برگزاری یادواره شهدای غواص در هفته دفاع مقدس از سوی دانشگاه پیام نور
کد خبر: 3354260
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۱
فاطمه رضایی خبر داد:

برگزاری یادواره شهدای غواص در هفته دفاع مقدس از سوی دانشگاه پیام نور

گروه دانشگاه: معاون فرهنگی دانشگاه پیام نور با اعلام خبر برگزاری یادواره شهدای غواص به همت این دانشگاه، گفت: در حال حاضر حدود ۲۵۰ کانون ایثار و شهادت در واحدهای دانشگاه داریم، افتتاحیه یادواره شهدای غواص را نیز در هفته دفاع مقدس خواهیم داشت.

فاطمه رضایی کوخدان، معاون فرهنگی دانشگاه پیام نور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اعلام خبر برگزاری یادواره شهدای غواص به همت این دانشگاه، اظهار کرد: با بررسی که روی عملکرد خود در دانشگاه انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که یکی از ضعف‌ها و خلأهای کاری ما در دانشگاهمان کم‌کاری در حوزه ایثار و شهداست. کار کردن در حوزه ایثار و شهادت ضرورت زیادی هم دارد.

تأسیس دبیرخانه «میراث ماندگار»

وی افزود: به لطف خدا با تصمیم‌گیری‌هایی که انجام شد، در ابتدای کار دبیرخانه ایثار و شهادت با عنوان «میراث ماندگار» در استان خوزستان تأسیس شد. وظیفه این دبیرخانه، خوراک‌دهی در این حوزه برای کل کشور است.

ثبت حدود 250 کانون ایثار و شهادت در دانشگاه پیام نور

رضایی عنوان کرد: در گام دوم اساس‌نامه‌ای تنظیم کردیم و برای واحدهای استانی‌مان ارسال کرده‌ایم تا کانون‌های ایثار و شهادت در سراسر کشور شروع به کار کنند. تاکنون نزدیک 250 کانون ایثار و شهادت در دانشگاه پیام نور ثبت شده و شروع به کار کرده‌اند.

مدیر فرهنگی دانشگاه پیام نور با اشاره به فعالیت‌های این کانون‌ها، اظهار کرد: برنامه دیگری که برای شروع کار این کانون‌ها داریم،‌ این است که ان‌شاءالله هر سال در دانشگاه روی یکی از محورهای ایثار و شهادت یا دفاع مقدس کار گروهی انجام دهیم. امسال روی این بحث صحبت کردیم که درخصوص چه محورهایی باشد؛ بحث مادران شهدا، مهندسی دفاع مقدس و ... را داشتیم و در نهایت موضوع  شهدای غواص و ورود این عزیزان به کشور مطرح شد. دانشگاه پیام نور تصمیم گرفت که با توجه به گستردگی دانشگاه پیام نور در سراسر کشور در همین حوزه کار کند.

وی گفت: با کمک همان دانشجویانی که کانون‌های ایثار و شهادت را راه‌اندازی کرده‌اند و در حال راه‌اندازی هستند، همچنین از نهادهایی مانند بنیاد شهید هر استانی، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سپاه و و دستگاه‌های دیگر که در هر استانی متفاوت است، کمک‌هایی گرفتیم.

رضایی عنوان کرد: سعی داریم رزمندگانی که در کربلای 4 بودند، شهدای غواص و آن‌هایی که افتخار داریم در کشور در خدمتشان باشیم و زنده هستند را شناسایی کنیم. دانشجویان آثار و خاطرات ایشان را ثبت و جمع‌آوری می‌کنند. در مورد آن‌هایی که هم که به فیض شهادت نائل شده‌اند به سراغ خانواده‌هایشان می‌روند. همین دانشجویان در حال تهیه و تولید یک سری کلیپ و مستنداتی متناسب با شهدای استان‌های خود در این حوزه هستند.

افتتاحیه یادواره شهدای غواص در هفته دفاع مقدس

وی ادامه داد: ان‌شاءالله در هفته دفاع مقدس در دانشگاه پیام نور افتتاحیه یادواره شهدای غواص را خواهیم داشت. با توجه به اینکه افتخار پیدا کردیم شهید عزیزی از خانواده پیام نور از مدافعان حرم حضرت زینب(س) باشد، یادواره‌ای را احتمالاً با محوریت ایشان (احمد حیاری) خواهیم داشت. ان شاءالله در ذیل این برنامه، برای یادواره و بزرگداشتی برای این شهید خواهیم داشت.

رضایی عنوان کرد: در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور، افتتاحیه رسمی دبیرخانه، کانون‌ها و این یادواره را در هفته دفاع مقدس خواهیم داشت. کاروان یادواره شهدای غواص دانشگاه پیام نور استان به استان حرکت خواهد کرد، برنامه اجرا می‌کنند تا در اروند کنار که اختتامیه آن است کارهای انجام شده را به شهدای اروند و خوزستان ان‌شاءالله تقدیم می‌کنیم و آنجا از خادمان شهدا که در این مدت با این کاروان همکاری کرده‌اند تجلیل می‌شود.

وی با اشاره به زمان برگزاری این برنامه عنوان کرد: امیدواریم که این برنامه تا اوایل بهمن تمام شود و بتوانیم در دهه مبارکه فجر اختتامیه آن را داشته باشیم. اختتامیه آن نیز با افتتاحیه برنامه دوم مصادف می‌شود که هنوز به طور قطعی مشخص نیست که یادواره دوم ویژه کدام دسته از شهدای دفاع مقدس خواهد بود.

برنامه‌ای دانشجومحور

رضایی اظهار کرد: این برنامه همایش علمی نیست، یک یادواره‌ است و از افتخارات آن این است که صفر تا صد آن را دانشجویان انجام می‌دهند، مستندسازی و مدیریت در استان و ... کاملاً با محوریت دانشجویان انجام می‌شود. دانشجویان کلیپ‌هایی تهیه کرده‌ و ارسال کرده‌اند، بهترین کلیپ‌هایی که تهیه شده آنجا به نمایش درمی‌آید. در مجموع کاری است که اجرای آن دانشجومحور است. سخنرانی، مداحی  و روایت‌خوانی را از یادگاران دفاع مقدس خواهیم داشت. از دبیرخانه و لوگوی برنامه نیز ان‌شاءالله رونمایی خواهد شد.

وی گفت: در این مرحله به جمع‌آوری آثار نمی‌پردازیم. آثاری که جمع‌آوری می‌شود صرفاً آثار دانشجویی است که شامل کلیپ‌هایی که ساخته‌اند، مستندهایی که در حال آماده‌سازی هستند و ... می‌شوند، به‌طور مثال در خصوص پوستر برنامه، تعداد زیادی پوستر به دستمان رسیده که دانشجویانمان طراحی کرده‌اند، یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کنیم و الباقی را در آنجا به نمایش خواهیم گذاشت.

رضایی عنوان کرد: در نظر داریم آن دسته از آثار دانشجویی که قابلیت چاپ دارند را چاپ کنیم. کارهای مستند و کلیپ‌ها را تکثیر خواهیم کرد. در تجلیل از خادمان برتر، از صاحبان آثار برتر نیز به‌عنوان خادمان شهدا تجلیل خواهیم کرد. در حال حاضر استان خوزستان به‌صورت شبانه روزی این کار را انجام می‌دهد.

captcha