رسم‌الخط‌ جدید کمکی به آموزش کیفی قرآن نمی‌کند/ طهارت باطن؛ لازمه فهم قرآن
کد خبر: 3363007
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۴
ربیعی:

رسم‌الخط‌ جدید کمکی به آموزش کیفی قرآن نمی‌کند/ طهارت باطن؛ لازمه فهم قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری برجسته استان مرکزی گفت: ملاک برتری رسم‌الخط، علمی و کاربردی بودن آن است اینکه یک رسم‌الخط جدید علائم کمتری دارد یا زیباتر است چندان به درک بهترآیات کمک نمی‌کند،اولویت با خطی است که در قرائت و آموزش راهگشاست.

محمدکاظم ربیعی، قاری برجسته استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، آموزش اصولی و به دنبال آن تلاوت صحیح را اواین گام در کسب سواد قرآنی دانست و افزود: درک صحیح از قرآن زمانی به دست می‌آید که در آیات و مفاهیم تعقل داشته باشیم، صرف روخوانی شناخت درست از آیات را به دست نمی‌دهد.

وی ادامه داد: درک مفاهیم قرآن نیاز به آموزش تخصصی ندارد ولی حداقل قرائت و روان‌خوانی بدون غلط در این زمینه نیاز است و اگر این گام نخست را درست برنداریم بدون شک در فهم آیات نیز دچار مشکل خواهیم شد؛ بنابراین آموزش ناقص و مقطعی دلیل بر داشتن قدرت فهم آیات نیست بلکه درک آیات قرآن رابطه مستقیم با صحت روخوانی دارد.

فهم کامل قرآن نیازمند عنایت خاص خداوند است

قاری برجسته استان مرکزی حد اعلای سواد قرآنی را درک حقائق این مصحف شریف عنوان کرد و افزود: حداکثر سواد قرآنی مختص انبیاء و اوصیای الهی است و با سواد ظاهری نمی‌توان به این مقام دست یافت، با پیشه کردن تقوا و طهارت باطنی می‌توان به لایه‌های عظیم قرآن دست یافت ولی فهم کامل و دقیق قرآن نیاز به عنایت ویژه خداوند دارد که آن هم مختص بندگان خاص خداوند است.

ملاک برتری رسم‌الخط کاربردی بودن آن است

ربیعی با اشاره به رسم‌الخط‌های فارسی و عربی موجود در جامعه قرآنی تأکید کرد: ملاک برتری یک رسم‌الخط علمی و کاربردی بودن آن است اینکه یک رسم‌الخط علائم کمتری دارد یا زیباتر است چندان به درک بیشتر آیات کمک نمی‌کند بلکه اولویت اول باید با خطی باشد که در قرائت و آموزش راهگشا است، ضمن اینکه نوع خط در سرعت درک و گیرایی بسیار مؤثر است.


ساده بودن رسم‌الخط‌، آموزش را مختل می‌کند

ربیعی با اشاره به اهمیت نظم در رسم‌الخط‌ اظهار کرد: کم کردن اعراب، علائم و حرکات به بهانه ساده‌تر بودن، یادگیری قرآن‌آموزان را به مشکل مواجه کرده، علاوه بر اینکه ذهن و چشم را تنبل می‌کند و در آموزش تخصصی مشکل به وجود می‌آورد؛ بنابراین ترویج رسم‌الخط‌های جدید از نظر علمی نمی‌تواند به آموزش کیفی قرآن کمک قابل توجهی کند.

رسم‌الخط عثمان‌طه برطرف کننده نیاز جامعه قرآنی است

قاری برجسته استان مرکزی با بیان اینکه قرآن با رسم‌الخط عثمان‌طه یکی از کتاب‌های کاربردی با اعراب و علائم منظم برای آموزش مفاهیم قرآنی است، اضافه کرد: بدون شک قرآن با رسم‌الخط‌های ضعیف و متنوع در نحوه آموزش تناقض و سردرگمی ایجاد می‌کند بنابراین در این مورد باید یکسان‌سازی شود و یک رسم‌الخط واحد برای آموزش درنظر گرفته شود که خط عثمان‌طه در حال حاظر نیاز جامعه قرآنی را برطرف می‌کند.

ربیعی تصریح کرد: علی‌رغم فعالیت‌های صورت گرفته نحوه آموزش قرآن، آموزش‌وپرورش می‌تواند به صورت جدی‌تر وارد عمل شده و آموزش‌های کاربردی را در کلاس‌ها رواج دهد نه صرف قواعدی تئوری که به محض مواجهه با متن قرآن، از ذهن خارج می‌شوند قواعد باید در خلال متن آموزش داده شود.

این قاری برجسته تأکید کرد: تربیت‌ و فعالیت‌ قرآنی در سطح ملی در حیطه وظایف آموزش‌وپرورش نیست اما با استفاده از مربیان قرآنی مجرب انتظار می‌رود این مرکز به عنوان مهمترین مرکز آموزشی در زمینه قرائت صحیح، مفاهیم و حفظ به نتایج قابل قبول‌تری دست یابد.

توجه ایکنا به فعالان قرآن انگیزه‌آور است

ربیعی در پایان به نقش خبرگزاری قرآنی در ایجاد انگیزه و تشویق افراد برای حضور در محافل قرآنی نیز اشاره کرد و گفت: اطلاع‌رسانی به موقع فعالیت‌های قرآنی و توجه به فعالان قرآن از سوی خبرگزاری ایکنا انگیزه خوبی در جامعه قرآنی ایجاد می‌کند،همچنین به کارگیری قاریان مجرب در آموزش‌وپرورش در ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآنی قدم بزرگی خواهد بود.
 

captcha