امنیت و مردمی برگزار شدن اولویت‌های اربعین 96/ شناسایی 20 گروه تروریستی
کد خبر: 3551738
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۸
رحمانی‌فضلی عنوان کرد:

امنیت و مردمی برگزار شدن اولویت‌های اربعین 96/ شناسایی 20 گروه تروریستی

گروه جامعه: وزیر کشور با اعلام شناسایی 20 گروه تروریستی در مراسم اربعین سال جاری گفت: مردمی برگزار شدن اربعین و امنیت اولویت‌های برگزاری اربعین سال بعد هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور عصر امروز سه‌شنبه 16 آذر ماه در بیست‌وهشتمین جلسه ستاد مرکزی اربعین که با حضور حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت و سایر مسئولان نهادهای مختلف عضو ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور برگزار شد، با اعلام حضور دو میلیون و 400 هزار زائر ایرانی در مراسم اربعین سال جاری، گفت: وزارت امور خارجه در امر صدور ویزا کار مهمی را صورت داد. وزارت بهداشت و هلال احمر نیز ر مسئله بهداشت خوب عمل کردند و 100 تن دارو به عراق ارسال و طی 20 روز به یک میلیون و 700 هزار نفر خدمات درمانی ارائه کردند.

شناسایی 20 گروه تروریستی در مراسم اربعین

وی به حادثه حله و شهادت زائران ایرانی اشاره و عنوان کرد: علی‌رغم تمام تلاش‌هایی که در عراق اندیشیده شده بود از خلاء‌های امنیتی استفاده شد و حادثه حله به وجود آمد. البته 20 گروه عملیاتی تروریستی شناسایی و دفع و 4 تا 5 گروه نیز دستگیر شدند و 2 گروه عملیات تروریستی توانستند انجام دهند. بعد از حادثه حله نیز پزشکی قانونی عملکرد خوبی در شناسایی اجساد داشت.

رحمانی فضلی به بسته شدن مرز مهران از سوی طرف عراقی نیز اشاره کرد و گفت: 100 هزار نفر پس از این اتفاق 24 ساعت در مرز معطل شدند که بارندگی، تغذیه، استقرار و ... مشکلات زیادی به وجود آورد و ما حتی در برخی مواقع مجبور شدیم از طریق هوایی به آنها غذا برسانیم اما عملکرد نیروی انتظامی و سپاه در این مسئله خوب بود.

وی عملکرد شهرداری‌ها در مراسم اربعین را نیز مناسب ارزیابی و از اعزام 12 هزار دستگاه اتوبوس و انجام 52 هزار سرویس حمل و نقل به این مراسم سخن گفت و اظهار کرد: 20 هزار نیروی انتظامی نیز مستقیماً در این مراسم حضور و فعالیت داشتند و حتی مواقعی که اعتراضاتی از سوی مردم صورت گرفت نیروی انتظامی خویشتن‌داری کرد. 230 هزار پارکینگ نیز ساخته شده بود که مورد استفاده مردم قرار گرفت و وزارت اطلاعات نیز بخش امنیت پنهان را بر عهده داشت که در مقدمه اربعین توانست عاملان صدور ویزای جعلی را شناسایی و کنترل کند.

وزیر کشور در ادامه از همکاری خوب دولت عراق تشکر کرد و گفت: سردار سلیمانی در داخل عراق با مسئولان عراقی همکاری خوبی داشت که رضایت‌مندی کامل حاصل شد. مردم در مسیر زائران اربعین نیز استقبال خوبی از زوار داشتند.

وی با اشاره به اینکه قبل از آغاز مراسم اربعین خدمت مقام معظم رهبری رسیده و گزارشی در خصوص اقدامات ارائه کرده‌ است، گفت: مقام معظم رهبری تأکید داشتند که اربعین منظم، مردمی و دقیق برگزار و حال زوار به دقت مورد توجه قرارگیرد. بعد از اربعین نیز که گزارشی خدمت ایشان ارائه شد از طرف ایشان اظهار رضایت شد.

رحمانی‌فضلی ضمن اشاره به این مطلب که اربعین موضوعی است که کل نظام پای کار آمده است اظهار امیدواری کرد دبیرخانه دائمی اربعین تشکیل شود تا برای سال‌های بعد بهتر برنامه‌ریزی صورت گیرد.

وی مردمی برگزار شدن اربعین را اولویت اول و امنیت را اولویت بعدی برای اربعین سال بعدی اعلام و اظهار کرد: حرکت کاروانی و سازمان‌دهی زوار در استان‌ها باید برای سال آینده کامل شود چرا که امسال باز هم در مرزها ازدحام را داشتیم.

وزیر کشور ادامه داد: امسال تلاش کردیم تا بحث ویزا لغو شود اما دولت عراق نپذیرفت اما برای سال بعد باید این مسئله حل شود. در خصوص مرز خسروی نیز امیدواریم با عملیات‌هایی که در عراق صورت می‌گیرد و تأمین امنیت این منطقه مرز برای سال آینده مورد استفاده قرار گیرد.

وی در پایان سخنانش از مردم شلمچه، چزابه و مهران و به ویژه مهران تشکر کرد که به خوبی از زائران پذیرایی کرده‌اند و افزود: اطلاع‌رسانی رسانه‌ها نیز خوب بود و از خبرنگاران این حوزه نیز تشکر می‌کنیم.

captcha