کارنامه فرهنگی متروی تهران
کد خبر: 3483881
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷

کارنامه فرهنگی متروی تهران

گروه جامعه: معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه ضمن تشریح فعالیت‌های دینی و قرآنی این معاونت در سال 94 به گسترش نمازخانه اشاره کرد و گفت: در سال 95 تلاش داریم با استفاده از مبانی قرآنی، اخلاق اسلامی و شهروندی برای مسافران مترو تبیین کنیم.

محمد صائبی، معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در تشریح فعالیت‌های قرآنی و دینی این معاونت در سال 94 در راستای ارتقای باورهای دینی مسافران مترو گفت: از ابتدای سال 93 تا‌کنون تلاش کردیم بیش از 90 درصد فضا‌های تبلیغاتی را به حوزه‌های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی اختصاص دهیم.

وی افزود: ما در فضای مترو، حدود 4هزار و 900 مترمربع پوستر، استیکر و سازه‌های حجمی داریم که شامل سکوها و ایستگاه‌ها می‌شوند. 3 هزار و 500 متر مربع نیز فضای نگارخانه و نمایشگاه در مترو وجود دارد. همچنین حدود 3هزار و 800مترمربع لمینت داریم که به صورت هفتگی و ماهانه تغییر می‌کنند.

صائبی ادامه داد: هزارو 400نمایشگر در داخل واگن متروها داریم که روزانه هزارو700 ساعت برنامه دارند. در تمایم این فضا‌های تبلیغاتی بخش گسترده‌ای از اقدامات خود را به تبلیغ و ترویج مفاهیم دینی و قرانی اختصاص‌داده‌ایم. در این میان، در یک تقسیم‌بندی و با توجه به شرایط هر ایستگاه، برنامه‌ریزی مناسب را انجام می‌‌دهیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی متروی تهران با اشاره به اینکه نصب لمینت و بنر در مناسبت‌‌ها و ایام مختلف مذهبی و همچنین ایام ولادت و شهادت ائمه معصومین(ع) به طور مستمر در ایستگاه‌ها اجرایی شد. البته تلاش می‌کنیم در ایام ولادت حضرت زهرا(س) که در ابتدای سال 95 است تبلیغات گسترده‌ای را با موضوعات سبک زندگی ایشان و همچنین چایگاه و مقام زن در ایستگاه‌های مترو انجام دهیم.

وی بحث نماز جماعت را یکی دیگر از اقدامات خوب سال 93 دانست و افزود: گسترش نمازخانه‌های مترو از اولویت‌های ما به شمار می‌آید. درحال حاضر 96ایستگاه مترو در تهران و حومه به نمازخانه مجهز هستند، در حالی که قبلا 35ایستگاه به محل اقامه نماز مجهز بودند. همچنین اکنون 20نماز جماعت در 20ایستگاه اقامه می‌شود که در آینده‌ای نزدیک به 30‌ایستگاه ارتقا پیدا می‌کند.

صائبی ادامه داد: عفاف و حجاب از موضوعاتی بود که در قالب نمایشگاه، بنر، لمینت، معرفی کتاب و کلیپ به آن پرداختیم. در کنار این موارد برگزاری نمایشگاه عکس با محوریت شب‌های قدر در ایستگاه‌های مترو، اجرای نمایش‌های مجسمه به مناسبت‌های مختلف مذهبی، گرامیداشت هفته مساجد با برگزاری برنامه‌های مختلف، تهیه و تولید محتوای مکتوب با موضوع صداقت و سبک زندگی از دیگر برنامه‌های فرهنگی این شرکت در سال 93 بود که صائبی به آن اشاره کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی متروی تهران با اشاره به طرح‌های ویژه این معاونت در سال 95، گفت: از فروردین‌ماه 95 مقرر کرده‌ایم که کلام و سبک زندگی امام‌خمینی(ره) و دیدگاه‌های ایشان در فضای مترو ترویج و تبلیغ شود. همچنین تلاش می‌کنیم بحث تدبر و تفسیر قرآن را با توجه به سبک زندگی که در مترو وجود دارد با استخراج آیاتی که در حوزه مترو به ما مربوط می‌شود، مانند رعایت حق تقدم، احترام به بزرگتر‌ها و امثال آن پیاده‌سازی کنیم. در واقع حقوق شهروندی ‌که قرآن به آنها اشاره شده است استخراج‌ ودر سطح ایستگاه‌های مترو اکران کنیم.

صائبی خاطرنشان کرد: طرح خیمه فاطمی، خیمه حسینی و نسیم بهشت که مردم سؤالات شرعی و شبهات دینی و عقیدتی خود را در آن بیان می‌کنند، مراجعه‌کنندگان بسیاری داشت. با این طرح ارتباط بین حوزه دین و مردم را که به دلیل کار و مشغله روزانه سخت شده، با در دسترس قراردادن افراد کارشناس در این زمینه تسهیل کرده‌ایم.

وی از طرح‌های موفق مذهبی در سال 94 گفت و افزود: سه‌ماه است که در کنار بنرها کد می‌زنیم و از مسافران می‌خواهیم طرح برگزیده بنرها را به ما معرفی کنند. برای دی‌ماه حدود 6هزار و 700نفر به طرح ما رأی دادند و آن را به عنوان طرح برگزیده در حوزه اجتماعی به ما معرفی کردند و طرحی با شعار «پیامبر مهربانی از دشمنش وقت مریضی با نهایت احترام عیادت می‌نمودند» بود.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۱/۱۲ - ۱۰:۵۲
0
0
سلام
من چندبار مترو سوار شدم خودم به شخصه دیدم چقدر تغییر کرده البته شلوغی مترو خیلی اذیت می کند ولی زود رسیدن در این شلوغی یک نعمت است دست مریزا به آقای قالیباف مترو در این مدت خیلی تغییر کرده من استاد دانشگاه هستم بعضی وقتها به واسطه کارهای پراکنده وقت خوردن صبحانه نداشتم این چند بار که سوار شدم صبحانه با قیمت خوب و موادمفید عرضه میشد خیلی خوشحال شدم
captcha