بهره‌گیری از ظرفیت خیرین، واقفان و 180 هزار داوطلب برای ترویج خودمراقبتی
کد خبر: 3467167
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶
مدیر شبکه بهداشت کشور خبر داد:

بهره‌گیری از ظرفیت خیرین، واقفان و 180 هزار داوطلب برای ترویج خودمراقبتی

گروه سلامت: مدیر شبکه بهداشت کشور از ظرفیت بیش از 180 هزار داوطلب سلامت در ترویج خود مراقبتی و ارتقای سلامت عمومی جامعه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، قائم مقام معاونت بهداشت و رییس مرکز مدیریت شبکه با بیان اینکه از ظرفیت 180 هزار داوطلب سلامت برای ترویج خود مراقبتی در جامعه استفاده می‌شود، اظهار کرد: توانمندسازی مردم برای خودمراقبتی یکی از مکانیسم‌های اصلی برای افزایش مسئولیت پذیری جامعه در تامین سلامت خود، خانواده و جامعه است.

وی افزود: قطعا در این افزایش مسئولیت پذیری مردم، همیاری و همکاری سازمان‌های دولتی و جلب محیط‌های حامی سلامت نقش مهمی دارد.

وی افزود: در واقع بدون داشتن جاده سالم و ایمن، هوای پاک و مواردی از این دست که تامین آنها در دست سازمان‌های ذی‌ربط در امر سلامت و توسعه است نمی توانیم سلامت مردم را تامین کنیم.

وی بیان کرد: توسعه مشارکت یکی از راهکارهای شناخته شده برای دستیابی عدالت در سلامت است و بی‌عدالتی اجتماعی بر نزول سطح سلامت و رفاه مردم موثر است.

کلانتری ادامه داد: باید در نظام سلامت فضای مشارکت مردم فراهم شود زیرا ارتقای مشارکت مردم در برنامه‌ها تعهد آنان را نسبت به اجرای برنامه بالا برده و مردم با احساس خودکارآمدی بر سلامت فرد، خانواده و جامعه شان اثرگذار می‌شوند.

رییس مرکز مدیریت شبکه بیان کرد: همچنین لازم است در نظام سلامت از ظرفیت خیرین و واقفین، داوطلبان متخصص در ادارات و سایر بخش های جامعه کمک بگیریم.

قائم مقام معاونت بهداشت یادآور شد: برنامه داوطلبان سلامت یکی از استراتژی‌های اثربخش و کارآمد نظام سلامت در جلب مشارکت مردم است. نتایج بررسی‌های ملی بیانگر این است که فعالیت این داوطلبان با درجه اطمینان بالاتر موجب ارتقای شاخص‌هایی از جمله مراقبت از کودکان زیر 5 سال، مراقبت‌های دوران بارداری و سلامت باروری زنان شده است.

captcha