زبان‌های بومی و محلی تعیین کننده هویت ماست
کد خبر: 3494638
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶
جعفری:

زبان‌های بومی و محلی تعیین کننده هویت ماست

گروه اندیشه: رئیس دانشگاه پیام نور لرستان با تاکید براین‌که باید در حفظ و تقویت زبان‌های بومی که پشتوانه عظیمی برای زبان فارسی است و باعث وحدت ملی می‌شود تلاش کرد، افزود: زبان مادری ذهن و روان‌مان را زنده می‌کند و علاوه بر این تعیین کننده هویت ماست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، محمدرضا جعفری، رئیس دانشگاه پیام‌نور لرستان، در نخستین همایش ملی زبان‌های بومی زاگرس، که 14 اردیبهشت ماه در دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام‌نور خرم‌آباد برگزار شد، ضمن تبریک هفته معلم در باب اهمیت و جایگاه زبان مادری، گفت: زبان مادری زبانی است که ما از مادر، پدر و نزدیکان‌مان آموخته‌ایم.
وی ادامه داد: بنا بر نظر پژوهشگران کودک در رحم مادر با زبان مادری آشنا می‌شود و هنگام دنیا آمدن که گریه می‌کند، اگر با زبان مادری‌اش با او سخن گفته شود، گریه‌اش را قطع کرده و گوش می‌دهد.
جعفری عنوان کرد: هنگامی‌که ما بازبان مادری سخن می‌گوییم بین ذهن، قلب و زبان‌مان رابطه تنگاتنگی برقرار می‌شود چراکه زبان مادری ذهن و روان‌مان را زنده می‌کند و تعیین کننده هویت ماست.
رئیس دانشگاه پیام‌نور لرستان عنوان کرد: طبق اصل 15 قانون اساسی زبان و خط رسمی و مشترک ایران فارسی است، اسناد، مکاتبات، متون رسمی و کتب رسمی باید با این زبان و خط باشد، اما استفاده از زبان‌های محلی و بومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس آن‌ها در مدارس در کنار زبان فارسی آزاد است.
وی تصریح کرد: به استناد این اصل شایسته و ضروری است که در ایران اسلامی که اقوام مختلف با زبان‌ها و گویش‌های متفاوت را در دل خود جای داده در حفظ و گسترش این زبان‌ها بکوشیم و با اقداماتی همچون ایجاد نشریه‌های مختلف و چاپ کتب درسی و غیردرسی به زبان‌های مکان‌های مختلف، فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌های دیداری و شنیداری، ساخت برنامه‌ها با زبان بومی ازجمله پرداختن به ضرب‌المثل‌ها و شعرها به زبان بومی و استفاده از نظرات کارشناسان در برنامه‌های تلویزیونی در حفظ و تقویت این زبان‌ها که پشتوانه عظیمی برای زبان فارسی است و باعث وحدت ملی می‌شود، گام برداریم.
جعفری عنوان کرد: با توجه به نقش مکمل زبان‌های بومی در ماندگاری زبان فارسی و نیز نقش مکمل ادبیات بومی در تثبیت هویت ایرانی ـ اسلامی ایرانیان برآن شدیم نخستین همایش ملی زبان‌های بومی زاگرس با تأکید بر زاگرس میانی را در استان برگزار کنیم.
رئیس دانشگاه پیام نور لرستان بااشاره به رسیدن 50 مقاله به دبیرخانه این همایش، بیان کرد: پس از انجام داوری‌های دقیق 20 مقاله برتر انتخاب شد، که مقالات برتر در جنگ جستارهایی با دیباچه‌ای زیبا با قلم دکتر کزازی به چاپ رسیده است.
وی ادامه داد: برگزاری این همایش توسط دانشگاه پیام‌نور تنها ادای دینی به بخشی از زبان‌های مادری ایران اسلامی در حوزه زاگرس، که در کنار زبان فارسی نقش پررنگی از داشته‌های این سرزمین را تشکیل می‌دهند.
جعفری اظهار کرد: این همایش با همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان لرستان، صدا و سیمای مرکز استان و پایگاه استنادی جاهن علوم اسلام و استانداری لرستان برگزار شد.  
رئیس دانشگاه پیام نور استان لرستان در پایان اظهار امیدواری کرد که این همایش سرآغازی برای برگزاری همایش‌های بعدی با توجه به اهمیت و ضرورت زبان‌های بومی در سال‌های آتی باشد.
captcha