نشست رؤسای شوراهای هیئات مذهبی کشور پایان یافت
کد خبر: 3457293
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵
با رونمایی از نرم افزار اندروید زیارت خورشید؛

نشست رؤسای شوراهای هیئات مذهبی کشور پایان یافت

گروه اجتماعی: نشست تخصصی رؤسای شوراهای هیئات مذهبی کشور ظهر امروز با رونمایی از نرم افزار اندروید زیارت خورشید در مشهد به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نشست تخصصی رؤسای شوراهای هیئات مذهبی کشور صبح امروز، پنجم آذرماه با حضور رضا معممی‌مقدم، مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام سید جلال حسینی، معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی، سید صولت مرتضوی، شهردار مشهد، حجت‌الاسلام سید محمود مرویان‌حسینی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، محمدحسن واحدی، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی و ... در اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام سید محمود مرویان‌حسینی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، ضمن خیرمقدم به مسئولان شوراهای هیئات مذهبی کشور، در توضیح هدف از برگزاری نشست تخصصی رؤسای شوراهای هیئات مذهبی بیان کرد: هدف از برگزاری این نشست، انتقال مطالبات، انتظارات و بیان اقدامات انجام شده در عرصه پذیرایی از هیئت‌های مذهبی به رؤسای شوراهای هیئات مذهبی و انجام تدابیر لازم در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف توسط واحد تشکل‌های دینی ادارات تبلیغات اسلامی و شورای هیئات مذهبی مناطق مختلف است.

برنامه‌ریزی مسئولان نشان‌دهنده نقش هیئت‌های مذهبی در نهادینه‌سازی مناسبات مذهبی است

رضا معممی‌مقدم، مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به دوران خفقان رژیم رضاخان و دشواری برگزاری هیئت‌های مذهبی از حضور مسئولان فرهنگی و امنیتی و به کارگیری ظرفیت‌های خدماتی و امنیتی از سوی آنان در این نشست تقدیر کرد و ادامه داد: حضور و اقدامات این مسئولان نشان‌دهنده تأثیر شوراهای هیئات مذهبی و موفقیت آن‌ها در نهادینه‌سازی مناسبت‌های مذهبی به شمار می‌رود.

اختصاص زمین رایگان برای تشکیل موکب در مشهد و محورهای ورودی

در ادامه محمدحسن واحدی، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی ضمن درخواست از رؤسای هیئات مذهبی کشور در راستای تحقق جریان‌سازی زیارت ابراز کرد: مدیریت مقدمه کار در مراسم روزهای پایانی ماه صفر باید با شما باشد زیرا ما دولتی‌ها هماهنگ کننده و پشتیبان بخش خصوصی، هیئت‌ها و مسئول تأمین امنیت و زیر ساخت‌های امداد و نجات و ... هستیم.

وی همچنین افزود: ما از تشکیل موکب توسط استان‌ها برای روزهای پایانی ماه صفر در مشهد و یا محورهای شش گانه ورود به مشهد تا شعاع 300 کیلومتری حمایت می‌کنیم و مکان آن را به صورت رایگان در اختیار قرار می‌دهیم تا با نام استان خود سایر اقدامات را انجام دهند.

شاخصه های هیئت طراز جامعه اسلامی

در بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام سید جلال حسینی، معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی ضمن انتقاد از بی‌توجهی به وضعیت سیاسی جهان اسلام و بی‌تفاوتی نسبت به آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در هیئت‌های مذهبی بیان کرد: استفاده از اساتید برتر حوزه و دانشگاه در هیئت، آماده بودن هیئت برای فعالیت ‌های جهادی، اطلاع از اوضاع اجتماعی و سیاسی دنیا، توجه به مسائل داخلی و تلاش در جهت رفع آسیب‌های اجتماعی از شاخصه‌های لازم برای هیئت طراز جامعه اسلامی است.

آسیب‌های اجتماعی در هیئت‌های مذهبی کاهش یافته است

حجت‌الاسلام سیدمحمود مرویان‌حسینی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه کاهش آسیب‌های اجتماعی در بین هیئت‌های مذهبی مشهود بوده است، اظهار کرد: جریان‌های گوناگون انحرافی با حمایت‌های آن سوی مرزها و با هدف تضعیف کارآمدی هیئت‌های مذهبی، تلاش‌های جدی را آغاز کرده‌اند اما با هدایت‌ها و راهبردهای رهبر معظم انقلاب، تأکیدات مراجع عظام تقلید، ساماندهی توسط خود هیئت‌های مذهبی و ارزش یابی‌هایی که انجام می‌دهیم، این آسیب‌های اجتماعی کمتر شده است.

در ادامه حسن صباغیان، رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی از منبتی، معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی خواست تا پرچمی با نام شورای هیئات مذهبی هر استان از سوی آستان قدس رضوی به هیئت‌های آن استان هدیه شود که منبتی با این درخواست موافقت کرد.

وی همچنین بر لزوم نظم در برگزاری مراسم‌های مذهبی تأکید کرد و افزود: ما به عنوان نوکران و پیرغلامان باید طوری عمل کنیم که سرفرازتر شویم و هیچ ایرادی نسبت به رفتار و مناسبات ما نباشد.

هیئت های مذهبی در کسوت بسیجی پاسدار اندیشه پاک اسلامی هستند

در بخش پایانی این مراسم سید صولت مرتضوی، شهردار مشهد با اشاره به هفته بسیج و سخنی از امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه «بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است»، اظهار کرد: امروز هیئت‌های مذهبی چه عضو بسیج باشند و لباس بسیج داشته باشند و یا نداشته باشند در کسوت یک بسیجی که پاسدار اندیشه پاک اسلامی است، ایفای نقش و وظیفه می‌کنند.

بر اساس این گزارش، در پایان این مراسم انتقاداتی در رابطه با مشکلات اسکان بعضی هیئت‌ها در مشهد، عدم تعیین مکان مناسب برای اسکان و افزایش هزینه‌های آن، عدم تعیین محل استقرار و حرکت هیئت‌های مختلف به تناسب مسیر ورودی آن‌ها به مشهد، مشکلات ایاب و ذهاب و پیشنهاد اختصاص مکانی خاص برای استان‌ها و شهرستان‌های مختلف در صحن جامع رضوی نیز از سوی رؤسای هیئات مذهبی برخی شهرستان‌ها مطرح شد.

یادآور می‌شود؛ نرم افزار اندروید زیارت خورشید ویژه زائران پیاده نیز رونمایی شد.

captcha