نگاه فراقوه‌ای نسبت به کاهش آسیب‌های اجتماعی ضروری است
کد خبر: 3638409
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸
ابتکار:

نگاه فراقوه‌ای نسبت به کاهش آسیب‌های اجتماعی ضروری است

گروه سیاست و اقتصاد: معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بر اهمیت کاهش آسیب‌ها به‌ویژه در جامعه دینی تاکید و بیان کرد: نگاه فرابخشی و فراقوه‌ای نسبت به کاهش آسیب‌های اجتماعی، ضرورت اصلی برای عملکرد مؤثر در این حوزه است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی،‌ به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده امروز دوشنبه، 13 شهریورماه در مراسم همزمان رونمایی از سامانه ملی طلاق و طرح ملی مداخله در طلاق در مشهد، گفت: لازمه‌ کاهش آسیب‌ها آن است که قوه قضاییه در کنار قوای مجریه و مقننه در قالب مداخله در طلاق ورود یافته است و همچنین از اورژانس اجتماعی و مشاوره‌های تخصصی، علمی و قوی برای کاهش آسیب‌ها به‌ویژه طلاق بهره‌گیری شود.
وی به موفقیت اجرای طرح مداخله در طلاق و سامانه طلاق در خراسان رضوی اشاره و ابراز امیدواری کرد که این تجربه موفق در سطح ملی نیز نتایج اثرگذاری در کاهش آسیب‌ها داشته و شاهد کاهش روند همه شاخص‌های آسیب‌زا باشیم.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به اهمیت نهاد خانواده در جامعه اشاره و بیان کرد: این موضوع از مهمترین مسائل اجتماعی ماست و رویکرد دولت دوازدهم نیز بر همین موضوع و حل و فصل بحران‌های خانواده در جامعه متمرکز است، بحران‌هایی که بخشی از آن ناشی از دوره گذار و بخشی ناشی از شرایط جامعه است.
وی ادامه داد: امروز باید الگوی موفقی را بر اساس آموزه‌ها‌ی دینی که به حیات طیبه و برنامه‌های علمی منتهی شود، ارائه دهیم و برای تقویت استحکام خانواده باید از کودکان و نوجوانان شروع کرد که در این راستا تقویت شاخه مهارت‌های زندگی از الزاماتی است که باید با همکاری دستگاه‌های مسئول و رویکرد و نگاه درمانی در سطح مدارس شکل گیرد تا فرزندانمان را در مقابل آسیب‌هایی که بخاطر فناوری‌های جدید تغییر شکل داده و گسترش یافته‌اند، مصونیت بخشیم.
ابتکار گفت: نیازمند شکل‌گیری گفت‌وگوی ملی در سطح کشور برای ورود همه حوزه‌ها به موضوع استحکام خانواده هستیم و در این میان آموزش‌های قبل و حین ازدواج اهمیت ویژه‌ای دارد لذا در قالب برنامه ششم توسعه و سیاست‌ها و تکالیف دستگاه‌ها دیده شده است.
وی ناآگاهی و اطلاعات غلط را میان نسل جوان زیاد توصیف و بیان کرد: بر اساس برخی محدودیت‌ها که بی دلیل تعریف کرده‌ایم، جوانان ما در ناآگاهی و تصمیمات غلط وارد رفتارهای پرخطر می شوند، لذا باید این موضوع با حضور متخصصان صاحب‌نظر و همکاری حوزه های علمیه بررسی و راهکارهای لازم برای ارتقا آگاهی‌های نسل جوان ارائه شود.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: باید توان‌افزایی افراد پیش از آنکه زندگی‌ها به تنش کشیده شود، صورت گیرد و بار و فشار از مرحله نهایی و طلاق کاهش یابد.
وی، وجود اورژانس اجتماعی را بسیار مهم توصیف و بیان کرد: به منظور اصلاح قوانین، لایحه تامین امنیت زنان در دستور کار قرار گرفته که از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا خشونت را هم در خانواده و هم جامعه داریم و اگر خشونتی در خانواده باشد زن، مرد و کودک آسیب می‌بینند.
ابتکار ادامه داد: باید مردم را در همه سطوح به سمت حل و فصل اختلافات ببریم که اورژانس اجتماعی می تواند به تحقق این مهم کمک کند.
گفتنی است، اجرای طرح ملی مداخله در طلاق همزمان با رونمایی سامانه ملی طلاق 11 استان کشور از طریق ارتباط ویدئوکنفرانس امروز طی مراسمی در مشهد با حضور معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، رئیس سازمان بهزیستی و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه آغاز شد.
یادآور می‌شود، در این چارچوب، 11 پایگاه اورژانس اجتماعی در سطح خراسان رضوی بهره‌برداری و طرح مداخله در طلاق که پارسال در شش شهر این استان اجرایی شده بود امروز در 13 شهرستان دیگر خراسان رضوی آغاز شد.
captcha