ایجاد نگاه قدسی با راهکارهای عملی برای حفظ محیط زیست
کد خبر: 3582665
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴
آیت‌الله عاملی تأکید کرد:

ایجاد نگاه قدسی با راهکارهای عملی برای حفظ محیط زیست

گروه اجتماعی: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل با اشاره به تحسین مقام معظم رهبری از شعار «هر ایرانی، یک درخت»، در این خصوص روایات مفصلی را قرائت کرد و افزود: این موضوع باید در آموزش ابتدایی و مقاطع بالاتر وارد مدارس شود، ما باید با راهکارهای عملی، یک نگاه قدسی در نوجوانان، جوانان و افراد جامعه نسبت به درخت و درخت‌کاری و حفظ محیط زیست فراهم کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اردبیل روز گذشته 20 اسفندماه در خطبه‌های نماز جمعه شهر اردبیل به مناسبت هفته احسان و نیکوکاری گفت: فرهنگ دینی، ملی و انسانی ما اقتضا می‌کند که در خوشی‌ها و سختی‌ها شریک همدیگر باشیم و این اوج بلوغ یک ملت است .

وی افزود: جامعه‌ای که در آن عده‌ای بهره‌مند و عده‌ای محروم باشند، جامعه بی‌رحم بوده و جامعه اسلامی و انسانی نیست. جامعه‌ای که تماشاگر مشکلات انسانی باشد و با آداب و رسوم غلط و اشاعه فرهنگ اشرافی، اسراف، تبذیر و تبرج جاهلی و اشرافی بر مشکلات مردم بیفزاید، جامعه‌ای بی رحم است و بلا در انتظار چنین جامعه‌ای خواهد بود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همچنین با اشاره به فرا رسیدن عید نوروز، گفت: ما همه در استان یک خانواده را تشکیل می‌دهیم و لذا شایسته است متمولین استان حق مستمندان را ادا کنند. ما اگر بخواهیم با وجدان راحت سر سفره عید بنشینیم، راه آن تامین بخشی ولو کوچک از نیازمندی‌های گرفتاران است.

وی در ادامه با نقل روایتی از حضرت رسول اکرم(ص)، تصریح کرد: زمین محشر، تماماً آتش است، جز سایه مومن، که به برکت صدقه مصون از آتش می‌باشد .

نماینده ولی فقیه در استان افزود: آموزش دینی ما می‌گوید که اگر در شهری یک نفر گرسنه بخوابد خداوند در روز قیامت نگاه رحمت خود را از اهل آن شهر دریغ می‌نماید .

وی با اشاره به سفارش حضرات معصومین(ع) جهت رسیدگی به مستمندان و اینکه درد آنها را درد خودشان دانسته‌اند، گفت: غمگساری با مستمندان، غمگساری با حضرات معصومین(ع) است .

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از خطبه‌ها با اشاره به هفته منابع طبیعی، از اینکه سرانه فضای سبز استان به هشت متر هم نمی‌رسد، گلایه نمود و گفت: میانگین سرانه فضای سبز در کشور 12 متر و در جهان 22 متر است.

عاملی در ادامه بیان کرد: توسعه فضای سبز و حفظ آن جزو عبادات موکد در اسلام است و از سیره حضرات معصومین(ع) می‌باشد و در زمان ما یک ضرورت است .

عاملی گفت: با صنعتی شدن زندگی بشر و ازدیاد آلاینده‌ها فقر اکسیژن در زندگی بشر بیداد می‌کند و گازهای مهلک و خطرناکی نظیر دی اکسید کربن در هوای شهرها سال به سال زیاد شده و سلامتی افراد را تهدید می‌نماید. در چنین شرایطی، درخت کاری، راه‌حلی مناسب برای مبارزه با آلودگی‌های مذکور به شمار می‌آید .

وی با اشاره به تحسین مقام معظم رهبری از شعار «هر ایرانی، یک درخت»، در این خصوص روایات مفصلی را قرائت کرد و افزود: این موضوع باید در آموزش ابتدایی و مقاطع بالاتر وارد مدارس شود. ما باید با راهکارهای عملی، یک نگاه قدسی در نوجوانان، جوانان و افراد جامعه نسبت به درخت و درخت کاری و حفظ محیط زیست فراهم کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان همچنین از اقدام شایسته مجموعه‌ای از ادارات و غیر ادارات به غرس حجیم درخت در عید امسال، از مدیریت دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه محقق اردبیلی، سپاه حضرت عباس(ع)، فرودگاه و شهرداری تجلیل و تشکر کرد .

وی همچنین از مدیریت منابع طبیعی استان و همکاری مدیریت ارشد استان در تصمیم به غرس نهال در جاده خلخال، از اردبیل تا آراللو و همچنین در جاده اردبیل-مشگین شهر تا منطقه سامیان تشکر نموده و آن را قدمی بزرگ و استثنایی در تاریخ غرس نهال در استان دانست و از صاحبان املاک در کنار جاده‌‎ها خواست همکاری صمیمی با مسئولین منابع طبیعی داشته باشند.
captcha