به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین فقیهی، سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان اینکه خداوند نعمتهای زیادی به انسان داده است اما آن نعمتی که شایسته شکرگزاری و یادآوری از طرف خداوند بوده نعمت ولایت است، گفت: خداوند در آیات قرآن کریم از نعمت ولایت بهعنوان نعمتی یاد میکند که شایسته شکر بوده و مایه فخر امتهای برخودار از این نعمت بر سایر امتها میشود.
بنابر اعلام روابط عمومی و تبلیغات آستان حضرت فاطمه معصومه(س)، وی افزود: در آیات قرآن کریم خداوند از بنیاسرائیل میخواهد که یکی از نعمتهایش را که خاص و منحصر به فرد است، یاد کنند و خداوند این نعمت را نعمت ولایت میداند و می فرماید اگر خداوند موسی(ع) را برای شما قوم بنیاسرائیل به پیامبری انتخاب نمیکرد، در ضلالت و گمراهی آشکار بودید و آنچه مایه برتری شما قوم بنیاسرائیل بر جهانیان در طول تاریخ شده وجود پیامبران زیاد و نعمت ولایت است.
سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به اینکه در حال حاضر امت برگزیده جهان امت اسلام هستند، تصریح کرد: خداوند با وجود نعمت ولایت انبیا، رسول خدا(ص)، ائمه معصوم(ع) و فقها امت اسلامی را بر سایر امتها الگو و برتر قرار داده و امت بنیاسرائیل تنها از یک جهت طبق رهنمود علامه طباطبایی بر سایر امتها برتری دارند و آن نعمت برخورداری از وجود پیامبران زیاد و معجزات فراوان است.
حجتالاسلام فقیهی گفت: زمانی که حضرت زهرا(س) در مقابل خلفا حاضر شدند همین آیات قرآن را برای آنها خواندند و نعمت ولایت رسول خدا(ص) را به اعراب یادآوری کردند و فرمودند «شما اعراب به برکت ولایت پدرم رسول خدا(ص) از جاهلیت رها شده و در مسیر یک زندگی شایسته قرار گرفتید».
وی با بیان اینکه در آیات قرآن کریم یکی دیگر از صفتهایی که برای متقین یاد شده اضافه بر ولایتمداری نعمت یقین به ملاقات پروردگار است، اظهار کرد: در این خصوص در آیات قرآن از صفت ظن یاد شده که به معنای گمان است و عدهای از مفسران صفت ظن را در قرآن به معنای گمان ترجمه کردهاند ولی علامه طباطبایی میفرمایند در این جا ظن به معنای همان گمان است ولی این ظن مقدمه یقین است و انسان ابتدا در چیزی شک میکند و پس از آن در همان چیز به مرور زمان به یقین میرسد.
سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه(س) علیها اظهار کرد: همچنین در مورد یقین به ملاقات خداوند بیان شده که منظور از این یقین ملاقات خداوند در قیامت است اما علامه طباطبایی میفرمایند که منظور از ملاقات خداوند در این آیات ملاقات خداوند در همین دنیا است و عدهای در همین دنیا هستند که به واسطه کنار گذاشتن منیت خود تمام دنیا را تفسیر خدا دیده و با دنیا در وحدت کامل قرار گرفتهاند و در همین دنیا به ملاقات خداوند نائل شدهاند البته ملاقات و دیدار خداوند به معنای ملاقات خدا با چشم سر نیست چون دیدن خداوند با چشم سر محال است بلکه منظور از ملاقات خداوند درک حضور خداوند با تمام وجود در این دنیا است.
وی یادآورشد: در زندگی عادی هم برای ما لحظاتی پیش آمده که در امتحانات و ابتلاها با تمام وجود حضور خداوند و حمایت و ولایت ایشان را درک کردهایم که منظور از این ملاقات همین درک حضور خداوند با تمام وجود است.
جواد بیطرفان