نگاه ما به عالم توحیدی نیست
کد خبر: 3506788
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸

نگاه ما به عالم توحیدی نیست

گروه انديشه: تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینكه نگاه و نظر ما به آنچه كه در عالم هست، یك نگاه توحیدی نیست، اظهار كرد: فصول مختلف سال تغییر می‌كند، باران می‌آید و كلی اتفاقات دیگر در عالم رخ می‌دهد ولی نگاه ما به این رخدادها به عنوان آیات الهی نیست.

به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، دوشنبه 24 خردادماه در هفتمین جلسه تفسیر سوره لقمان كه با حضور زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی در ایوان مقصوره مسجد جامع گوهرشاد برگزار شد، به تفسیر آیات 10 تا 13 این سوره پرداخت.
وی با بیان آیه 10 سوره لقمان «خَلَقَ السَّمَاوَاتِ بِغَیرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا وَأَلْقَى فِی الْأَرْضِ رَوَاسِی أَنْ تَمِیدَ بِكُمْ وَبَثَّ فِیهَا مِنْ كُلِّ دَابَّةٍ وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنْبَتْنَا فِیهَا مِنْ كُلِّ زَوْجٍ كَرِیمٍ، آسمان‌ها را بدون ستونی كه قابل رؤیت باشد آفرید، و در زمین كوه‌هایی افكند تا شما را به لرزه در نیاورد، و از هر گونه جنبنده روی آن منتشر ساخت، و از آسمان آبی نازل كردیم، و به وسیله آن در روی زمین انواع گوناگونی از جفت‌های گیاهان پرارزش رویاندیم.»، اظهار كرد: این آیه شریفه بیان مهمی در ارتباط با نشانه‌ها و آیات الهی دارد كه ما به آن توجه، تفكر و اندیشه‌ای نداریم.
حجت‌الاسلام رئیسی، «خَلَقَ السَّمَاوَاتِ بِغَیرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا» در این آیه را مصداق دو پیام متفاوت دانست و ابراز كرد: یك تفسیر این بخش یعنی اینكه خداوند آسمان‌ها را بدون ستون خلق كرد و تفسیر دیگر آن یعنی ستون‌هایی دارد كه ما آن‌ها را نمی‌بینیم و مربوط به نیروی جاذبه و اصول گریز از مركز است.
وی ادامه داد: هر آنچه كه انسان نمی‌بیند، چنان نیست كه در واقع وجود ندارد چراكه چیزهای فراوانی در عالم هست كه ما آن‌ها را نمی‌بینیم.
وی برپایی آسمان عظیم و منظومه شمسی را از معجزه‌های حضرت حق عنوان كرد و با طرح این سؤال كه چه كسی انسان را روی زمین و پرندگان را در آسمان‌ها نگه می‌دارد؟، افزود: كسی كه همه عالم را نگه می‌دارد، ذات مقدس حضرت حق است.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینكه در بخشی از این آیه «وَأَلْقَى فِی الْأَرْضِ رَوَاسِی أَنْ تَمِیدَ بِكُمْ»، كوه‌ها به عنوان یكی از نعمت‌های الهی برای برقراركردن آرامش در زمین عنوان شده است، افزود: امیرالمومنان حضرت علی(ع) هم در خطبه اول نهج‌البلاغه به آفرینش آسمان‌ها و زمین اشاره كرده و در بخشی از این خطبه فرموده است: «وَ وَتَّدَ بِالصُّخُورِ مَیدانَ اَرْضِهِ،و اضطراب زمینش را با كوه‌ها مهار نمود.»
حجت‌الاسلام رئیسی در تفسیر «وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً» گفت: «مَاءً» هم با تنوین و هم به صورت نكره در این بخش از آیه آورده شده است كه به نوعی نشان‌ دهنده عظمت، جایگاه و نقش آب در حیات همه انسان‌ها، جنبندگان و گیاهان است.
نگاه ما به آنچه كه در عالم هست، یك نگاه توحیدی نیست
وی با بیان اینكه نگاه و نظر ما به آنچه كه در عالم هست، یك نگاه توحیدی نیست، اظهار كرد: فصول مختلف سال تغییر می‌كند، باران می‌آید و كلی اتفاقات دیگر در عالم رخ می‌دهد ولی نگاه ما به این رخدادها به عنوان آیات الهی نیست.
وی با بیان اینكه هر آنچه در عالم هست، كلاس و مدرسه‌ای است كه انسان باید هر روز از آن‌ها درس بگیرد و بر توحید او افزوده شود، تأكید كرد: نگاه ما به عالم و آنچه در هستی است مانند آسمان، زمین و منظومه شمسی، باید به عنوان جلوه‌ای از حضرت حق باشد.
هر انسانی باید شناسنامه جان و روح خود را پیدا كند
حجت‌الاسلام رئیسی، قرب به ذات مقدس حضرت حق و نزدیكی به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را شناسنامه واقعی انسان عنوان و اظهار كرد: هر انسانی باید شناسنامه جان و روح خود را پیدا كند.
وی ادامه داد: شناسنامه‌ سن جسمی انسان مهم نیست بلكه باید ببینیم روح، اخلاق و روان ما چندساله هست؛ نكند سن شناسنامه جسمی ما 50 سال ولی سن روح و اخلاق ما 15 ساله باشد؛ باید ببینیم به تعداد سالی كه عمر گرفتیم بر معرفت، اخلاق و توحید ما برای قرب الهی و نزدیكی نسبت به اهل بیت(ع) اضافه شده است یا نه!؟
حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به بخش پایانی آیه 10 سوره لقمان «فَأَنْبَتْنَا فِیهَا مِنْ كُلِّ زَوْجٍ كَرِیمٍ»، افزود: اگر باور كنیم كه خداوند متعال همه جنبدگان را عائله خود می‌داند و روزی آن‌ها را تأمین می‌كند، تهدیدهای اقتصادی دشمن را بی‌اثر خواهیم دانست چراكه آن‌ها نمی‌توانند با محاصره اقتصادی، روزی ما را قطع كنند.
وی، كریم را یكی از واژگان قرآنی قابل تحقیق بیان كرد و گفت: كریم در مورد غیر انسان به عنوان پرارزش و با جایگاه و در مورد انسان به دو معنی بخشش و بخشش قبل از سؤال است، یعنی بخششی كه قبل از درخواست، به انسان داده شود.
شهیدان قبل از اینكه شهید باشند، كریم هستند
حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینكه بخشش جلوه كرامت است نه خود كرامت، اظهار كرد: شهیدان قبل از اینكه شهید باشند، كریم هستند چراكه برای بخشش جان آماده شدند.
وی عنوان كرد: كرامت اگر از در خانه كریمان باشد، كرامت است و در غیر این صورت، دكان‌داری برای جلب توجه دیگران، جذب منافع شخصی و تحكیم موقعیت فردی است.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان آیه 11 سوره لقمان «هَذَا خَلْقُ اللَّهِ فَأَرُونِی مَاذَا خَلَقَ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِ بَلِ الظَّالِمُونَ فِی ضَلَالٍ مُبِینٍ، این آفرینش خداست، اما به من نشان دهید معبودانی كه غیر او هستند چه چیز را آفریده‌‏اند؟ ولی ظالمان در گمراهی آشكارند.»، افزود: كسانی كه توحید خالقی‌شان دچار عیب است، هم ظلم دارند و هم در ضلالت و گمراهی به سر می‌برند.
حجت‌الاسلام رئیسی با بیان آیه 12 سوره لقمان «وَلَقَدْ آتَینَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَمَنْ یشْكُرْ فَإِنَّمَا یشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِی حَمِیدٌ، ما به لقمان حكمت دادیم (و به او گفتیم) شكر خدا را بجای آور، هر كس شكرگزاری كند به سود خویش شكر كرده، و آن كس كه كفران كند(زیانی به خدا نمی‏رساند) چرا كه خداوند بی‌نیاز و ستوده است.»، عنوان كرد: یكی از ویژگی‌های لقمان، معرفت او نسبت به انسان هادی و پیامبر آن روزگار بود و امروز هم اگر كسی بخواهد، خداوند متعال او را از حكمت خود برخوردار كند، باید معرفت به حجت‌الله در زمان ما داشته باشد.
حكمت مجموعه‌ای از معرفت، علم، اخلاق پاك و تقوا است
وی به تشریح تفاوت‌های حكمت و علم پرداخت و افزود: حكمت مجموعه‌ای از معرفت، علم، اخلاق پاك و تقوا است كه نور هدایت در قلب و دل انسان حكیم ایجاد می‌كند تا این انسان حكمت‌آمیز سخن بگوید، عمل كند و بیندیشد.
وی افزود: هر كسی كه در یك دوره 40 روزه، تمام زندگی‌اش را خالصانه برای خدا قرار دهد، خداوند متعال در این مدت چشمه‌های جوشان حكمت را از قلب او بر زبانش جاری می‌كند و منش و سیره او بر اساس حكمت خواهد بود.
captcha