ضعف محسوس وقایع‌نگاری در فن تلاوت قرآن کریم
کد خبر: 3512279
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹
میرزایی تاکید کرد:

ضعف محسوس وقایع‌نگاری در فن تلاوت قرآن کریم

گروه ادب: نویسنده «لحظه‌هایی در بوستان تلاوت» با اشاره به تاریخ‌نگاری و وقایع‌نگاری برای رشته‌های مختلف علوم، تاکید کرد: در حوزه فن تلاوت قرآن با کمبود محسوس وقایع‌نگاری روبه‌رو هستیم.

سیدامین میرزایی، نویسنده و پژوهشگر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه در حوزه فن تلاوت قرآن با کمبود محسوس وقایع‌نگاری روبه‌رو هستیم، عنوان کرد: اخیراً کتاب جدیدم با عنوان «لحظه‌هایی در بوستان تلاوت»(حکایت‌نامه‌هایی پیرامون فن تلاوت و قاریان عصر طلایی) توسط انتشارات مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی منتشر شده که ادامه پژوهش‌هایی است که در کتاب‌های «الزمن‌الجمیل» و «هنر آسمانی» منتشر کرده‌ام. این کتاب وقایع‌نگاری پیرامون حکایت‌های فن تلاوت قاریان مصری را شامل می‌شود و 40 حمایت‌نامه دارد.

میرزایی افزود: حکایت‌نامه‌های این کتاب مربوط به بیان موضوعات مغفول مانده هستند، مانند اینکه چرا تعداد قاریان نابینا در مصر زیاد است؟ نقش رادیو و رسانه‌های مصری در انتشار فرهنگ تلاوت قرآن چیست؟ و تحلیل این مطلب که چرا تلاوت بعضی از قاریان محبوب پس از مدتی به ویژه پس از مرگ‌شان دیگر در رسانه‌های مصری پخش نمی‌شود. همچنین در این کتاب به حکایت مرگ شیخ کامل یوسف‌البهتینی اشاره شده است.

وی گفت: متاسفانه در حوزه پژوهش‌های فن تلاوت با خلأ وقایع‌نگاری مواجه هستیم و کمتر کتابی داریم که واقعه‌های مرتبط با تلاوت را مورد توجه قرار داده باشد که این خلأ باید رفع شود.

میرزایی تاکید کرد: وقایع‌نگاری به نوعی تاریخ‌نگاری است که توجه به آن از نظر علمی اهمیت دارد، به گونه‌ای که اگر در پژوهش هر پدیده به تاریخ آن نپردازند، آن تحقیق و بررسی علمی ابتر می‌ماند. اهمیت این مطلب از آنجا روشن می‌شود که برای علوم پایه و علوم انسانی و حتی دین، ادبیات و هنر، تاریخ‌نگاری می‌شود.

نویسنده «لحظه‌هایی در بوستان تلاوت» گفت: کتاب‌ها و پژوهش‌های بسیاری در حوزه فن تلاوت نوشته شده، ولی به تاریخ این فن کمتر پرداخته شده است. خوشبختانه شورای عالی قرآن حمایت خوبی از نویسندگان حوزه فن تلاوت و پژوهش‌های قرآنی انجام می‌دهد که قابل تقدیر است.

کتاب «الزمن الجميل؛ تاريخ تحليلی پيدايش فن تلاوت در مصر» تالیفی است که پیش از این در سال 88 منتشر کردم که اين كتاب در قالب شش فصل و ۳۲۰ صفحه به بيان چكيده‌ای از تاريخ پيدايش فن تلاوت در كشور مصر پرداخته است. فصل اول اين كتاب درباره پيشينه تلاوت قرآن كريم از زمان ورود اسلام به مصر است و فصل دوم اين اثر به موضوع تلاوت قرآن از زمان ورود اسلام به مصر تا قرن نوزدهم ميلادی پرداخته. همچنين فصل سوم اين كتاب به نسل‌های متوالی قاريان در دوره تلاوت حرفه‌ای در مصر (نسل پيش از راديو، نسل پس از ظهور راديو، بانوان قاری در مصر) و فصل چهارم آن به قاريان مصری و حرفه انشاد و غنای دينی، پيشينه انشاد دينی در مصر انواع قالب‌های انشاد دينی، موسيقی‌دانان مصری و حرفه انشاد دينی اختصاص يافته است. فصل پنجم و ششم اين اثر به‌ ترتيب به اذان و مؤذنان در مصر، پيشينه اذان در مصر، مؤذنان در مصر و وضعيت فعلی تلاوت قرآن در مصر و دلايل ركود فن تلاوت قرآن در مصر پرداخته است.

سیدامین میرزایی، دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم تربیتی و صاحب کتاب‌های پژوهشی متعدد از جمله کتاب‌های «الزمن الجمیل» و «هنر آسمانی» است.

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۴/۱۳ - ۱۵:۲۷
0
0
سلام. ببخشید این کتابها رو از کجا میشه تهیه کرد؟ لطفا راهنمایی کنید
مهدیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۴/۱۳ - ۱۵:۲۸
0
0
ممنون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۴/۱۴ - ۰۳:۰۰
0
1
خوشبختانه شورای عالی قرآن حمایت خوبی از نویسندگان حوزه فن تلاوت و پژوهش‌های قرآنی انجام می‌دهد که قابل تقدیر است...
بله،البته این حمایت ها فقط شامل یک عده خاص و نورچشمی ها میشه!
captcha