رهنمودهای رهبری درباره سینمای آرمانی در چرخه مدیران نادیده گرفته شد
کد خبر: 3567317
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
انسیه شاه‌حسینی:

رهنمودهای رهبری درباره سینمای آرمانی در چرخه مدیران نادیده گرفته شد

گروه هنر: یک کارگردان سینما گفت: مقام معظم رهبری بارها در سخنانی به سینما و اهمیت آن اشاره کرده‌اند و راهکارهای رسیدن به سینمای آرمانی را هم نشان داده‌اند، ولیکن متاسفانه در چرخه مدیران مختلف، معمولاً رهنمودهای انجام شده، نادیده گرفته می‌شود و تنها مصلحت فرد یا گروهی خاص مد نظر قرار می‌گیرد.

انسیه شاه‌حسینی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر در ابتدا با یک هدف آرمانی و ارزشی به وجود آمد، چون با توجه به بیانات حضرت امام(ره)، نیاز بود تا نگاه و تفکری جدید در سینما شکل بگیرد به‌ویژه که سینمای ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در مسائل غیراخلاقی غوطه‌ور بود، لذا مهندسی جدیدی پایه‌گذاری شد تا در راستای اهداف انقلاب اسلامی جشنواره‌ای سینمایی برگزار شود.

حمایت از فیلم‌های انقلابی در دهه 60 به تولید خلاصه نمی‌شد

وی افزود: حساسیت پیرامون موضوعات ارزشی در جشنواره فجر تنها مختص به این رویداد سینمایی نبود، بلکه در کل سینما نیز چنین حساسیت‌هایی وجود داشت. من این مهم را به دلیل همکاری که با فارابی داشتم به‌خوبی در دهه 60 شاهد بودم و می‌دیدم چگونه فارابی با دقت‌نظر بالا در تولیدات سینمایی به دنبال توجهات دینی و اسلامی بود. در آن دوران حتی اگر در داخل یک فیلمنامه ضعیف، نکته انقلابی وجود داشت سعی می‌شد آن مهم بزرگ شود تا به‌نوعی ضعف‌ها تحت پوشش قرار گیرد.

این فیلمساز ادامه داد: حمایت از تولیدات ارزشی و انقلابی در دهه 60 تنها معطوف به ساخت نمی‌شد، بلکه در پخش نیز این حمایت‌ها وجود داشت، چون با دادن درجه کیفی شرایطی به وجود می‌آمد تا فیلم‌های ارزشی فرصت نمایش بهتری نسبت به فیلم‌های تجاری داشته باشند.  این حمایت سبب شد فیلم‌های انقلابی در چرخه اکران زیر دست فیلم‌های تجاری خرد نشود. به همین دلیل در سینمای کشورمان یک عده فیلمساز خوب، پرورش یافتند؛ هنرمندانی که تا مدت‌ها با تولیدات ارزشی سینمای ایران را بیمه کردند.

رهنمودهای رهبری درباره سینمای آرمانی در چرخه مدیران نادیده گرفته شد
کارگردان فیلم «شب به خیر فرمانده» ادامه داد: متاسفانه در گذر زمان و تغییر دولت‌ها به نوعی آرمان‌های انقلابی دهه 60 از سینما و بالتبع جشنواره فجر هم دور شد، چون هر مدیری تنها به زمان مدیریت خود می‌اندیشید، این اتفاق در شرایطی است که مقام معظم رهبری بارها در سخنانی به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به سینما و اهمیت آن اشاره کرده‌اند و راهکارهای رسیدن به سینمای آرمانی را هم نشان داده‌اند، ولیکن متاسفانه در چرخه مدیران مختلف، معمولاً رهنمودهای انجام شده، نادیده گرفته می‌شود و تنها مصلحت فرد یا گروهی خاص مد نظر قرار می‌گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سینمای امریکا اشاره کرد و گفت: در امریکا به عنوان کشوری که سینما از آنجا آمده، دولت‌های مختلفی می‌آیند و می‌روند، اما یک اصلی وجود دارد که هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند. آنها خانواده، پرچم و امنیت ملی برایشان جزء اصول است برای همین هر دولتی که بیاید این مفاهیم خدشه‌ای نمی‌بینند، اما متاسفانه در کشور ما هیچ خط قرمزی وجود ندارد برای همین با تغییر مدیران سیاست‌های سینما هم به‌شدت دگرگون می‌شود.

نقش سینما در اصلاح‌گری اجتماعی
این فیلمساز در انتها، درباره کارکردهای اجتماعی سینما گفت: تاثیرگذاری سینما تنها در ابعاد دینی مد نظر ما نیست، بلکه از دیدگاه اجتماعی هم سینما قادر است نقش اصلاح‌گر را ایفا کند؛ برای مثال اگر در جامعه ما معتاد وجود دارد باید بررسی کنیم در سینما به چه اندازه به این موضوع پرداخته شده یا برای آن راهکار ارائه شده است؛ این مسئله را در دایره وسیع‌تر می‌توان به دیگر معضلات اجتماعی هم تعمیم داد.
captcha