمحمد هاشمی نژاد» و دبیری «معصومه طاهرخانی» منتشر می‌شود.
برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02166719820 تماس برقرار کنید.
captcha