زیارت اربعین؛ افضل زیارات عامه و خاصه امام حسین(ع)
کد خبر: 3454513
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷
آیت‌الله عالمی عنوان کرد:

زیارت اربعین؛ افضل زیارات عامه و خاصه امام حسین(ع)

گروه اجتماعی: عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مقام ویژه زیارت اربعین اباعبدالله‌الحسین(ع) ابراز کرد: طبق روایات، زیارت اربعین افضل زیارت‌های عامه و خاصه امام حسین(ع) به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله حسن عالمی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و عضو مجلس خبرگان رهبری، صبح امروز، 28 آبان‌ماه در مراسم بدرقه خادمان اربعین حسینی که در عرصه میدان شهدا برگزار شد، در ابتدا ضمن تشکر از شهرداری مشهد به منظور تدارک ستاد پیاده روی اربعین، گفت: حضور جمع حاضر در این مکان و بدرقه آنان به منظور خدمت‌گذاری به زائران پیاده اربعین حسینی احیای سنت حسنه است.

وی با اشاره به مقام ویژه حضرت اباعبدالله(ع) نزد پروردگار، عنوان کرد: به گفته شیخ جعفر شوشتری، یکی از علمای شهیر شیعه خداوند به نام امام حسین(ع) مباهات ‌کند و بنا به سخن پیامبر مکرم(ص) این سخن که «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» در ساق عرش نقش بسته است نشان از مقام خاص حضرت سیدالشهدا(ع) نزد پروردگار عالم دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: در خصوص زیارت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در منابع دینی ما روایات فراوانی نقل شده است مبنی بر اینکه بدون تردید زیارت امام حسین(ع) از حج افضل و حتی ثوابش از حج واجب نیز بیشتر است.

وی در ادامه با طرح این سوال که چرا خداوند زیارت اباعبدالله(ع) را بر طواف خانه کعبه ترجیح داده است، ابراز کرد: بدین منظور ابتدا باید ببینیم زیارت به چه معناست. زیارت یعنی ملاقات و زیارت امام حسین(ع) و سایر ائمه اطهار(ع) به این معناست که ما زمانی که عازم زیارت بارگاه اهل بیت(ع) می‌شویم در حقیقت به ملاقات معنوی امام مزور توفیق پیدا می‌کنیم.

آیت‌الله عالمی همچنین با بیان اینکه زیارت امام حسین(ع) با وجود ثواب زیادی که دارد به دو قسم زیارت عامه و خاصه تقسیم شده است، ابراز کرد: زیارت عامه به زیارتی می‌گویند که در هر وقت و ساعتی به زیارت حرم امام برویم و زیارت خاصه به زیارتی اطلاق می‌شود که در اوقات مخصوصه انجام شود همچون زیارت امام حسین(ع) در روز عرفه، زیارت امام در روز اربعین و یا زیارت ایشان در مناسبت‌های دیگر.

وی با بیان اینکه زیارت اربعین طبق روایات، افضل زیارت‌های عامه و خاصه امام حسین(ع) مطرح شده است، افزود: خداوند در مورد زائر اباعبدالله(ع) می‌فرماید: زائر امام حسین(ع) از هنگامی حرکت می‌کند، در حال زیارت است تا هنگامی که باز می‌گردد در پناه پروردگار عالم است و خداوند گروهی از فرشتگان را به بدرقه و استقبال او می‌فرستد و زمانی که از دنیا می‌رود نیز فرشتگان برای تشییع او می‌آیند.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در پایان خطاب به خادمان اربعین حسینی، بیان کرد: امیدوارم زیارت شما خادمان و زائران حسینی مورد قبول درگاه حق قرار گرفته و توفیق این زیارت بزرگ نصیب تمام مشتاقان آن حضرت شود.

captcha