برگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌الله شاهرخی در خرم‌آباد + عکس
کد خبر: 3550355
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳

برگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌الله شاهرخی در خرم‌آباد + عکس

گروه اجتماعی: مراسم ختم و گرامی‌داشت آیت‌الله سیدمحمدنقی شاهرخی، نماینده سابق لرستان در مجلس شورای اسلامی امروز شنبه، 13 آذرماه در خرم‌آباد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، این مراسم ختم و گرامی‎داشت آیت‌الله سیدمحمدنقی شاهرخی، نماینده سابق استان لرستان در مجلس شورای اسلامی امروز شنبه، 13 آذرماه با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی استان لرستان، علما و روحانیان و مردم شهرستان خرم‌آباد در مسجد حوزه کمالیه خرم‌آباد آغاز شد.
در این مراسم که از سوی ستاد ارتحال بزرگداشت آیت‌الله محمد نقی شاهرخی برگزار شد، نماینده ولی‏ فقیه در استان، استاندار لرستان، فرمانده سپاه و فرمانده نیروی انتظامی و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان لرستان حضور داشتند، تآیاتی از کلام وحی توسط قاریان لرستانی ازجمله عزت‌الله گوشه‌ای، مهدی پاپی و حمید مصطفائی تلاوت شد و برنامه با مداحی محمدی ارجمندی، علی جهان‌آرا، سبزواری و چیدان  ادامه یافت.
تلاش آیت‌الله شاهرخی برای تقویت وحدت امت اسلامی
بنا بر این گزارش، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‎فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد در این مراسم ختم و گرامیداشت آیت‌الله شاهرخی، گفت: آیت‌الله شاهرخی شخصیتی علمی، مبارز و انقلابی بودند که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در مبارزه با رژیم ستم شاهی و به ثمر رساندن پیروزی انقلاب اسلامی نقش به‌سزایی داشتند.
وی افزود: همچنین این عالم ربانی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در آگاهی و رشد اطلاعات مردم نسبت به انقلاب اسلامی، در استان لرستان و کشور نقش اساسی داشته است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان عنوان کرد: این فقیه عالیقدر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در سنگرهای متعدد منشأ خدمات علمی، فرهنگی و دینی متعددی بودند.
وی بیان کرد: آیت‌الله ‌شاهرخی در امر تحقیق، تبلیغ و ترویج دین در داخل و خارج از کشور تلاش ‌وافر انجام داده است.
میرعمادی یکی‌از ویژگی‌های ممتاز مرحوم آیت‌الله شاهرخی را تلاش وافر ایشان برای معرفی اسلام ناب محمدی(ص) و تقویت وحدت امت اسلامی دانست و گفت: ایشان در این رابطه زحمات فراوانی کشیده‌اند و از خود آثار متعددی بر جای گذاشته‌اند.
آیت‌الله شاهرخی نمونه اخلاق، آگاهی، نجابت، اصالت و صیانت از دین بود
در بخشی از این مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حسین صابری اراکی، از فضلای حوزه علمیه قم نیز گفت: آیت‌الله شاهرخی دو دوره نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری و نماینده رهبری در جنوب شرقی آسیا بوده‌اند.
وی اظهار کرد: آیت‌الله شاهرخی با اعزام مبلغین کارهای بزرگی را در هند، بنگلادش، میانمار، تایلند و سریلانکا انجام دادند و به برکت او شیعیان مردم تایلند توانستند در این کشور با افتخار ساکن شوند.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی این عالم بزرگوار افزود: ایشان نمونه اخلاق، آگاهی، نجابت، اصالت و صیانت از دین بود که با اخلاص و معنویت درس خواند، در محضر علمای بزرگ اسلام از جمله امام خمینی(ره) و حضرت آیت‌الله بروجردی تلمذ کرد و از دستان آیت‌الله مرتضی حائری تصدیق اجتهاد گرفت.
صابری اراکی با بیان این‌که مردم لرستان همواره در صحنه‌های جهاد، مبارزه و ولایت‌مداری در صف اول بوده‌اند،گفت: نمونه بارز آن اشخاص بزرگی همچون آیت‌الله العظمی بروجردی و آیت‌الله شاهرخی است که هنگام انقلاب حساس وظیفه کرده و با تمام توان از انقلاب و اسلام دفاع کردند.
وی درخصوص آیت‌الله بروجردی گفت: این شخصیت خورشید تابناک آسمان فقاهت، نمونه نور و تقوا و افتخار مردم لرستان است که برای کل تاریخ بس است.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به این‌که یاد علما را همیشه باید زنده نگه داشت که همواره تا نفس می‌کشند به جامعه نفس بدهند، اظهارکرد: علما مرزبانان عقاید هستند و نفس‌شان حق است؛ در غیبت ولی عصر(عج) علمای شیعه ما وظیفه حمایت و هدایت مردم به‌سمت دین را برعهده دارند.
وی در ادامه به موضوع فضای مجازی و آسیب‌های شبکه‌های مختلف پرداخت و گفت: دشمن از طریق این فضاها وارد جامعه می‌شود تا کسانی را که از لحاظ اعتقادی ضعیف هستند به انحراف بکشاند.
صابری در همین خصوص به معضل طلاق در جامعه اشاره کرد و افزود: امروز آمار طلاق در کشور به 6 و 4 دهم درصد و ازدواج به 5 و 6 دهم درصد رسیده است و این نشان دهنده پیشی گرفتن طلاق در جامعه اسلامی ما از ازدواج است.
وی گفت:در جامعه ما از هر 3 ازدواج یکی‌از آنها منجر به طلاق شده است و میانگین این آمار برازنده کشوری با این همه شهید و شهادت و هشت سال دفاع مقدس نیست.
در این مراسم پیام تسلیت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌مناسبت ارتحال آیت‌الله شاهرخی قرائت شد.
بنا بر این گزارش، آیت‌الله سید محمد نقی شاهرخی عصر یک‌شنبه، هفتم آذر ماه در بیمارستان قم دار فانی را وداع گفت  و مراسم خاکسپاری این روحانی جلیل‌القدر صبح  سه‌شنبه، نهم آذرماه از مسجد امام حسن عسکری(ع) قم به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) انجام شد  که در این مراسم مسئولان استان ازجمله نماینده ولی‌فقیه در لرستان و استاندار، سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی و آیت‌الله نیازی، نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری در این مراسم حضور داشتند.
همچنین، مراسم بزرگداشت مرحوم آیت‌الله شاهرخی از ساعت ۱۴ تا ۱۶ عصر امروز شنبه، ۱۳ آذرماه در شهرستان پلدختر برگزار می‌شود و مراسم شب هفت ارتحال مرحوم آیت‌الله شاهرخی روز دوشنبه، ۱۵ آذرماه بعد از نماز مغرب و عشاء با حضور مراجع معظم تقلید، آیات عظام، اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه و عموم ارادتمندان به این عالم ربانی در مسجد اعظم قم برگزار خواهد شد.
نگاهی به زندگی‌نامه آیت‌الله شاهرخی
آیت‌الله سید محمد نقی شاهرخی فرزند سید علی‌نقی از سادات لرستان بوده و مرحوم پدر ایشان سیدی جلیل‌القدر و معلمی مورد احترام در خرم‌آباد بودند که قرآن و ریاضیات را تدریس می‌کردند.
ایشان قرآن و دروس ابتدایی و ریاضیات متداول آن زمان را نزد پدر خویش فرا گرفته و در سال ۱۳۲۷ شمسی به حوزه علمیه بروجرد وارد شدند و دروس مقدماتی را نزد علمایی همچون مرحوم میرزا لطف‌الله و فیضیان و جواهری خواندند.
ایشان در سال ۱۳۲۹ به قم هجرت کرده و دروس سطح را در محضر حضرات آیات مرعشی نجفی، شهید صدوقی یزدی، فکوری، حائری، مجاهدی و سلطانی طباطبایی فراگرفتند،  دروس خارج فقه و اصول را نیز در محضر حضرات آیات عظام بروجردی، امام خمینی، محقق داماد و گلپایگانی تلمذ کردند، همچنین ایشان اسفار و شفا را نزد علامه طباطبایی خواندند.
ایشان تاییدیه اجتهادشان را در سال ۱۳۴۰ از حضرت آیت‌الله العظمی حاج شیخ مرتضی حائری دریافت کردند.
آیت‌الله سید محمد نقی شاهرخی در زمان مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی، رسائل، مکاسب و کفایه اسفار و شفا را تدریس می‌کردند و در سال‌های اخیر نیز کلاس‌های ادبیات، اخلاق، منطق، فلسفه، خارج اصول و فقه را برای طلاب خارجی برگزار می‌کردند.
با شروع نهضت اسلامی به رهبری امام راحل(ره) در سال ۴۲ به همراه فضلا و مدرسین حوزه علمیه قم وارد صحنه مبارزات مردم علیه رژیم استبداد شدند و در طول این مبارزات بارها تحت تعقیب قرار گرفتند.
آیت‌الله شاهرخی سه بار به زندان افتادند که آخرین مرحله در هجدهم ماه مبارک رمضان سال ۱۳۵۷ شمسی پس از سخنرانی در مسجد ارک تهران بود که راهی زندان مخوف کمیته شدند و در آنجا با شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله روحانی، آیت الله دستغیب، علامه یحیی نوری و واعظ شهیر مرحوم فلسفی همراه بودند.
آیت‌الله شاهرخی بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در مسئولیت‌های مختلفی از جمله امام جمعه خرم‌آباد، نماینده اولین دوره مجلس شورای اسلامی، نماینده تام الاختیار حضرت امام(ره) در بروجرد و بروجن، نماینده لرستان در سومین و چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری، نماینده مقام معظم رهبری در کشورهای جنوب شرق آسیا مانند تایلند، میانمار، بنگلادش، سریلانکا، هند، عضو مجمع جهانی اهل البیت(ع)، عضو مجمع تقریب مذاهب و … در خدمت نظام مقدس جمهوری اسلامی بودند.
آیت‌الله سید محمد نقی شاهرخی بیش از ۲۵ سال در راه معرفی اسلام ناب محمدی(ص) و تقویت پایگاه تشیع و اهل بیت(ع) و وحدت اسلامی در جنوب شرق آسیا فعالیت کرد.
برگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌الله شاهرخی در خرم‌آباد + عکس
برگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌الله شاهرخی در خرم‌آباد + عکسبرگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌الله شاهرخی در خرم‌آباد + عکس
برگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌الله شاهرخی در خرم‌آباد + عکس
برگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌الله شاهرخی در خرم‌آباد + عکس
برگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌الله شاهرخی در خرم‌آباد + عکس
برگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌الله شاهرخی در خرم‌آباد + عکس
برگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌الله شاهرخی در خرم‌آباد + عکسبرگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌الله شاهرخی در خرم‌آباد + عکس
برگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌الله شاهرخی در خرم‌آباد + عکس
برگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌الله شاهرخی در خرم‌آباد + عکس
برگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌الله شاهرخی در خرم‌آباد + عکس
برگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌الله شاهرخی در خرم‌آباد + عکس
برگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌الله شاهرخی در خرم‌آباد
captcha