رشته‌های مختلف قرآنی رسم‌الخط مجزا می‌طلبد/ آموزش از سنین ابتدایی؛ نیاز امروز جامعه قرآنی
کد خبر: 3357922
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۲
مختاری:

رشته‌های مختلف قرآنی رسم‌الخط مجزا می‌طلبد/ آموزش از سنین ابتدایی؛ نیاز امروز جامعه قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری برجسته استان مرکزی گفت: در امر حفظ قرآن نیاز است رسم‌الخطی در نظر گرفته شود که تمرکز قاری و حافظ را دچار مشکل نکند و برای روخوانی و روان‌خوانی نیز رسم‌الخطی متناسب با طرح و رنگ با جذابیت آموزشی نیاز است.

جواد مختاری قاری، برجسته استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به وضعیت سواد قرآنی جامعه و با تأکید بر ضرورت ترویج فرهنگ روخوانی و روانخوانی قرآن کریم گفت: فهم و تدبر درآیات قرآن کریم لازمه یک جامعه دینی و اسلامی است و برای رسیدن به این مرحله علاوه بر آموزش‌های اصولی مورد نیاز، هر فرد با استمرار در آیات نیز می‌تواند به بخشی از مفاهیم بلند الهی دست یابد.

حداقل سواد قرآنی لازمه تدبر در آیات است

وی با بیان اینکه ما در یک جامعه دینی نیازمند داشتن حداقل سواد قرآنی هستیم بیان کرد: اینکه مردم در هر قشری از جامعه بتوانند قرآن را سلیس و بدون غلط بخوانند، می‌تواند زمینه‌ای برای تدبر در قرآن و انس با کلام وحی باشد، اینکه آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم مقدمه آشنائی و فراگیری دیگر علوم قرآنی است در واقع مراحل آموزش قرآن با این دو اصل شروع می‌شود که باید از مقاطع ابتدائی مورد توجه قرار گیرد.

قاری قرآن کریم اظهار کرد: درواقع گاهی افراد با کمترین سطح سواد و تنها با تکرار و سیر در آیات قرآن می‌توانند به معارف ناب الهی دست یابند؛ بنابراین ضرورت دارد بیش از هر امری فرهنگ خوانش قرآن(روخوانی و روانخوانی) همانگونه که در کلام بزرگان دین و رهبر معظم انقلاب نیز به آن تأکید شده در جامعه ترویج و تعمیق یابد.

مدرس دانشگاه آزاد اراک بیان کرد: در واقع انجام هر حرکت مثمر ثمر در حوزه روخوانی و روانخوانی باید از مقاطع پایین دانش‌آموزی آغاز شده و ادامه یابد و اینکه دانش‌آموزان را از سطوح پایین تحصیلی با روش‌های مختلف به سمت فرهنگ خوانش قرآن تشویق و سوق دهیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون اتفاق‌های مطلوبی نسبت به این حوزه در سیستم آموزشی ما صورت گرفته؛ ولیکن باید به صورت ریشه‌ای وارد این حوزه شده و تدابیر بهتر و کیفی‌تری نسبت به آموزش‌ها اندیشید.

رسم‌الخط عثمان‌طه؛ بهترین رسم‌الخط موجود

مختاری در ادامه به اشاره به اثرات رسم‌الخط‌های قرآنی در آموزش کلام وحی اظهار کرد: یکی از رسم‌الخط‌های قرآن کریم که طی دهه‌های اخیر بیشتر مورد استفاده قرار گرفته و در واقع مشهورترین نسخه قرآنی که امروزه در بین فعالان قرآنی رواج یافته رسم‌الخط عثمان‌طه است، به غیر از این مورد رسم‌الخط‌های دیگری نیز وجود دارد؛ اما این رسم‌الخط به لحاظ نوع نگارش و برخی از موارد به کار رفته در آن در امر آموزش و فراگیری علوم قرآنی پسندیده و مطلوب است.

وی با تأکید بر اینکه نیازمند به یک رسم‌الخط جامع نسبت به رسم‌الخط‌های موجود هستیم، ادامه داد: رسم‌الخط عثمان‌طه برای استفاده در جلسات قرآنی و یا مسابقات مناسب است؛ اما برای امر آموزش علوم قرآنی به خصوص در علم روخوانی و روانخوانی و تجوید بهتر است رسم‌الخطی آموزشی ارائه شود.

مختاری اضافه کرد: کشور ما امروزه در هنر خوشنویسی دارای رتبه‌های ممتازی است و همین می‌طلبد تا هنرمندان خوشنویسی که با حوزه تلاوت نیز آشنا بوده و به آن مسلط هستند در این زمینه جدی‌تر از دیگران ورود پیدا کرده و طرح جدیدی را با ویژگی‌های منحصر به فرد ارائه کنند.

ضرورت تفکیک رسم‌الخط‌های آموزشی

قاری برجسته استان مرکزی در پایان با اشاره به اینکه تلفیق رنگ در رسم‌الخط‌ها در امر آموزش تأثیر زیادی دارد بیان کرد: ما اگر بتوانیم برای فراگیری هر علم قرآنی یک رسم‌الخط واحدی تعریف کنیم؛ قطعاً گام بلندی در امر آموزش و ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه برداشته خواهد شد؛ به طور مثال در امر حفظ قرآن نیاز است رسم‌الخطی در نظر گرفته شود که تمرکز قاری و حافظ را دچار مشکل نکند و یا اینکه می‌توان برای کسانی که می‌خواهند روخوانی و روانخوانی قرآن را فرا گیرند رسم‌الخطی متناسب با طرح و رنگی زیبا و جذابیت آموزشی بیشتر تدوین کرد.

captcha