علائم اضافه، کندی تعلیم قرآن را به همراه دارد/ رسم‌الخط ایرانی؛ کارآمد در آموزش
کد خبر: 3365147
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۹
رمضانی:

علائم اضافه، کندی تعلیم قرآن را به همراه دارد/ رسم‌الخط ایرانی؛ کارآمد در آموزش

گروه فعالیت‌های قرآنی: عضو هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی گفت: رسم‌الخط ‌ایرانی در آموزش قرآن بسیار کارآمدتر و اصولی‌تر از رسم‌الخط عثمان‌طه است، برخی علائم اضافه که جنبه زینتی دارند نه تنها هیچ‌گونه تأثیری در تسریع آموزش ندارند بلکه باعث بروز مشکل در تلاوت می‌شوند.

لیلا رمضانی، عضو هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: با توجه به اینکه قرآن مهمترین کتابی است که در اختیار انسان برای هدایت و رستگاری قرار گرفته، فراگیری اصول حداقلی مبانی کلام الهی و قرائت صحیح  برای تمام سنین و اقشار جامعه ضروری است.

سواد قرآنی نیاز به تعریف اصولی دارد

وی با بیان این مطلب که سواد قرآنی نیاز به تعریف درست و اصولی دارد، اظهار کرد: گاهی می‌توان داشتن سواد قرآنی را تنها به توانایی روخوانی و روانخوانی ابتدایی قرآن دانست و گاهی سواد قرآنی به درک و تدبر حداقلی از قرآن اطلاق می‌شود یا در مراحل بالاتر تفسیر کلام الهی نیز در قالب سواد قرآنی تعریف می‌شود.

رمضانی با تأکید بر اینکه روخوانی و روانخوانی با رعایت حداقلی قواعد تجوید، مخارج و دیگر آداب ابتدایی تلاوت نیاز هر مسلمانی است، تصریح کرد: سواد قرآنی در مراتب بالاتر در حوزه تفسیر، تدبر و درک مفاهیم کلام وحی گنجانده می‌شود در این مرحله علاقه، استعداد و قدرت عقلی در درک و تفسیر درست بسیار حائز اهمیت است.

حساسیت خانواده نسبت به آموزش، آینده کودک را می‌سازد

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی–مردمی با تأکید بر لزوم توجه هرچه بیشتر خانواده‌ها نسبت به آموزش قرآن، گفت: نقش خانواده به عنوان اولین رکن جامعه که حضور فرزندان را می‌پذیرد در هدایت کودکان به سمت گرایش قرآنی بسیار مهم تلقی می‌شود این هدایت یا عدم تربیت قرآنی با آینده کودک همراه خواهد شد و زندگی او را آباد یا ویران می‌سازد.

حداقل سواد قرآنی نیازمند عزم همگانی است

رمضانی اظهار کرد: نتیجه مطلوب، نیازمند ورود دستگاه‌های فرهنگی–قرآنی در کنار آموزش خانواده  است، رسیدن به سواد قرآنی حداقلی مستلزم عزمی همه‌ جانبه است که از جمله فعالان حوزه قرآن باید به آن توجه ویژه داشته باشند، قرآنی بودن خانواده به ویژه والدین به حضور گسترده و پر رنگ کودکان و نوجوانان در مراکز قرآنی کمک می‌کند.

وی بابیان این مطلب که ریشه کنی بی‌سوای قرآنی از خانواده آغاز می‌شود، تصریح کرد: فراگیری نهضت قرآن‌آموزی باید در رأس امور قرار گیرد، با نهادینه شدن این نهضت خواهیم توانست مروج موج فرهنگی–قرآنی در جامعه باشیم، متأسفانه حساسیت نسبت به آموزش مبانی قرآن در خانواده و گاهی در سیستم آموزشی کم رنگ به چشم می‌خورد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه جدی گرفتن آموزش مبانی دینی از سنین پایین ضامن سلامت زندگی فرزندان است ادامه داد: در این زمینه باید بستر فرهنگی مهیا شود و در راستای ارتقای رشد سواد قرآنی و ریشه کنی بی‌سوادی باید از صفر یعنی آموزش روخوانی صحیح آغاز کرد تا به حد مطلوب برسیم.

مدارس از عهده ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآن بر نمی‌آیند

رمضانی با ابراز خرسندی از فعالیت آموزش‌وپرورش در راه اندازی مدارس قرآنی گفت: آموزش‌وپرورش به تنهایی قادر به پاسخگویی نیاز جامعه به اعتلای سواد قرآنی در جامعه نبوده و این امر با مساعدت و همراهی اداره اوقاف، تبلیغات اسلامی و دیگر مراکز قرآنی قابل دسترسی خواهد بود.

قرآن با رسم‌الخط ایرانی جایگزین رسم‌الخط عثمان‌طه می‌شود

وی در رابطه با اشاره به رسم‌الخط‌های موجود گفت: با توجه به تدابیر اتخاذ شده به تدریج قرآن‌هایی که با رسم‌الخط عثمان‌طه چاپ شده‌اند جمع‌آوری و قرآن با رسم‌الخط ایرانی با چاپ انبوه جایگزین خواهد شد البته تعداد صفحات مطابق با رسم‌الخط عثمان‌طه خواهد بود و تلاش بر این است که از چاپ اعراب‌های اضافه خودداری شود تا تلفظ کلمات برای افراد مبتدی راحت‌تر باشد همچنین در این رسم‌الخط نگارش بهتر خواهد بود و از اغلاط رسم‌الخط عثمان‌طه پرهیز می‌شود.

حذف علائم زینتی موجود در رسم‌الخط عثمان‌طه

این مقام مسئول تصریح کرد: طبق تحقیقات انجام شده از مربیان قرآن و قرآن‌آموزان استفاده از کتاب قرآن با رسم‌الخط ‌ایرانی در نحوه آموزش بسیار کارآمدتر و اصولی‌تر از رسم‌الخط عثمان‌طه است، برخی از علائم در قرآن تنها جنبه زینتی و هنری دارند و در نگارش کتیبه‌ها و تابلوهای نفیس به کار می‌روند، این علائم نه تنها هیچ‌گونه تأثیری در تسریع آموزش ندارند بلکه باعث بروز مشکل در تلاوت می‌شوند، بنابراین سازمان دارالقرآن با کمک سازمان نظارت بر چاپ و نشر کتب قرآنی تصمیم گرفت قرآن با رسم‌الخط ایرانی با کمترین میزان خطا تألیف و در دسترس مردم قرار دهد.

لزوم تعیین سطح برای آموزش قرآن

رمضانی در پایان هدف از نگارش و ترویج رسم‌الخط ایرانی را تلاوت و آموزش راحت‌تر عموم دانست و گفت: برای تلاوت مردم در سطوح مختلف باید میزان توانایی آنان در قرائت لحاظ شود؛ ممکن است برخی افراد از سواد تجربی بسیار پایینی برخوردار باشند  یا از آموزش‌های ابتدایی قرائت بی‌بهره باشند، از این افراد نمی‌توان انتظار تلاوتی بدون غلط را داشت، هرچند دیده شده برخی افراد نیز از سواد تجربی بالا برخوردار نیستند اما قرآن را با صدایی نیکو و بدون غلط قرائت می‌کنند.

captcha