رسم‌الخط فارسی پاسخگوی نیاز قرآن‌آموزان نیست
کد خبر: 3355740
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶
برخورداری:

رسم‌الخط فارسی پاسخگوی نیاز قرآن‌آموزان نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی: رایزن فرهنگی جامعةالقرآن استان مرکزی گفت: رسم‌الخط فارسی پاسخگوی نیاز قرآن‌آموزان نیست، در دوره ابتدایی به آموزش قرآن با رسم‌الخط فارسی روی می‌آوریم و سال‌ها بعد انتظار تغییر آن به عربی را داریم که سختی‌های فراوانی به‌دنبال دارد.

مریم برخورداری، رایزن فرهنگی جامعةالقرآن استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: خوشبختانه بعد از انقلاب توجه به قرآن و آموزه‌های قرآنی در جامعه افزایش یافته و این تحول هم در مؤسسات وهم در نظام آموزشی دیده می‌شود گرچه تا رسیدن به حد کمال فاصله زیادی داریم.

وی گفت: اقدامات قابل توجهی در زمینه آموزش‌های قرآنی شروع شده اما از آنجایی که اقدامات زیربنایی نبوده نتوانسته بازتاب خوبی در جامعه داشته باشد. بی‌برنامگی در زمینه تألیف کتب درسی، در نظر نگرفتن برنامه‌های مدون در این راستا از جمله مشکلاتی است که به چشم می‌خورد.

مؤسس شعبه‌های قرآنی اراک با اشاره به سیره پیامبر(ص) که تأکید بر فراگیری قرآن با لحن عربی داشتند افزود: مدارس به آموزش رسم‌الخط فارسی قرآن روی آورده‌اند و مؤسسات قرآنی به عربی‌خوانی توجه دارند و همین امر باعث شده علاقمندان برای یادگیری قرائت قرآن روی به مؤسسات بیاورند. گرچه فارسی خوانی یا عربی خوانی تفاوتی در اصل قرائت ایجاد نمی‌کند اما بهتر است این نوع تلاوت در نظام آموزشی ما مدنظر قرار گیرد.  

برخورداری تصریح کرد: درس عربی مدارس ما صرفاً بر قواعد تأکید دارد در حالی که اگر این قواعد به صورت عملی و کاربردی روی قرائت پیاده شود می‌تواند راهگشا باشد؛ چراکه نا خودآگاه ذهن به سمت معنا سوق پیدا می‌کند و درنظر گرفتن معنای واژه مسلماً تداعی‌گر معنای جمله هم خواهد شد که درپی آن می‌توان انتظار اجرای مباحث قرآنی در زندگی را داشت.

وی اظهار کرد: رسم الخط فارسی پاسخگوی نیاز قرآن‌آموزان نیست، درپایه‌های ابتدایی که مباحث در ذهن فرد نهادینه می‌شود به آموزش قرآن با رسم‌الخط فارسی روی می‌آوریم در سال‌های بعد انتظار تغییر آن به عربی را داریم که می‌تواند سختی‌های فراوانی به دنبال داشته باشد به همین دلیل است که دانش‌آموزان بعد از مدتی به مؤسسات قرآنی روی می‌آورند.

رایزن فرهنگی جامعه القرآن استان در پایان با اشاره به اینکه عربی‌خوانی هم در تلاوت و هم در معنا محوری می‌تواند یاری‌گر قاری باشد گفت: آموزش تربیت معلم قرآنی و به کارگیری مربیان متخصص در این حوزه  راهگشا است، درنظرگرفتن زمان مناسب و کافی  در نظام آموزشی، آموزش عملی کاربردی احادیث در رابطه با کلام‌الله و عترت باید مدنظر قرارگیرد.

captcha