بیماران کلیوی چگونه راهی پیاده روی اربعین شوند
کد خبر: 3453940
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۵

بیماران کلیوی چگونه راهی پیاده روی اربعین شوند

گروه سلامت: یک فوق تخصص کلیه و متخصص داخلی ضمن تأکید بر اینکه افراد بیمار قبل از اعزام به اربعین حتماً با پزشک خود مشورت کنند، توصیه‌های پزشکی به زائران مبتلا به فشار خون، نارسایی کلیه، پیوند عضو و دیالیزی را مطرح کرد.

رضا افشار، فوق تخصص کلیه و متخصص داخلی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به زائرانی که دچار بیماری فشار خون و نارسایی کلیه هستند و یا لازم است دیالیز شوند، توصیه‌های مهم مربوط به اربعین را ارائه کرد.

آیا بیماران دیالیزی می توانند به پیاده روی اربعین بروند

وی که تجربه سال‌ها حضور در مراسم پیاد‌ه‌روی اربعین به عنوان پزشک را دارد، با اشاره به محدودیت‌های بیمارستانی که در عراق وجود دارد به بیماران دیالیزی توصیه کرد که با وجود تمام ابعاد معنوی که این سفر دارد به این سفر نروند و افزود: در سال‌های گذشته بیماران دیالیزی در پیاد‌ه‌روی اربعین به دلیل ناپرهیزی که در مصرف مواد غذایی انجام می دادند، دچار مشکلات عدیده‌ای از جمله تجمع آب در بدن، بالا رفتن فشار خون و ... می‌شدند و رساندن این بیماران به بیمارستان به دلیل ازدحامی که در مسیر وجود دارد با مشکل مواجه می شد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل کمبود امکانات، بیمارستان‌های عراق حتی توان پاسخگویی به بیماران دیالیزی عراق را هم ندارند. بر همین اساس به دلیل کمبود امکانات بهتر است این گروه از بیماران به پیاده روی اربعین مشرف نشوند.

بیماران پیوند عضو با رعایت شرایطی می توانند زائر اربعین باشند

این فوق تخصص کلیه در مورد بیماران پیوند عضو نیز گفت: این بیماران باید قبل از تصمیم به سفر با پزشک خود مشورت و در صورت اجازه پزشک، آخرین آزمایش های مربوط به پیوند عضو خود را انجام دهند و در صورتی که وضعیت کلیه (با هر عضو پیوندی دیگر) آنها پایدار بود به مراسم پیاده روی بروند ولی حتماً داروهای پیوند خود را همراه داشته باشند. چون در کشور عراق به شکلی که در ایران این داروها در دسترس است، داروها در دسترس نیست و احتمال یافتن این داروها نیز در عراق کم است. همچنین زائران باید شرایط نگهداری دارو را رعایت کنند و داروهای خود را حداقل دو برابر میزان مصرف همراه داشته باشند.

وی در خصوص بیماران مبتلا به فشار خون نیز گفت: این بیماران نیز باید قبل از اعزام با پزشک خود مشورت کنند و در صورت تأیید پزشک، باید طی سفر چند مسئله را رعیت کنند که اولین مسئله همراه داشتن داروها به اندازه ای بیش از طول معمول سفر است چرا که ممکن است به دلایل مختلف سفر آنها طولانی تر شده و یا بخشی از داروهای خود را گم کنند.

بیماران مبتلا به فشار خون مراقب مصرف غذاهای پر چرب، پر نمک و شیرین باشند

افشار با تأکید بر اهمیت نقش تغذیه برای این گروه از بیماران گفت: غذاهای ارائه شده در موکب ها قطعاً غذاهای رژیمی نیست و از سوی دیگر غذاهای ارائه شده پر نمک، شیرین و پر چرب است. چای ارائه شده در موکب ها نیز معمولاً بسیار شیرین است و همین مسئله موجب از کنترل خارج شدن فشار خون افراد می شود بنابراین تا جایی که ممکن است زائران بهتر است قبل از مصرف، غذاها را بچشند و تا حد ممکن از غذاهای کم چرب، کم نمک و کم شیرین استفاده کنند و از مسئولان موکب ها هم با احترام درخواست کنند که چای آنها را بدون شکر به آنها بدهند.

داروهای ادرار آور خود را با نظر پزشک تعویض کنید

این پزشک باتجربه کشورمان به بیماران فشار خونی که داروی ادرار آور استفاده می کنند نیز توصیه کرد قبل از سفر از پزشک خود بخواهند داروهای آنها را تغییر دهند چرا که کم بود سرویس بهداشتی و یا وجود صف طولانی برای استفاده از سرویس بهداشتی این بیماران را دچار مشکل می کند.

وی همچنین توصیه کرد: زائران اگر امکان دارد یک فشار سنج دیجیتالی و اگر همسفری دارند که می تواند در گرفتن فشار خون به آنها کمک کند فشار سنج معمولی (جیوه ای) همراه داشته و اگر احساس کردند تنگی نفس، درد سینه یا سرگیجه غیرقابل توجیهی دارند ضمن اینکه برای استرات حتماً توقف می‌کنند فشار خود را نیز چک کنند و اگر فشارشان بالاتر از حدی بود که پزشک به آنها گفته بود از داروهای خود استفاده و حتماً استراحت کنند.

بیمار کلیوی چگونه باید مسیر پیاده روی را طی کند/ مسافت کوتاه، توقف طولانی

این فوق تخصص کلیه کشورمان به زائران بیمار کلیوی از نظر طی مسافت توصیه کرد: سعی نکنند مثل همسفران سالم خود پیاده روی کنند بلکه تلاش کنند در مسافت های کوتاه تر توقف های طولانی تری داشته باشند و قوای بدنی خود را برای کل روز تقسیم کنند.

این پزشک به زائرانی که دارای سنگ کلیه هستند توصیه کرد حتماً به اندازه کافی مصرف آب داشته و آب سالم همراه داشته باشند و اگر تعریق زیادی داشتند حتماً آب استفاده کنند.

captcha