زن در طراز اسلام چگونه باید از حضرت زهرا (س) الگو بگیرد
کد خبر: 3484900
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶
حجت‌الاسلام شاه حسینی تشریح کرد:

زن در طراز اسلام چگونه باید از حضرت زهرا (س) الگو بگیرد

کانون خبرنگاران نباء: حجت‌الاسلام والمسلمین شاه حسینی در رابطه با ابعاد زندگانی حضرت زهرا (س) گفت: ایشان هم در عرصه‌های فردی انسان کامل بود و هم از لحاظ اجتماعی یک مسلمان فعال و این دقیقا نقطه مقابل سکولاریزم امروزی است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نباء، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید شاه حسینی، استاد حوزه و دانشگاه به مناسبت ایام ولادت حضرت فاطمه الزهرا(س) به گفت و گو با کانون خبرنگاران ایکنا، نباء پرداخت. این استاد دانشگاه ابتدا در رابطه با شخصیت فوق العاده حضرت زهرا (س) و مقایسه آن با جامعه امروز گفت: از شخصیت حضرت زهرا(س) می شود از دو بعد شخصی و اجتماعی درس آموزی کرد، بعد شخصی، مانند صفات فردی ایشان امثال عبادت و زهد یا ایفای نقش ممتاز ایشان در قالب یک مادر یا همسر نمونه است.



حجت‌الاسلام شاه حسینی ادامه داد: بعد اجتماعی که منظور از آن همان حق طلبی در ماجرای فدک و خطبه فدکیه و نیز همراهی همه جانبه با امیر المومنین(ع) در ماجرای غصب خلافت است، اما به نظر بنده آنچه در این دو بعد شخصی و اجتماعی مهم است نه بررسی هر کدام بصورت جداگانه، بلکه بررسی هر دو بصورت توامان و حفظ ارتباطشان با یکدیگر است، به این معنا که بفهمیم می‌شود هم در عرصه های فردی انسان کامل بود و هم از لحاظ اجتماعی یک مسلمان فعال و این دقیقا نقطه مقابل سکولاریزم امروزی است.

این استاد حوزه درباره ولایت مداری حضرت زهرا (س) در ماندگاری دین گفت: یک تعبیری در کتابهای دست اول روایی امثال کافی، از قول حضرات معصومین(ع) آمده که فرمودند: دین بر چند ستون بنا شده که مهمترین آنها ولایت است، این ولایت معنایش حکومت است، اگر حکومت رنگش توحیدی باشد همه جامعه توحیدی می شود.

محقق و پژوهشگر امور دینی افزود: در مکتب اهل بیت(ع) ارزش حکومت به همین است، به صلاح آوردن مردم، والا فی نفسه ارزش ندارد، این مانیفست دقیقا آن چیزی است که در سیره حضرت زهرا(س) به وضوح دیده می‌شود و اتفاقا در کلمات ایشان هم به صراحت یافت می‌شود، از جمله در همین خطبه فدکیه جمله ای‌ست با این عبارت: وجعل الله طاعتنا نظاما للمله، یعنی خدا ولایت پذیری ما را موجب نظام مندی امت قرار داده است، پس ولایت پذیری البته به معنای گفته شده، در اندیشه حضرت زهرا(س) رمز ماندگاری و تعمیق اندیشه اصیل اسلامی است که خود ایشان بیش و پیش از همه به آن پایبند بودند.

حجت‌الاسلام شاه حسینی در پایان در این مورد که زن در طراز اسلام چگونه باید از حضرت زهرا (س) الگو بگیرد گفت: حضرت زهرا (س) هم بنده ای نمونه برای خالق بود، و هم عنصری مفید برای خلق و هم نقش آفرینی ممتاز در خانواده داشتند؛ زن امروزی هم باید در این مثلث طلایی یعنی فرد، اجتماع و خانواده اثر گذار باشد و چه الگویی بهتر از زهرای اطهر(س) برای زنان امروز در این سه عرصه. به نظر من زنان در دو ضلع این مثلث، یعنی فرد و خانواده، فاصله بیشتری با الگوی فاطمی دارند، و باید همانطور که بعد از انقلاب در عرصه اجتماعی و سیاسی فاصله شان را با الگوی فاطمی کمتر کردند در دو بخش دیگر هم به این الگوی ماندگار نزدیک شوند.

محمد ایمانی مهر


captcha