ظرفیت توانمندی‌های ملی در مصونیت‌بخشی به کشور
کد خبر: 3508817
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷
کریمی عنوان کرد:

ظرفیت توانمندی‌های ملی در مصونیت‌بخشی به کشور

گروه سیاسی: عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه توانمندی‌های شش‌گانه مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب ابعاد معنوی و مادی قدرت یک کشور است، گفت: این توانمندی‌ها به طور کامل ابعاد قدرت ملی را پوشش می‌دهد و تقویت آنها در مواجهه با دشمنی‌های آشکار بین‌المللی مصونیت و اقتدار را برای کشور به ارمغان خواهد آورد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، رهبر معظم انقلاب در سخنرانی روز ۲۵ خرداد در جمع مسئولان و کارگزاران نظام در تشریح طرح‌ها و نقشه‌های دشمن در مقطع حساس فعلی فرمودند: طراحی و نقشه دشمن، از بین بردن توانمندی‌های جمهوری اسلامی و اگر نتواند، جلوگیری از رشد این توانمندی‌هاست.

ایشان با تأکید بر اینکه تنها راه مقابله با طراحی دشمن، استفاده صحیح و مناسب از ظرفیت‌ها و افزایش روزافزون قدرت و اقتدار کشور است، به بیان توانمندی‌های اصلی و اساسی کشور پرداختند.

رهبر معظم انقلاب در ادامه شش توانمندی اساسی کشور را که دشمنان به دنبال تضعیف آنها هستند را برشمردند که عبارتند از: ایمان اسلامی، پیشرفت‌های علمی، توانمندی اقتصادی، توانمندی دفاعی بازدارنده، توانمندی سیاسی ملی و جمعیت جوان کشور.

توانمندی‌های شش‌گانه ابعاد قدرت ملی ایران را پوشش می‌دهد

غلامرضا کریمی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با ایکنا در تشریح ابعاد و ظرفیت‌های توانمندی‌های شش‌گانه جمهوری اسلامی برای تقویت قدرت ملی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: توانمندی‌های شش‌گانه‌ای که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند توانمندی‌های مادی و معنوی هر کشور برای افزایش قدرت خود است؛ پیش از این در ادبیات علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، «هانس مورگنتا» قدرت را به دو دسته مادی و معنوی تقسیم می‌کند که تا حد زیادی شامل همین مؤلفه‌هاست.

وی ادامه داد: در قدرت معنوی مؤلفه ایمان و باورهای یک ملت مطرح می‌شود و مؤلفه‌‌های ترکیب جمعیت و توان اقتصادی، دفاعی و سیاسی یک کشور در ردیف ابعاد مادی قدرت قرار می‌گیرد. مقام معظم رهبری هم این تقسیم‌بندی قدرت را متناسب با شرایط فعلی کشور و جامعه ایران بازطراحی کردند که به طور کامل ابعاد قدرت ملی ایران را پوشش می‌دهد.

کریمی اظهار کرد: اولین مؤلفه مورد اشاره، توانمندی «ایمان اسلامی» و پایبندی به ارزش‌های دینی است که دشمن در این زمینه تلاش زیادی کرده و می‌کند تا این توانمندی را از طرق مختلف دچار شک، تردید، سستی و آسیب کند؛ در این راستا ضرورت دارد نهادهای فرهنگی با برنامه‌های دقیق وارد صحنه شده تا این مؤلفه به ویژه در نسل جوان تضعیف نشود.

نقش میزان قدرت علمی در کسب سهم بیشتر از قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی

وی با بیان اینکه میزان پیشرفت علمی یکی از ابعاد مهم قدرت هر کشوری است، گفت: امروزه برای دستیابی به یک جایگاه مشخص در عرصه قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی میزان توانمندی علمی کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.

کریمی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن اینکه توانمندی‌های ویژه‌ای در 37 سال گذشته در حوزه علم و فناوری در عرصه‌هایی مانند نانوتکنولوژی، سلول‌های بنیادی، فناوری هسته‌ای و ... به دست آورده است و کشور به لحاظ تولید علم جهش پیدا کرده اما به دلیل محدودیت‌ها و موانعی که از سوی قدرت‌های استکباری بر سر راه کشور اعمال می‌شود متأسفانه با شرایط سخت‌تری مواجه هستیم که باید با این کارشکنی‌ها و موانع مقابله کرده و مسیر توسعه علمی کشور را به پیش ببریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه توانمندی اقتصادی یکی دیگر از مؤلفه‌‌های قدرت‌آفرین کشور است، ابراز کرد: علی‌رغم آنکه پس از انقلاب انتظارات خیلی بالایی برای دستیابی به توفیقات بیشتر در این عرصه وجود داشته اما متأسفانه پیشرفت‌ها چشمگیر و در شأن ملت نبوده است به گونه‌ای که امروز رکود اقتصادی بر کشور حاکم است و بسیاری از واحدهای تولیدی دچار کمبود نقدینگی و در شرف تعطیلی هستند که لازم است دولت و نهادهای حاکمیتی برنامه‌ریزی لازم را برای رونق تولید انجام دهند.

وی تأکید کرد: البته در برخی از زمینه‌ها از جمله حوزه کشاورزی پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته است و در طی سه سال گذشته میزان تولیدات کشاورزی از 97 میلیون تن به 112 میلیون تن رسیده و در حوزه نفت و گاز نیز فازهای جدید پارس جنوبی افتتاح شده و تولید نفت ایران نیز به زمان قبل از تحریم رسیده است؛ در عین حال در حوزه صنایع کوچک و متوسط محدودیت‌هایی وجود دارد که باید مشکلات این واحدهای تولیدی برطرف شده تا توانمندی‌های کشور در این حوزه‌ افزایش یابد.

مصونیت امروز کشور در مقابل تهدیدات نظامی به دلیل توانمندی بالای دفاعی است

کریمی یادآور شد: چهارمین توانمندی مهم ملی، قدرت دفاعی کشور است که یکی از زیربناهای قدرت هر کشور محسوب می‌شود و آنچه که کشور ما را از هر گونه تجاوز و حمله مستقیم خارجی علی‌رغم تهدیدات شدید و گسترده دشمنان نجات داده، وجود زیرساخت‌های مناسب و قوی دفاعی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: توانمندی‌هایی که ایران در زمینه موشک‌ها و پهپادها به دست آورده به نوعی جایگاه کشور را به لحاظ دفاعی ارتقا داده و به کشور مصونیت بخشیده است و در این زمینه، جمهوری اسلامی نسبت به سایر کشورهای منطقه از شرایط خوبی برخوردار است.

کریمی با اشاره به اینکه جمعیت جوان به عنوان یک سرمایه و توانمندی زیربنایی برای هر کشوری مطرح است، گفت: مسئله مهم برنامه‌ریزی برای هدایت صحیح جمعیت از سوی نهادهای حاکمیتی است والا جمعیت به خودی خود هم می‌تواند عامل مثبت در قدرت ملی محسوب شود و هم عامل منفی تلقی گردد.

وی اضافه کرد: اگر میزان جمعیت مولد و تولیدکننده بیشتر باشد طبیعتاً جهش اقتصادی برای کشور ایجاد خواهد کرد اما اگر میزان جمعیت جوان کم باشد یا دچار نرخ بیکاری بالا باشد میزان آسیب‌های اجتماعی نیز بالاتر خواهد رفت که این مسئله بر قدرت ملی کشور اثر منفی خواهد گذاشت.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه دیگر توانمندی مهم جمهوری اسلامی توانمندی سیاسی و نوع رابطه دولت و ملت است، گفت: در طول سه دهه گذشته ایران موفق شده است الگوی مردم‌سالاری دینی را به جهان ارائه دهد و ضمن حفظ چارچوب‌ها و ارزش‌های اسلامی، آخرین دستاوردها و تجربیات بشری در زمینه مردم‌سالاری و حکومت مردم بر مردم را در حاکمیت سیاسی به نمایش بگذارد.

دشمنی‌های آشکار؛ مسئله جدی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی

کریمی اظهار کرد: با وجود این توانمندی‌ها و مؤلفه‌‌های قدرت ملی، جمهوری اسلامی ایران به نسبت سایر کشورها با مسئله و معضلی جدی روبروست و آن هم دشمنی‌های آشکار در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی با ایران است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: لذا با در نظر گرفتن دشمنی‌ها و حساسیت‌هایی که نسبت به ایران وجود دارد، باید مسیر توسعه همه‌جانبه کشور دنبال شود و طبیعی است اگر این شش توانمندی ذکر شده تقویت شود و مورد توجه قرار بگیرد مصونیت و اقتدار را برای کشور به ارمغان خواهد آورد.

captcha