کانون‌های قرآنی از گسترش تشکیلات اداری خود پرهیز کنند/ لزوم رعایت عدالت در توزیع بودجه‌ها
کد خبر: 3300793
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴
نائب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 94:

کانون‌های قرآنی از گسترش تشکیلات اداری خود پرهیز کنند/ لزوم رعایت عدالت در توزیع بودجه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی: احمدرضا دستغیب با تأکید بر اینکه کانون‌های قرآنی و مجموعه‌های مذهبی باید به شدت از گسترش تشکیلات اداری خود پرهیز کنند، گفت: این مراکز اگر نیاز به ساختمان و تجهیزاتی دارند، تنها در حد رفع نیاز باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، احمدرضا دستغیب، منتخب مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی امروز، 24 اردیبهشت در گردهمایی یک هزار حافظ کل قرآن مؤسسه بیت‌الاحزان که در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در حال برگزاری است، با بیان اینکه در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به مجموعه اعتبارات در حوزه فرهنگی صورت گرفته است، البته تمایلی برای دولتی کردن ارکان مذهبی و دینی نیست، افزود: اخیراً قانونی در مجلس در ارتباط با مساجد تصویب شد که بر آن نقد داشتیم و شورای نگهبان نیز برخی از موارد مربوط به آن را رد کردند که مساجد بخواهند به صورت دولتی اداره شوند.

مخالف تبدیل نهادهای مردمی به دولتی هستیم 
وی با تأکید بر اینکه جامعه ما متفاوت با سایر جوامع است، گفت: اینطور نیست که مساجد دولتی باشد بلکه مساجد، هیئات مذهبی و تشکل‌های قرآنی ما مردمی و خودجوش و بهره‌مند از مساعدت آنها هستند، بنابراین ما با آن مخالف هستیم که بخواهیم یک نهاد مردمی را دولتی کنیم بلکه باید خود مردم، مساجد را اداره کنند.
دستغیب ادامه داد: باید مشکلات را در این حوزه بررسی کرده و آن را مرتفع کنیم که چه اتفاقی افتاده که مردم نسبت به وظیفه خود در ارتباط با توجهات دینی، خدای نکرده کاهل شده‌اند بنابراین این یک اصل است که باید نهادهای مذهبی را مردمی اداره کنیم.
نائب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 94 اظهار کرد: در ارتباط با حوزه زیرساخت‌ها و فعالیت‌های عمرانی که باید در این اماکن انجام شود و همچنین کمک‌هایی که بتواند حرکت اولیه آنها را شکل دهد، در طی سال‌های گذشته اعتبارات خوبی در کشور برای بودجه فرهنگی و مذهبی تخصیص یافته است که اینها در ردیفها مشخص است.

عدالت توزیعی در بحث تخصیص بودجه به کانونهای قرآنی و مذهبی رعایت شود
وی ادامه داد: این حمایت‌ها در مرکز انجام می‌شود اما به استان‌ها که می‌رسد باید توزیع عادلانه صورت گیرد و نباید همه منابع در یک جا جمع شود بلکه باید به همه هیئت‌های مذهبی و کانون‌های قرآنی توجه شود زیرا اکنون توزیع به صورت عدالت توزیعی نیست بلکه عدالت هندسی و بر مبنای ویژگیها و شرایطی است که آنها دارند.
دستغیب اضافه کرد: هر قانونی که در جذب مخاطبان خود فعال‌تر و پیشگام‌تر است، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد اما به این معنا نیست همه توجهات و اعتبارات در استان متوجه به یک مجموعه شود.
رئیس کمیته اجرایی شورای بین‌المجالس جهانی ایران ابراز کرد: اکنون متأسفانه اعتباراتی در ارتباط با حوزه‌های علمیه به استان‌ها ابلاغ می‌شود اما شامل همه حوزه‌ها نمی‌شود یا برای کانون‌های قرآنی اعتباراتی می‌آید که باید توزیع عادلانه در ارتباط با این بودجه‌ها صورت گیرد.
وی همچنین بر لزوم توزیع عالادنه اعتبارات به هیئات مذهبی تأکید کرد و گفت: ما نیز حمایت خود را جدی‌تر می‌کنیم و دقت و ملاحظه بیشتری انجام می دهیم تا این اعتبارات به صورت عادلانه به برنامه‎ها و فعالیت‌های مذهبی اختصاص یابد.
دستغیب تأکید کرد: کانون‌های قرآنی و مجموعه‌های مذهبی باید به شدت از گسترش تشکیلات اداری خود پرهیز کنند و در حد ضرورت و نیاز استفاده کنند و اگر نیاز به ساختمان و تجهیزاتی دارند، تنها در حد رفع نیاز باشد.
منتخب مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این کانونها و هیئت بخش عمده‌ای از اعتبارات و بودجه و منابع خود را به مجمومعه فعالیت‌های که می‌خواهند انجام دهد اختصاص دهند که همین مجموعه قرآنی بیت‌الاحزان الگویی برای این قضیه است.
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی در ادامه سخنان خود خطاب به حافظان و حاملان قرآن در این مراسم ابراز کرد: همین که حامل قرآن هستید قطعاً جامعه، مردم و افرادی که در ارتباط با شما هستند از این نور ایمان بهره‌مند خواهند شد لذا باید قدر این فرصت را دانست و این باعث می‌شود که جمع کثیرتری از علاقه‌مندان به این عرصه در بخش‌های محتلف حفظ، تلاوت و همچنین مفاهیم حضور یابند تا روز به روز شاهد رشد افزونی فعالان قرآنی باشیم.
دستغیب با تأکید بر اینکه حافظان قرآن باید از فرصتی که در اختیار دارند و تسلطی که نسبت به آیات و مفاهیم قرآن پیدا کرده‌اند، را به خوبی استفاده کنند، افزود: باید مفاهیم قرآن در رابطه با رفتار و پذیرش مسئولیت‌ها در جامعه از سوی حافظان قرآن تبیین شود و تفاوتی نمی‌کند.

حافظان نسبت به بروز انحرافات حساسیت داشته باشند
نائب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 94 همچنین بر لزوم پیشگیری از انحرافاتی که گاهی در جامعه رخ می‌دهد از سوی حافظان قرآن تأکید کرد و گفت: در مراودات شخصی، خانواده‌ها، محیط تحصیلی و کاری گاهی برخی از رفتارها اسلامی و قرآنی نیست که حافظان و حاملان قرآن می‌توانند با زبان لین و آموزه‌های قرآنی ورود پیدا کرده و امر به معروف و نهی از منکر کنند.
وی با تأکید بر اینکه تذکر انحراف‌ها در عملکرد افراد مختلف در هر جایگاهی، باید با بیان شیوای قرآنی صورت گیرد، ادامه داد: بنابراین حافظان قرآن در حوزه نهی از منکر می‌توانند از محفوظات خود و این فرصت استفاده کنند.
دستغیب خاطرنشان کرد: تنها حافظان قرآن از این نعمت بهره‌مند نمی‌شوند، بلکه جامعه اسلامی از وجود آنان می‌توانند استفاده‌های فراوانی جهت اصلاح و قرار گرفتن در مسیر صحیح و رسیدن به آرمان‌های متعالی که به دنبال آن هستیم، استفاده کند و باید در این برهه زمانی از این فرصت فراهم شده بهره‌برداری کنیم.

captcha