معرفی معارف اهل‌بیت(ع)؛ رسالت طلاب/ پیش‌مطالعه و مباحثه در حوزه جدی گرفته شود
کد خبر: 3365765
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
میرعمادی مطرح کرد:

معرفی معارف اهل‌بیت(ع)؛ رسالت طلاب/ پیش‌مطالعه و مباحثه در حوزه جدی گرفته شود

گروه اندیشه: نماینده ولی‎فقیه در لرستان معرفی علوم و معارف اهل‌بیت(ع) به دنیا را مهمترین رسالت طلاب بیان کرد و افزود: طلاب باید پیش مطالعه داشته باشند درس فردا را از پیش مطالعه کنند و در رابطه با درسی که امروز خوانده‌اند، مباحثه داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‎فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد امروز، 30 شهریور در مراسم آغاز سال‌تحصیلی جدید مدرسه علمیه کمالیه خرم‌آباد به حدیثی از امام محمدباقر(ع) در رابطه با اهمیت علم‌آموزی اشاره کرد و گفت: امام محمدباقر(ع) شکافنده علوم بود، اختلافی که در زمان امامان محمدباقر و جعفرصادق(ع) بین بنی‌امیه و بنی‌عباس بر سر حکومت رخ داد فرصتی شد تا این دو امام همام علوم اهل‌بیت(ع) را به دنیا معرفی کنند.
وی افزود: رسالتی که این دو امام بزرگوار در زمینه معرفی علوم و معارف اهل‌بیت(ع) به دنیا داشتند امروز به برکت نظام مقدس اسلامی بر دوش طلاب است.

علم؛ انیس انسان و سبب انس دادن انسان با خدا
حجت‌الاسلام میرعمادی از دیدگاه امام محمد باقر(ع) علم را انیس انسان و سبب انس دادن انسان با خدا، رفیق در وقت غریبی، سلاحی در برابر دشمن معرفی کرد و ادامه داد: ارزش هر انسانی به علم است خداوند در قرآن دو چیز را باعث ترفیع درجه انسان معرفی کرده و آن دو چیز ایمان و علم هستند، علم و ایمان به انسان شخصیت، منزلت و شرافت می‌دهد.
نماینده ولی‎فقیه در لرستان به تهاجم فرهنگی دشمن اشاره کرد و افزود: امروز در برابر هجمه فرهنگی و تهاجم فرهنگی و نفوذ فرهنگی دشمن، تنها سلاح برنده غالب و غلبه کننده، علم است.
حجت‌الاسلام میرعمادی ادامه داد: امروز دشمنان شبهات فکری فراوانی را در قالب ماهواره، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی القاء می‌کند که تا حدودی توانسته بر روی فکر و ذهن نسل جوان تاثیر بگذارد که می‌طلبد طلاب و روحانیون در این زمینه هوشیار باشند.
وی در ادامه به ایجاد شبهاتی در رابطه با دین و مکتب اهل‌بیت(ع) اشاره کرد و گفت: برای مبارزه با این شبهه‌افکنی‌ها نیازمند یک جهاد علمی هستیم، دشمن وقتی در جنگ نظامی نتوانست بر کشور ما تسلط یابد ناچار به تحریم و مباحث اقتصادی و مسائل فرهنگی روی آورد.

عبادت و اطاعت خدا در سایه علم است
وی با طرح این سؤال که اثر علم چیست؟، افزود: امام محمدباقر(ع) در این رابطه فرموده است: عبادت و اطاعت خدا در سایه علم است، این علم است که باعث می‌شود افراد خدا را بشناسند و اطاعت کنند، شناخت خدا نیز به برکت علم است، علم است که اخلاق و صله‌رحم را احیا کرد، به‌وسیله علم حلال و حرام شناخته می‌شود، علم پیشوار و رهبر عقل است.
نماینده ولی‎فقیه در لرستان با اشاره به جایگاه والای طلبگی، خاطرنشان کرد: شما طلاب باید به خود افتخار کنید که در مسیر روحانیت قرار گرفته‌اید و سرباز امام زمان(عج)شده‌اید.
حجت‌الاسلام میرعمادی اخلاص و توسل به امام زمان(عج) را لازمه علم دانست و اضافه کرد: اگر اخلاص نباشد این علم مثل چراغی در دست یک دزد است و این چنین فردی، یک عالم بی‌اثر و غیرعامل می‌شود که شرش بدتر از همه است.

حوزه علمیه با دانشگاه و مدرسه متفاوت است
وی ادامه داد: حوزه علمیه با دانشگاه و مدرسه متفاوت است درس در حوزه شامل سه مرحله پیش مطالعه، حضور در کلاس و مباحثه است، طلاب باید پیش مطالعه داشته باشند درس فردا را از پیش مطالعه کنند و در رابطه با درسی که امروز خوانده‌اند، مباحثه داشته باشند.
نماینده ولی‎فقیه در لرستان پشتکار و نظم را از دیگر الزامات طلاب دانست و افزود: لازم است در این راستا طلاب سر وقت در کلاس حضور یابند و اساتید نیز حضور به‌موقع داشته باشند و به هر بهانه‌ای کلاس را تعطیل نکنند.
وی در ادامه خواستار اهمیت دادن به درس اخلاق از طرف اساتید و طلاب شد و گفت: درس اخلاق از دروس مهم حوزه به‌شمار می‌رود این درس باید به‌عنوان یک درس اصلی در حوزه مورد توجه باشد و اساتیدی که برای تدریس درس اخلاق انتخاب می‌شوند باید در طلبه ایجاد انگیزه کنند چراکه درس اخلاق درس تزکیه نفس است.

captcha