رسم‌الخط واحد در آموزش تخصصی قرآن معنا ندارد/ اهمیت فرهنگ رسانه‌ای در ارتقاء سواد قرآنی
کد خبر: 3395094
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۵
اکبری:

رسم‌الخط واحد در آموزش تخصصی قرآن معنا ندارد/ اهمیت فرهنگ رسانه‌ای در ارتقاء سواد قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: حافظ کل قرآن کریم گفت: استفاده از رسم‌الخط واحد، آموزش قرآن را با یک نواختی مواجه می‌‌کند، در بخش‌‌ تخصصی‌‌ آموزش قرآن مانند حفظ و قرائت پیشرفته اکتفا کردن به یک نوع رسم‌الخط بی‌معنا است.

مسعود اکبری حافظ کل قرآن استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با بیان اینکه سواد قرآنی از یک حد پایه و حداقلی برخوردارست و هر فردی در هر مقطعی نیازمند داشتن حداقل‌ها در حوزه قرآن است گفت: در یک جامعه اسلامی حداقل سواد قرآنی تسلط بر روخوانی قرآن است،  درواقع مرحله اول سواد قرآنی مسلط بودن به روخوانی و روان‌خوانی است درحالی هدف نهائی از خواندن قرآن در آشنایی با مفاهیم، تدبر و عمل در آموزه‌های کلام الهی معنا پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: خوشبختانه امروزه میزان سواد قرآنی جامعه نسبت به سال‌های گذشته ارتقاء یافته اما هنوز تا رسیدن به نقطه کمال فاصله بسیاری وجود دارد و تحقق آن نیازمند تلاش بیشتری است.

تحقق سواد قرآنی مطلوب نیازمند حرکت همگانی است

اکبری با بیان اینکه برای تحقق سواد قرآنی در جامعه نیازمند یک حرکت همگانی هستیم و همه متولیان فرهنگی و فعالان قرآنی باید دست به دست هم با یک هدف مشترک حرکت کنند اظهار کرد: در گذشته آموزش‌ها، تخصصی و به شکل امروزی نبود و افراد به صورت خودجوش به دنبال فراگیری علوم قرآنی  قدم برمی‌داشتند ولی امروزه سطح آموزش‌ها تخصصی‌تر از قبل شده و امکانات فراگیری به مراتب در اختیار عموم مردم قرار دارد.

حافظ کل قرآن کریم با بیان اینکه سواد قرآنی جامعه باید از سنین ابتدائی و از دوران تحصیل دانش‌آموزان ایجاد و تقویت شود افزود: آموزش‌وپرورش گام‌های خوبی در این حوزه برداشته ولی این نهاد به تنهایی نمی‌تواند موفق عمل کند و باید فرهنگ ریشه‌ کنی بی‌سوادی قرآنی در عموم افراد نهادینه شود وهمگان دغدغه فراگیری حداقل سواد قرآنی را داشته باشند.

نقش خانواده در ریشه کنی بی‌سوادی قرآنی

وی ادامه داد: نهاد آموزش‌وپرورش موظف به ایجاد زمینه‌ لازم برای کسب حداقل سواد قرآنی در دانش‌‌آموزان است ولیکن در کنار آموزش دانش‌آموزان در دوران تحصیل، خانواده‌ها نیز باید تحت آموزش قرار گیرند و با حداقل سواد قرآنی آشنا باشند؛ چرا که نقش خانواده‌ها در تربیت فرزندان قرآنی به عنوان ملاک تربیت دینی و اسلامی بسیار اثربخش است بنابراین آموزش‌وپرورش باید روی خانواده‌ها نیز در کنار فرزندان سرمایه‌گذاری کند، اگر والدین به حداقل علوم قرآنی مسلط باشند راحت‌تر این علوم را به فرزندان منتقل می‌کنند.

اکبری با بیان اینکه پس از رسانه و خانواده، آموزش‌وپرورش سومین رکن در تربیت فرزندان به شمار می‌رود ادامه داد: در تربیت انسان‌های سالم و صالح رسانه‌ها حرف اول را می‌زنند و بعد از آن نقش خانواده بسیار پررنگ است بنابراین اولین گام در تقویت سواد قرآنی جامعه فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌ها و آموزش خانواده‌هاست، در واقع ترویج و ارتقای سطح سواد قرآنی جامعه به فرهنگ‌سازی و آموزش خانواده باز می‌گردد.

لزوم یکسان‌سازی رسم‌الخط در آموزش مقدماتی قرآن

وی در ادامه با اشاره به نقش رسم‌الخط‌های قرآن در آموزش کلام وحی اضافه کرد: استفاده از رسم الخط واحد، آموزش کلام وحی را با یک نواختی مواجه می ‌کند و افراد نباید خود را ملزم و محدود به استفاده از یک نوع رسم‌الخط کنند، البته در حوزه آموزش کلام وحی نیاز است که رسم‌الخط یکسان، واحد و بر اساس استانداردها و به دور از اعمال سلیقه و در عین حال متنوع وجود باشد ولی دربخش‌‌های تخصصی‌‌تر فراگیری و آموزش قرآن کریم مانند حفظ  و قرائت پیشرفته اکتفا کردن به یک نوع رسم‌الخط بی‌معنا است.

حافظ کل قرآن استان مرکزی گفت: در حال حاضر رسم‌‌الخط عثمان‌‌طه یکی از مقبولترین نوع رسم‌الخط‌هاست ولیکن رسم‌الخط جامع و کامل‌تر از عثمان‌طه نیز می‌تواند وجود داشته باشد.

خبرنگار: زهره داودآبادی

captcha