تابستان دانش‌آموزی همراه با برنامه اردویی- معرفتی/ نگاهی متفاوت در دارالقرآن‌ها
کد خبر: 3611141
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸

تابستان دانش‌آموزی همراه با برنامه اردویی- معرفتی/ نگاهی متفاوت در دارالقرآن‌ها

گروه جامعه: معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش ضمن تشریح فعالیت‌های تابستانی این وزارت‌خانه گفت: رویکرد برنامه‌های معرفتی تابستان آموزش و پرورش اردویی- معرفتی است.

گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مهدی فیض، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش در نشست خبری که امروز دوشنبه ۲۹ خردادماه، در محل ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد، ضمن پرداختن به مباحثی پیرامون فعالیت‌های تابستانی و اوقات فراغت دانش‌آموزان، اظهار کرد: مبنای فعالیت‌های تابستانی ما این است که مدرسه تعطیل می‌شود اما تعلیم و تربیت تعطیل نخواهد شد و ادامه دارد.

وی افزود: شعار فعالیت‌های تابستانی دانش‌آموزان، «هر دانش‌آموز یک مهارت» است و سعی می‌کنیم فضا را مهیا کنیم تا دانش‌آموزان در این ایام یک مهارت را کسب کنند و بتوانند حداقل درآمدی را از آن دریافت کنند.

فیض با بیان ضرورت توجه به فلسفه اوقات فراغت دانش‌آموزان در تابستان تصریح کرد: در تابستان نباید به آمادگی دروسی همچون علوم و ریاضی توجه شود چراکه خلاف فلسفه اوقات فراغت است.

وی در ادامه به پایگاه‌های تابستانی اشاره کرد و ادامه داد: سال گذشته ٢٢ هزار و ٥٠٠ پایگاه داشتیم که امسال با افزایش ٢٠ درصدی به ٢٥ هزار پایگاه تابستانی می‌رسد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش بیان کرد: تعداد دانش‌آموزانی که جذب پایگاه‌های تابستانی در سال گذشته شدند ٤ میلیون و ٢٠٠ هزار نفر بود اما امسال برای ٥ میلیون دانش‌آموز هدف‌گذاری شده است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبتنی بر برنامه‌های قرآنی و نحوه جذب دانش‌آموزان به این برنامه‌ها در اوقات فراغت گفت: رویکرد فعالیت‌های معرفتی و اعتقادی ما اردویی مذهبی است و تلاش می‌کنیم از ترکیب سایر برنامه‌ها ازجمله هنری و اردویی برای این برنامه‌ها استفاده کنیم.

فیض تصریح کرد: عمده برنامه‌های ما در دارالقرآن‌ها هم به این شکل است و قرار است که آن‌ها با توجه به این نگاه ترکیبی فعالیت و جذب داشته باشند. از این‌رو سعی ما بر این است که فعالیت‌های مذهبی با ترکیب آموزه‌های قرآنی همراه با بازی، هنری و اردویی باشد. برنامه‌های تابستانی ما با دو رویکرد خانواده محور و مدرسه محور انجام خواهد شد و امکان دارد برخی‌ از این فعالیت‌ها در دل خانواده انجام شود. لذا سیاست ما در غنی‌سازی فرصت‌های تابستان و استفاده حداکثری از فرصت‌های درون و بیرون آموزش‌وپرورش است.

فیض با بیان اینکه برآورد استفاده 5 میلیون دانش‌آموز از طرح‌های تابستانی را داریم، افزود: برای برنامه‌های تابستانی محورهای 5 گانه‌ای را در نظر گرفته‌ایم که شامل برنامه‌های اعتقادی-معرفتی، علمی-پژوهشی، فرهنگی-هنری، مهارت آموزش و کارآفرینی و در نهایت تربیت‌بدنی و سلامت است.

وی ادامه داد: فعالیت‌های ما در این 5 محور متوازن است که در دوره‌ای 6 هفته‌ای برگزار خواهند شد.دوره‌های تابستانی ما تمام به‌صورت خودگردان است که بودجه‌ای نسبتاً مختصری را برای حمایت از این دوره‌ها در نظر گرفته‌ایم. با توجه به این مسئله شهر‌یه‌ها به‌صورت متنوع و برخی هم به‌صورت رایگان و یا مصوب آموزش‌وپرورش دریافت خواهد شد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه برای 15 هزار نفر از دانش‌آموزان پیش‌فرض در تشکل‌های دانش‌آموزی برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده‌شده است، ادامه داد: در برخی از این دوره‌ها دانش‌آموزان آموزش‌های زندگی را فرا خواهند گرفت. همچنین برای دانش‌آموزان فعال در سازمان دانش‌‌آموزی 60 هزار نفر ساعت، کارگاه تدارک دیده‌شده است.

برنامه‌ریزی کارگاه‌های آموزشی برای 60 هزار نفر ساعت در حوزه‌های اقتصاد خرد 

فیض با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای بهینه‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان اظهار کرد: در راستای شعار سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال»، برنامه‌ریزی لازم برای ارائه کارگاه‌های آموزشی به 60 هزار نفر ساعت آموزش در حوزه‌های اقتصاد خرد صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به لزوم پرورش خلاقیت دانش‌آموزان، برنامه‌هایی در حوزه مدیریت کارآفرینی و خوداشتغالی در نظر گرفته‌شده که در قالب اردوهای تابستانی اجرایی خواهند شد. همچنین با توجه به تأثیرات عمیق آموزش‌های بازی محور، برنامه‌هایی را شامل کارآفرینی، مدیریت پول و سرمایه‌گذاری با استفاده از پول‌توجیبی، به‌صورت «بازی‌واره» در طول اردوهای تابستانی به دانش‌آموزان در نظر گرفته‌شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه این آموزش‌ها در کنار آموزش‌های قرآنی و معرفتی است، گفت: در حوزه فرهنگ‌سازی دانش‌آموزی، تاکنون مسئله اقتصاد نادیده گرفته‌شده است درحالی‌که در 6 سال گذشته نام‌گذاری سال‌ها با موضوع اقتصادی بوده و نشان می‌دهد که این مسئله از دید رهبری معظم انقلاب تا چه اندازه بااهمیت است. از این‌رو سازمان دانش‌آموزی اولین گام را برای ایجاد فرهنگ اقتصادی در کشور برداشته و امیدواریم در سال‌های آتی نیز با استفاده از تجربیات این دوره، گام‌های مؤثر و بزرگ‌تری را در این راستا برداریم.

فیض ادامه داد: در همین راستا، برنامه دیگری نیز در دست طراحی است که ویژه دانش‌آموزان مناطق محروم است و 4 هزار نفر از آن‌ها در حوزه کارآفرینی با رویکرد اقتصاد مقاومتی، تحت پوشش قرار می‌گیرند؛ جزئیات این برنامه نیز در آینده اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری اردو‌های مناطق محروم هم گفت: این اردو‌ها با حضور 4 هزار دانش‌آموز با رویکرد کارآفرینی و اقتصاد مقاومتی انجام می‌پذیرد. در این دوره‌ها نیز 120 ساعت آموزش به دانش‌آموزان ارائه می‌شود. همچنین برنامه‌های متنوعی را در بسیج دانش‌آموزی برای 250 هزار نفر دانش‌آموز، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، تشکل‌های سازمان هلال‌احمر و سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در نظر گرفته‌ایم.

فیض با اشاره به برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان در ایام تابستان هم گفت: این برنامه‌ها در قالب 4 عنوان فعالیت فرهنگی، هنری، علمی و ادبی پیش‌بینی‌شده است. برنامه‌های ورزشی ما نیز با تشکیل 15 هزار پایگاه ورزشی، برگزاری مسابقات مختلف رشته‌ای ورزشی، برگزاری اردو‌های ورزشی برون‌مرزی و درنهایت اردوی اختصاصی برای دانش‌آموزان عشایر دختر خلاصه می‌شود.

captcha