نهرخین؛ شاهد جانفشانی‌ رزمندگان
کد خبر: 3585289
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹

نهرخین؛ شاهد جانفشانی‌ رزمندگان

گروه جهاد و حماسه: خاک منطقه نهرخین شاهد چهار عملیات بیت‌المقدس بود که در نهایت در سوم خرداد سال 61 به آزادی خرمشهر منجر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) تنها چند قدم که از «مسجد حضرت ولیعصر(عج)» که فاصله بگیریم به خاکریز‌هایی می‌رسیم که یادگار دوران دفاع مقدس‌ هستند و قدم زدن در آن‌ها انسان را به یاد فیلم‌ها و عکس‌هایی که از رزمندگان پشت خاکریز باقی مانده است می‌اندازد، عباس سعیدی‌پور، یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس که با من، هم قدم شده بود تعریف می‌کرد: در روزهای دفاع مقدس مجبور بودیم برای جا‌به‌جا شدن در سنگرها قامت خود را خم کنیم و آهسته حرکت کنیم و بیسیم‌چی‌ها نیز آنتن بیسیم خود را تا می‌کردند و با آن دستگاه سنگین که به دوش داشتند خموده جابه‌جا می‌شدند، در این منطقه دشمن به ما بسیار نزدیک بود و کوچک‌ترین تحرک ما را می‌دید و می‌زد.

نهرخین؛ شاهد جانفشانی‌های رزمندگان////9 فروردین

دستم را می‌گیرد و بالای خاکریز می‌رویم آنسوی خاکریز را نشانم می‌دهد و می‌گوید: آنجا را می‌بینی؟ آنجا خاک عراق است. دیدن خاک عراق در آن ناحیه سخت نبود، نهایتاً تنها چند صد متر با خاکریز‌های ما فاصله داشت، چیزی که برایم جالب آمد این بود که از خاکریزهای عراق هیچ چیز باقی نمانده و هیچ کس برای دیدن آن مناطق نمی‌آید و در عراق خاکریزها را به دست فراموشی و باد سپرده‌اند و حقیقتاً این فراموشی و نابودی مزد ظلم و بی‌عدالتی است و همین زنده بودن شهیدان ما و اینکه بعد از سال‌ها ما دوباره رهای این مناطق شده‌ایم گواه حق بودن جبهه ما بوده است.
همینطور که صحبت می‌کردیم به یک رودخانه رسیدیم که این سویش پادگانی با پرچم مقدس ایران بود و آن سوی آن پادگانی با پرچم عراق بین این رود چند تکه چوب به بستر رودخانه کوبیده شده و سر آن‌ها از آب بیرون آمده است که نشانگر مرز بین دو کشور است. در این منطقه نیز یادمانی برای شهدای نهرخین ایجاد شده است و زائران در این منطقه با رشادت‌های شهدای نهرخین آشنا می‌شوند.

نهرخین؛ شاهد جانفشانی‌های رزمندگان////9 فروردین

این یادمان که تا شهرستان خرمشهر سه کیلومتر فاصله دارد اولین منطقه‌ای بود که مورد هجوم دشمن برای تصرف خرمشهر قرار گرفت و همین خاک شاهد چهار عملیات بیت‌المقدس بود که در نهایت در سوم خرداد سال 61  به آزادی خرمشهر منجر شد. در این منطقه؛ جزیره «ماهی» نیز توسط لشکر 21 امام رضا(ع) به تصرف نیروهای ایرانی درآمد، در این عملیات دشمن گمان کرد نیروهای ایران به سمت بصره حمله می‌کنند و با این ترفند عملیات تصرف فاو با موفقیت کامل به پایان رسید.
همچنین عملیات کربلای چهار در دی سال 65 از همین منطقه آغاز شد و با اینکه دشمن توسط ماهواره‌های آمریکایی عقبه ما را شناسایی کرده بود، رزمندگان ایرانی از نهر گذشتند و به دل دشمن زدند.
این گزارش ادامه دارد.


captcha