آیت‌الله گلپایگانی نمونه یک انسان متقی بود/ انتقاد از تخریب دروس حوزه
کد خبر: 3584324
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
حجت‌الاسلام رفیعی عنوان کرد:

آیت‌الله گلپایگانی نمونه یک انسان متقی بود/ انتقاد از تخریب دروس حوزه

گروه حوزه‌های علمیه: عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) با انتقاد از برخی جریانات برای تخریب دروس حوزه تاکید کرد: ضمن تغییر روش‌ها محتوای دروس به خصوص کتب فقهی و اصولی نباید تغییر کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، دیشب 24 اسفند ماه در مراسم بیست و چهارمین سال ارتحال آیت‌الله العظمی گلپایگانی در مسجد اعظم قم با اشاره به روایتی از امام علی(ع) گفت: انسان مومن و متقی براساس این روایت سه ویژگی دارد که هر سه در وجود این مرجع تقلید جمع بود.
وی ادامه داد: اگرچه 110 ویژگی برای فرد مومن در روایت بیان شده ولی عصاره و چکیده آن در این سه مسئله است یعنی فرد متقی کسی است که در کارش اخلاص دارد، آرزوهای او کوتاه است و قدر فرصت‌ها را می‌داند و آن را مغتنم می‌شمارد.
رفیعی بیان کرد: در آیات قرآن کریم و در معرفی حضرت ابراهیم او را حنیف خوانده است که در روایات مرتبط با این آیات از امام صادق(ع) نقل شده که مراد از «حنیف» خالصا مخلصا است.
وی افزود: از امام سجاد نقل است که خداوند خالق ما است و همه وجود ما از اوست بنابراین باید کارها را برای رضایت او خالص گردانیم  و تنها برای او کاری را انجام دهیم و شرک نورزیم.
عضو هیئت علمی المصطفی(ص) تصریح کرد: اگر کسی زندگی خود را برای خدا خالص کند قطعا در دنیا و آخرت او را کفایت خواهد کرد اما امان از کسی که بخواهد در برابر خداوند خدعه کند.
وی افزود: حضرت علی(ع) یک شب به جای پیامبر در بستر خوابید و به آن مقامات رسید و آیه در شان او نازل شد و اهل‌بیت نیز سه شب غذای خود را به نیازمندان دادند و 18 آیه در وصف آنان نازل شد.
رفیعی با بیان اینکه در روایات در ستایش اخلاص مطالب زیادی بیان شده از جمله اینکه خوشا به حال کسی که خود و کارش را برای خدا خالص کند ادامه داد: اگر تنها همین یک روایت در زندگی ما وجود داشته باشد شاهد این همه دزدی و اختلاس و دعوای سیاسی و منیت‌ها نخواهیم بود.
وی ادامه داد: اگر کسی برای رضای خدا نامزد انتخابات شود اگر رای آورد که بهتر ولی اگر نیاورد احساس ناراحتی نخواهد کرد اما مشکل در منیت‌هاست که این همه بازی به نفع خود  در جامعه وجود دارد.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اخلاص با تعریف و تمجید مردم منافاتی ندارد بیان کرد: تعریف و تمجید و یا ذم مردم نباید در کار انسان تاثیر بگذارد ولی این به معنای آن نیست که انسان از تقدیر و تشکر دیگران خوشش نیاید.
وی با بیان اینکه نجات انسان در اخلاص است گفت: یکی از رموز موفقیت آیت‌الله گلپایگانی اخلاص ایشان بود؛ به عنوان مثال یکی از روحانیون از طرف ایشان برای تبلیغ به منطقه‌ای رفته بود اما قبل از رفتن به آیت‌الله گلپایگانی گفت که من از جانب شما به تبلیغ می‌روم ولی رساله مرجع تقلید دیگری را ترویج و تبلیغ می‌کنم؛ آیت‌الله گلپایگانی به این روحانی گفته بود اگر پول هم برای چاپ کتب آن مرجع تقلید لازم دارید من حاضرم بدهم.
وی تاکید کرد: این اخلاص است که باعث شده روحانیت و حوزه در مقابل این همه هجمه شیطانی دشمنان بایستد و مرجعیت قداست خود را حفظ کند.
رفیعی افزود: فرد دیگری مدتی در منطقه‌ای تبلیغ و چند نفر را که مرجع دیگری داشتند مقلد این مرجع قرار داده بود ولی آیت الله گلپایگانی وقتی این مسئله را شنید ناراحت شد و گفت که مرجعیت و تقلید را به هرزگی نکشانید و دین را تبلیغ کنید.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به لزوم استفاده از وقت و فرصت‌های عمر بیان کرد: یکی از مشکلات عمده جامعه ما تعطیلی بیش از حد دانشگاه‌ها و مدارس و حوزه است  در حالی که برای ایام تعطیلی آنان هیچ برنامه‌ای نیز نداریم.
وی افزود: در آستانه عید حداقل ده میلیون دانش‌آموز و دانشجو و طلبه به مدت 20 روز  تعطیل می‌شوند بدون آن که برنامه خاصی داشته باشند و به این راحتی تن به تعطیلی سیستم آموزشی کشور داده‌ایم.
رفیعی با بیان اینکه براساس روایات کسی که قدر وقت را بداند یا نبی و یا صدیق است گفت: مومن به دنبال ازدیاد توشه و زاد و کافر به دنبال زیاد کردن تمتعات مادی است و اگر خود را با همین روایت بسنجیم وضع خوبی نداریم.
وی در ادامه به انتقاد از برخی جریانات در حوزه پرداخت و افزود: برخی جریان‌ها در حوزه به دنبال تخریب دروس حوزه هستند و برخی طلاب نیز که از دروس خسته می‌شوند از این جریان حمایت می‌کنند در حالی که اگر چه روش‌ها باید اصلاح شود اما محتوای دروس نباید تغییر کند.
وی افزود: خواندن مکاسب و اصول و کفایه و ... توانمندی برای طلبه است و تبلیغ و مسایل دیگر را نیز خودش باید در حاشیه درس فرابگیرد البته من با تغییر روش ها مخالف نیستم ولی محتوای فقه و اصول نباید عوض شود.
رفیعی اقتدار علمی و پاسخگویی به مسایل فقهی را از ویژگی‌های بارز آیت الله گلپایگانی برشمرد و صریح کرد: ایشان آنقدر بر فقه مسلط بود که به تعبیر برخی، فقه در مشت او بود اما متاسفانه امروز به بهانه‌های مختلف دروس حوزه تعطیل می‌شود و یا ساعت درسی کاهش دارد که این مسئله در سیره بزرگان وجود نداشته و ندارد.
  وی تاکید کرد: 75 سال تدریس و 60 سال درس خارج و اینکه فردی در سن 24 سالگی از سوی زعیم حوزه لیاقت مرجعیت بگیرد چیزی جز اسطوره نمی‌توان بر آن لقب گذاشت.
captcha