اهداف آموزش قرآن در مدارس محقق نشده/ لزوم استانداردسازی رسم الخط‌های ایرانی
کد خبر: 3382085
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۸
فتحعلیان:

اهداف آموزش قرآن در مدارس محقق نشده/ لزوم استانداردسازی رسم الخط‌های ایرانی

گروه فعالیت‌های قرآنی: پیشکسوت قرآنی استان مرکزی گفت: متأسفانه آموزش قرآن در مدارس و دانشگاه‌ها با سایر دروس یکسان است در حالیکه قرآن تنها یک کتاب درسی نیست باید با آن زندگی کرد، تا زمانی شیوه موجود در پیش باشد هیچگاه اهداف آموزش قرآن در مدارس محقق نخواهد شد.

عقیل فتحعلیان، پیشکسوت قرآنی استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: هر فردی در هر فعالیت و زمینه‌ای اگر با مقدمات اولیه آن فن آشنایی نداشته باشد بی‌سواد محض خواهد بود و علوم قرآنی نیز از این قاعده مستثنی نیست و آشنائی با قرآن اگر مهمتر از سایر علوم نباشد به طور قطع بی‌اهمیت‌تر نیست.

وی با اشاره به تعریف سواد قرآنی بیان کرد: سواد قرآنی در هر سطح از درجات معنوی تعریف و میزان خاصی دارد و عموماً کسی را که بتواند قرآن را بدون غلط  و فقط  در حد روخوانی تلاوت کند، دارای سواد قرآنی می‌دانند؛ اما آیا در مورد بزرگان اسلام نیز این تعریف مصداق دارد؟ بدون شک باید پاسخی متفاوت داد.

طهارت و صداقت؛ مقدمه بهره‌مندی از قرآن

فتحعلیان اظهار کرد: با مروری بر تعاریفی که از حد سواد قرآنی وجود دارد می‌توان گفت سواد قرآنی، دانش و مهارت پایه، اعتقاد و علاقه به یادگیری قرآن برای بهره‌گیری مستمر و مادام‌العمر از قرآن کریم است، قرآن اقیانوسی است که هرچه در آن تفحص کنیم با عظمت و زیبایی‌هایش بیشتر مواجه می‌شویم، بدون شک برای غواصی در این اقیانوس بی‌انتها باید مقدمات شنا کردن در آن مثل طهارت، صداقت و قرائت قرآن را بدانیم.

نهایت سواد قرآنی در وجود پیامبر اکرم(ص) صادق است

وی ادامه داد: حداقل سواد قرآنی را می‌توان همان روخوانی قرآن کریم توأم با دل دادن به معانی عمیق کلام وحی دانست اما میزان حداکثری برای آن را فقط می‌توان در وجود پیامبرعظیم الشأن اسلام(ص) و ائمه معصوم(ع) ترسیم کرد، البته برخی افراد نیز بوده‌اند که مثل کربلائی کاظم ساروقی با دل دادن و عمل نمودن به فرامین ارزشمند قرآن و اسلام به لطف و معجزه خداوند از سواد قرآنی برخوردار شده‌اند.

فتحعلیان با اشاره به اینکه متاًسفانه امروز آن‌گونه که باید اهداف آموزش قرآن و کلام وحی در مدارس و نظام آموزشی محقق نشده افزود: اگر این مهم محقق شده بود اکنون جامعه با بی‌سوادی گسترده قرآنی در بین دانش‌آموزان و دانشجویان مواجه نبود.

قرآن در کلاس‌های بی‌روح تدریس می‌شود

پیشکسوت قرآنی استان اضافه کرد: در شرایط  تهاجم فرهنگی دشمنان علیه آرمان‌های اسلام وانقلاب، تنها راه نجات نسل جوان و چراغ هدایت جامعه به سمت تعالی و پیشرفت، تمسک به قرآن و آموزه‌های نورانی کلام وحی است؛ لذا قرآن این کتاب و نسخه شفابخش الهی را نباید مانند درس‌های ریاضی و فارسی و ... در کلاس‌های خشک و بدون هدف آموزش داد.

وی ادامه داد: آموزش قرآن باید جذاب و همراه با نشاط باشد تا شوق ایجاد کند ولی متأسفانه ما شاهدیم آموزش قرآن در مدارس و دانشگاه‌ها با سایر دروس یکسان است در حالیکه قرآن صرفاً یک کتاب درسی نیست باید با آن زندگی کرد؛ بنابراین تا زمانی که این شیوه در پیش باشد هیچگاه اهداف آموزش قرآن در مدارس محقق نخواهد شد.

رسم الخط‌های موجود استاندارد نیستند

فتحعلیان در ادامه نبود یک رسم‌الخط استاندارد، جذاب و آسان را مهمترین دلیل نامأنوس بودن نسل جوان و عامه مردم با قرآن دانست و با بیان اینکه در حال حاضر رسم الخط‌های موجود از استاندار لازم برخوردار نیستند گفت: از انواع رسم‌الخط‌ها می توان به رسم‌الخط عربی، ترکیه‌ای، ایرانی، هندی، مالزیایی، بنگلادشی و ... اشاره کرد ضمن اینکه رسم‌الخط ایرانی باز به انواع دیگری مانند سیستان و بلوچستانی، هرمزگان و بوشهری و خراسانی تقسیم می‌شوند.

پیشکسوت قرآنی استان، اضافه کرد: این چندگانگی در رسم الخط‌های قرآنی معضل بزرگی برای آموزش و مأنوس شدن با قرآن شده است البته اخیراً با تأکید مقام معظم رهبری برخی اساتید مشغول استاندارد سازی رسم‌الخط ایرانی هستند.

قرآن صرفاً یک کتاب درسی نیست

فتحعلیان در پایان با اشاره به برخی دلائل فاصله بین قرآن با سایر کتب درسی اظهار کرد: رسم‌الخط‌های ناموزون و غیر استاندارد و جدی نگرفتن آموزش قرآن به عنوان یک فریضه واجب از سوی برخی متولیان امر باعث عدم انس و فاصله زیاد دانش‌آموزان با این گنجینه لایزال شده است و اگر واقعیت را بخواهیم، قرآن یک کتاب ساده به معنی یک کتاب درسی نیست در واقع یک دستورالعمل جامع و کامل است که تمامی کتب، درس و علوم مختلف در آن شناورند و از این حیث باید فاصله داشته باشد.

خبرنگار: زهره داودآبادی

captcha