پیگیری ایکنا از چرایی عدم پخش تلاوت اذان‌گاهی قاریان خوزستان از صداوسیما
کد خبر: 3492067
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۴

پیگیری ایکنا از چرایی عدم پخش تلاوت اذان‌گاهی قاریان خوزستان از صداوسیما

گروه فعالیت‌های قرآنی: پخش تلاوت اذان‌گاهی با توجه به شمول گسترده خود و اهمیتی که دارد، همیشه مورد توجه قاریان بوده است. قاریان استان خوزستان نیز در سال‌های اخیر نسبت به اینکه چرا صداوسیما اقدام به پخش تلاوت ایشان نکرده است، معترض بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از خوزستان، پخش تلاوت قاریان خوش‌ الحان و شناخته‌شده در اوقات شرعی از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران امری معمول و روزانه است كه از این طریق عموم جامعه با چهره و صدای قاریان كشورمان آشنا می‌شوند و البته در معنوی شدن فضای ورود مومنان و مسلمانان به فریضه نماز تاثیرگذار است.

بنابراین این موضوع هم به دلیل معرفی چهره‌های برجسته قرآنی كشور و هم ایجاد انگیزه بیشتر در ارتقا كیفیت قرائت میان قاریان ایرانی و آشنایی مردم با صوت قاریان كشورمان دارای اهمیت بوده است.

در این میان و با پیشرفت سطح قرائت قاریان جمهوری اسلامی ایران تمایل برای پخش تلاوت‌های قاریان ایرانی از صداوسیمای كشورمان افزایش یافته است و مردم درحال حاضر بسیاری از قاریان برجسته كشور را می‌شناسند.

پراكندگی استعدادهای قرآنی در سراسر كشور قابل مشاهده است و می‌توان به جرات گفت تقریبا همه استان‌ها دارای قاریان برجسته‌ای هستند كه بتوان قرائتشان را پیش از اذان از صداوسیمای ملی و مراكز استان‌ها شنید.

این امر تا بدانجا مهم است كه ایكنای خوزستان را در نتیجه پیشنهاد فعالان قرآنی استان خوزستان مبنی بر «چرايی عدم پخش تلاوت‌های بومی از صدا و سیمای مركز خوزستان»، برآن داشت كه موضوع را پیگیری كند. البته این موضوع پیش از این و در نوبتی دیگر از سوی خبرگزاری ايكنای خوزستان مورد پیگیری قرار گرفته بود كه با تغییر مدیریت صدا و سیمای مركز خوزستان بی‌نتیجه ماند.

در گفت‌وگوی قاسم مقدمی دارنده رتبه نخست بیست و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی با ایكنای خوزستان دوباره به این موضوع اشاره شد.


عدم پخش تلاوت‌های قاریان بومی از شبکه استانی تبديل به معمای لاینحل شده است

مقدمی در این باره گفت: ما هنوز نتوانسته‌ایم از استعدادها و ظرفیت‌های خوب و موفق قرآنی استان صحیح استفاده كنیم. صدا و سیمای استان خوزستان از نهادهای دولتی است كه می‌تواند در این زمینه نقش مهمی داشته باشد اما متأسفانه تاكنون علی‌رغم همه پیگیری‌های مجدانه جامعه قرآنی استان اقدامات و پاسخگویی‌ها ضعیف بوده است. واقعاً مشكل كجاست؟ موضوعی که تبدیل به یک معمای لاینحل شده عدم پخش تلاوت‌های بومی از شبکه استانی صدا و سیمای خوزستان است. این موضوع حتی با شورای عالی قرآن کریم نیز در میان نهاده شده است اما همچنان شاهد تلاوت اذان‌گاهی قاریان خوزستانی نیستیم در حالی که استعدادها و نیروهای لازم این امر وجود دارد. آرزوی هر قاری این است که کاری را ارائه دهد که مورد استفاده و توجه مردم قرار گیرد. تحقق این امر و تأثیر آن کاملاً عام و بسیار گسترده است. مردم از اینکه اثر قرآنی همشهری‌شان عرضه شده و مورد توجه قرار می‌گیرد خرسند خواهند شد و این امر تبدیل به انگیزه‌ای برای خانواده‌ها، نوجوانان و جوانان می‌شود که به این عرصه وارد می‌شوند.

پس از تهیه این مصاحبه و با توجه به رسالت خبری ایكنای خوزستان در برطرف كردن مشكلات مرتبط با عرصه قرآن كریم و فعالیت‌های قرآنی، باعث شد دلیل اصلی «چرا تلاوت‌های اذان‌گاهی خوزستان بومی نمی‌شوند؟» پيگيری شود.

این گزارش حاوی گفت‌وگوی خبرنگار ایكنای خوزستان با برخی فعالان قرآنی برجسته خوزستان و مدیركل صداوسیمای مركز خوزستان است.

سید حسن موسوی‌شوکی، فعال قرآنی خوزستانی در این‌باره به ایکنای خوزستان، گفت: خوزستان در عرصه قرآنی دارای پیشرفت‌های بسیاری است و در حال حاضر در جایگاه بین‌المللی مناسبی قرار دارد. 


وی بیان کرد: ما مخالف آن نیستیم که قرائت قاریان خارج از استان خوزستان از صداوسیما پخش شود اما می‌خواهیم همانگونه که قرائت قاریان برجسته کشوری در سیمای مرکز خوزستان مشاهده و شنیده می‌شوند تلاوت‌های قاریان استانی نیز به سمع مردم برسد.

عدم بهره‌مندی از ظرفیت و توانایی قاریان خوزستانی باعث کاهش روحیه آنها می‌شود

موسوی‌شوکی گفت: در حال حاضر شبکه ماهواره ای الاهواز که زیر نظر نماینده ولی فقیه در استان اداره می شود هنگام پخش اذان تلاوت‌های قاریان بومی استان خوزستان را پخش می‌کند اما این موضوع در سیمای مركز خوزستان مشاهده نمی‌شود در صورتی كه شهرهای دزفول، آبادان و اهواز دارای قاریان برجسته‌ای هستند که می‌توان از ظرفیت آنها استفاده کرد.

وی بیان کرد: عدم بهره‌مندی از ظرفیت و توانایی قاریان خوزستانی باعث تضعیف روحیه آنها می‌شود.

در ادامه این گزارش با احمدرضا درخشان، قاری قرآن و به عنوان فردی كه سال‌هاست در عرصه تدریس قرآن فعال است به گفت‌وگو نشستیم.

وی بیان كرد: در چند سال گذشته هیئتی از شورای عالی قرآن به مراکز استان اعزام شد و تعدادی از تلاوت‌ها را بررسی كرده و تلاوت‌های مناسب برای پخش از رادیو و تلویزیون را انتخاب می‌کردند؛ این هیئت به اهواز نیز آمد و در صداوسیما تعداد زیادی از قاریان استان حضور داشتند. 



وی گفت: از قاریان تست گرفته شد و تعدادی از قاریان انتخاب شده و تلاوت آنها ضبط شد. پس از آن این تلاوت‌ها برای تأیید به شورای عالی قرآن ارسال شد. بعد از این امر ما پیگیری‌های بسیاری را انجام دادیم اما از سوی صدا و سیمای خوزستان ‌گفته شد كه نامه تایید تلاوت‌ها به ما نرسیده است و دوباره باید پیگیری شود.

پيگيری پخش تلاوت‌های اذان‌گاهی خوزستانی‌ها از شورای عالی‌ قرآن

درخشان ادامه داد: در این میان به نظر می‌رسد این موضوع باید از سوی شورای عالی قرآن پیگیری شود تا به نتیجه برسیم.

وی گفت: این امر باعث ایجاد انگیزه میان قاریان می‌شود و بسیار تاثیر مطلوبی در پیشرفت آنها دارد؛ به طور مثال فردی همچون قاسم مقدمی با رتبه بین‌المللی تا چه زمان می‌تواند تلاوت‌های خوب و پخته داشته باشد؟

درخشان تصریح كرد: این امر در بسیاری از استان‌ها به انجام رسیده است و ما كه ادعای فعالیت‌های قرآنی در استان خوزستان را داریم از این قافله عقب افتاده‌ایم.

پخش تلاوت‌های اذان‌گاهی بومی از سیمای خوزستان تبدیل به مسئله‌ای غیرقابل حل و لاعلاج تبدیل شده است

منصور کریمی عضو هیات مدیره جامعه قرآنی خوزستان در گفت‌وگو با ایکنای خوزستان با بیان اینكه به نظر می‌رسد موضوع پخش تلاوت‌های اذان‌گاهی بومی از سیمای خوزستان تبدیل به مسئله‌ای لاعلاج تبدیل شده است، ادامه داد: هیچ اراده محکمی در مسئولان قرآنی ما برای این مسئله وجود ندارد چراكه متولی ثابت امور قرآنی در استان وجود ندارد و تا زمانی كه مجموعه و مدیریت واحدی وجود نداشته باشد نتیجه همین می‌شود كه می بینیم.


كریمی بیان كرد: البته دكتر دغاغله به عنوان مشاور قرآنی مدیركل صدا و سیمای خوزستان این موضوع را پیگیری كرده و مدیرکل صداو سیمای استان نیز خود فردی قرآنی و پیگیر است.

این فعال قرآنی در ادامه بیان كرد: در چند سال گذشته گروهی از شورای عالی قرآن‌ به استان آمد و در پی آن تلاوت‌ها از قاریان خوزستانی ضبط شد اما پس از آن دیگر اثری را مشاهده نكردیم؛ یعنی در میان این تلاوت‌ها هیچ كدام مناسب پخش نبود؟ البته گفته می‌شود كه این تلاوت‌ها گم شده است!

ناجی حیدری دیگر قاری و فعال قرآنی استان خوزستان در گفت‌وگو با ایكنای خوزستان اظهار کرد: تاکنون به صورت جدی موضوع تلاوت‌های اذان‌گاهی از سیمای خوزستان پیگیری نشده است.

پخش تلاوت‌‌های اذان‌گاهی بومی از صداوسيمای خوزستان با برنامه‌ریزی قابل حل‌ است

وی ادامه داد: البته تلاوت‌ها باید دارای کیفیت بهتری باشند و عده‌ای از قاریان خوشخوان در فرصتی مناسب اجرای خود را ارائه كنند تا مورد تایید قرار گیرند؛ این موضوع با برنامه‌ریزی قابل حل‌ است. 


حیدری با اشاره به فراوانی استعدادهای قرآنی در خوزستان بر امر توجه به برنامه‌ریزی در این زمینه تاكید كرد و گفت: ارتقا كیفیت تلاوت‌ها باید جدی گرفته و در انتخاب آنها نیز دقت شود.

این قاری تحقق پخش تلاوت‌های بومی اذان‌گاهی را برای پیشرفت قاریان بسیار مناسب دانست و افزود: در حال حاضر از تعداد محافل قرآنی كاسته شده است که در صورت تحقق این موضوع و پخش تلاوت قاریان استان ظرفیت‌ها و استعدادهای قرآنی خوزستان از طریق صدا و سیمای خوزستان بروز می‌كند.

در این باره به سراغ مدیر کل صدا و سیمای مرکز خوزستان رفتیم. مسلم رحیمی، مدیرکل صداوسیمای مرکز خوزستان در گفت‌وگو با ایکنای خوزستان، اظهار کرد: سازمان صدا و سیما و همه شبکه‌های آنها دخل و تصرفی در پخش تلاوت‌های اذان‌گاهی ندارد.

نظارت بر پخش قرائت و اذان برعهده شورای عالی قرآن است

وی ادامه داد: شورای عالی قرآن مجموعه ای از تلاوت‌های قاریان و اذان موذنان را برای ما ارسال می‌كند كه باید از همان مجموعه تلاوت‌ها برای پخش قبل از اذان انتخاب شود و ما مجاز نیستیم که خود قاری را انتخاب کرده و از آنها تلاوت ضبط و پخش کنیم.

رحیمی گفت: تعیین قاریان برای ضبط قرائت اذان‌گاهی بر عهده شورای عالی قرآن است. این در حالی است كه ما آمادگی ضبط آثار قاریان را داریم اما اجازه پخش آنها را از صدا و سیما نداریم كه باید مجوز رسمی آن از سوی شورای عالی قرآن صادر شود.


مدیرکل صداوسیمای مرکز خوزستان با بیان اینكه مباحث مربوط به قرآن كریم تخصصی است و حتماً شورای عالی قرآن باید قاریان و مؤذنان را به ما معرفی کند، گفت: همچنین آیات تلاوت شده و میزان دقیقه و ساعت قرائت قاریان نیز از سوی این شورا تعیین می‌شود.

وی اظهار كرد: ما آمادگی داریم كه قرائت قاریان مورد تایید از سوی شورای عالی قرآن را ضبط كرده و سپس به منظور تایید به شورای عالی قرآن ارسال كنیم تا برای پخش آماده شود اما تا زمانی که مجوز شورای عالی قرآن به ما داده نشود نمی‌توانیم تلاوت‌ها را پخش کنیم و شورای عالی قرآن نیز باید افراد مورد تأیید خود را معرفی کند.

ما خواهان پخش تلاوت قاریان بومی استان خوزستان از صداوسیمای مركز خوزستان هستیم

رحیمی عنوان کرد: ما خواهان پخش تلاوت قاریان بومی استان خوزستان از صداوسیمای مركز خوزستان هستیم اما اجرای آن نیازمند لوازم و ابزارهایی است كه به دست شورای عالی قرآن است.

مدیرکل صداوسیمای مرکز خوزستان با اشاره به پخش جزءخوانی قرآن كریم از سیمای مركز خوزستان، بیان كرد: این مركز به منظور ضبط و پخش جزءخوانی ماه رمضان پیش‌قدم شده و از دکتر دغاغله و قاسم مقدمی خواسته شد كه در رایزنی با شورای عالی قرآن قاریان موردتایید به ما معرفی شوند تا این امر میسر شود.

وی عنوان كرد: ما همواره آمادگی داریم زندگی خود را برای قرآن كریم وقف کنیم چراكه در مقابل عظمت کتاب زندگی این اقدامات ناچیز است.

مهدی دغاغله مشاور قرآنی مدیركل صدا و سیمای مركز خوزستان نیز پیرامون پخش تلاوت‌های قاریان بومی خوزستان هنگام اوقات شرعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایكنای خوزستان اظهار كرد: این امر به دغدغه‌ای برای من تبدیل شده و پیگیری‌ها به صورت مرتب درحال انجام است.

وی با اشاره به اینكه البته برخی این موضوع را مرتبط با شورای عالی قرآن می‌دانند و معاونت نظارت باید اجازه ضبط تلاوت‌ قاریان بومی استان‌ها را صادر كند، گفت: پیرو بخشنامه شورای عالی قرآن باید از قاریان تایید شده در همه مراكز استان‌ها استفاده شود؛ این افراد قاریانی هستند كه از سوی شورای عالی قرآن تلاوتشان تایید شده است.

دغاغله عنوان كرد: بسیاری از مراكز استان‌ها درخواست داشته‌اند از قاریان برجسته و محلی خود استفاده كنند و بنابراین درخواست شورای عالی قرآن گروهی را به استان‌ها اعزام كرد تا تلاوت‌های قاریان مطرح ضبط شود و پس از نظارت تعدادی از تلاوت‌ها تایید و عده‌ای رد می‌شوند. این اتفاق در دوران مدیركل پیشین صداوسیمای استان خوزستان رخ داد كه آثار قاریان توسط شورای عالی قرآن ضبط شد. البته به دلایل نامعلومی گفته می‌شود گویا این نوارهای ضبط شده دچار مشكل شده‌اند. من اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم.

این پیشكسوت قرآنی و داور بین‌المللی قرآن عنوان كرد: بنابر درخواست استان خوزستان مقرر شده این اتفاق یك‌بار دیگر رخ دهد، از طرفی شورای عالی قرآن دوبار گروه خود را به استان‌ها اعزام نمی‌كند و به همین دلیل روند این امر به درازا كشیده شد.

وی ادامه داد: البته در این میان بنابر پیشنهاد داده شده به آقای رحیمی عده‌ای از قاریان استان به منظور ضبط اثر در سال گذشته فراخوان شدند كه پس از آن مقرر شد آثار برای تایید به شورای عالی قرآن ارسال شود. آثار برای ارسال به شورای عالی قرآن آماده بودند و همه چیز مهیای این موضوع بود اما قاریانی كه آثارشان ضبط شد تك تك اعلام و درخواست کردند كه فایل ضبط شده آنها به شورای عالی قرآن فرستاده نشود چراكه معتقد بودند قرائتشان خوب و مطلوب نبوده است و باید از قبل به آنها اطلاع داده می‌شد تا خود را به آمادگی مطلوب می‌رساندند.

این گزارش در حالی به پایان می‌رسد که ایکنای خوزستان، بنا بر رسالت خبری خود در حال پیگیری‌های لازم و بیشتر در این باره است.

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۱۱ - ۱۲:۳۲
1
0
شورا عالی تو استان فارس هم کلی تلاوت ضپط کرده شاید 70 تا چند ساله پخش نمیشه پس این سفرهای دوستان شورا پرای چی هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۱۳ - ۰۹:۰۷
0
1
اگر اين مسئله در مسئولين ذي ربط تبديل به اولويت شود قطعا حل خواهد شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۱۴ - ۱۶:۴۳
0
1
الان که دور خودتون چرخیدین و برگشتین سر جای اول.
در َمن اون قاریانی که تلاوت ضبط کردند و بعد گفتن تلاوتشون ارسال نشه کیا هستن؟!!!!!
ناشناس
|
-
|
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ - ۱۳:۴۶
0
0
بیشتر به فلسفه بافی می ماند تا یک گزارش چالشی که قراره راهکاری توش ارائه بشه.
همش این گفت آن گفت شده.راه حلش خیلی ساده است.
نه شورا می تونه بیاید اهواز و گفته می شه نمیاد. خود شورا نماینده داره در صدا و سیمای هر استان.
یک دکور خوب درست کنید. قاریان تون رو مشخص کنید. با نظر نماینده شورا تلاوت ها طبق آیتم های مصوب شورای عالی قرآن ارسال بشه. خواهید دید که مجوز هم می گیره.
این همه دور خودتون چرخیدن نمی خاد.

اگه این کار انجام نمی شه بدونید خودتون نمی خواهید که تلاوت های بچه های قرآنی استان در شبکه استانی پخش بشه!!!!!
captcha