جهت پیشبرد امور و خدمت به مردم باید تقوای سیاسی را رعایت کرد
کد خبر: 3274437
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳
نائب‌رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۴:

جهت پیشبرد امور و خدمت به مردم باید تقوای سیاسی را رعایت کرد

گروه سیاسی: احمدرضا دستغیب با انتقاد از زخمی‌ کردن پروژه‌های متعدد در نقاط مختلف استان فارس، گفت: ما در مورد افتتاح طرح‌های نیمه‌تمام به دولت تذکر می‌دهیم البته این به‌معنای مچ‌گیری نیست بلکه با رعایت تقوای سیاسی باید به دنبال پیشبرد امور و خدمت به مردم بود.‌

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، سیداحمدرضا دستغیب، منتخب مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی عصر دیروز، 18 اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران، با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان فارس، بر لزوم تشکیل کارگروه و ستاد ویژه پیگیری مصوبات این سفر تأکید کرد و گفت: آنچه در این سفر مصوب شد، نیازمند مقدمات و هماهنگی‌های لازم است که باید مقدمات آن را مدیران استانی فراهم کنند.

وی اظهار کرد: مهمترین خلأ سفر هیئت دولت این بود که پس از سفر وزار به شهرستان‌ها، دغدغه‌ها و مشاهدات عینی مردم در شهرستان‌ها در شورای اداری مطرح نشد و این در حالی است که می‌توانست تأثیر بسزایی در نوع مصوبات و تصمیم گیری‌ها داشته باشد البته این بدین معنا نیست که مصوبات سفر مطلوب نبود اما بهتر می‌شد برای رفع مشکلات شهرستان‌ها که با حضور سفیران دولت  بررسی‌شد تصمیم‌گیری بهتری صورت گیرد.

دولت در چهارچوب تصویب بودجه، برنامه‌ها را پیش برد

نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق مجلس با تأکید بر اینکه دولت منابع اضافی ندارد و باید در چهارچوب تصویب بودجه برنامه‌ها را پیش ببرد، افزود: ابتکار عمل دولت با اولویت‌بندی و تخصیص 100 درصدی به طرح‌هایی است که در استان‌ها باید اجرایی شود.

دستغیب بیان کرد: یکی دیگر از نقاط مثبت سفر هیئت دولت به استان فارس این بود که اجرای طرح‌ها و تخصیص اعتبار به آنان اولویت‌بندی شد تا در سال‌های 94 و 95 به پایان برسد.

وی یکی از مشکلات مهم استان فارس را در بخش راه‌ها و رتبه بالای این استان در بروز سوانح جاده‌ای عنوان کرد و افزود: محورهای ارتباطی زیادی در استان است که باید ترمیم و اصلاح شود اما مهم‌ترین آن آزادراه شیراز - اصفهان است که با کوتاه کردن 145 کیلومتری مسافت این دو کلان‌شهر مهم در کاهش سوانح نیز تاثیرگذار است.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بخش زیادی از مصوبات سفر رئیس جمهوری مربوط به منطقه خاص از این استان بود، بیان کرد: معتقدیم در توزیع مصوبات و اعتبارات باید قدری در استان عادلانه‌تر عمل شود؛ در صورتیکه در مدیریت توزیع منابع و ثروت نگاه عادلانه در بخش‌های مختلف استان صورت گیرد از پدیده‌های ناهنجار نیز جلوگیری می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه درخواست‌های صورت گرفته هفته آینده مصوبات سفر رئیس جمهوری  بازنگری می‌شود و امیدواریم به صنایعی که مشکل دارند توجه ویژه شود.

دستغیب با انتقاد از زخمی‌ کردن پروژه‌های متعدد در نقاط مختلف استان فارس به‌ویژه شهر شیراز گفت: در حال حاضر پروژه‌های زیادی زخمی شده که از جمله آن اجرای خط دوم متروی شیراز بدون تکمیل خط یک قطار شهری است.

چرا مردم باید تاوان برخی ناهماهنگی‌ها در اجرای طرح‌های عمرانی را بدهند؟

وی با طرح این سؤال که چرا باید مردم تاوان برخی ناهماهنگی‌ها و برداشتن وزن‌های سنگین در اجرای طرح‌های عمرانی را تحمل کنند، گفت: باید از تمام ظرفیت‌ها برای بهره‌برداری طرح‌ها استفاده کرد و هر سال چند طرح  افتتاح شود.

زخمی کردن پروژه‌ها مناسب نیست

وی با بیان اینکه زخمی کردن پروژه‌ها مناسب نیست، تصریح کرد: امروز اجرای طرح قطار شهری در مرکز شهر شیراز وضعیت ترافیک شهر را نابسامان کرده است و بخش زیادی از پروژه‌ها نیز نیمه تمام مانده است.

منتخب مردم شیراز در خانه ملت با اشاره به بحران برخی صنایع در شهر شیراز و استان فارس گفت: امروز باید حفظ و نگهداری کارخانه‌ها  و صنایع فعال اولویت برنامه‌ها در حوزه صنعت قرار گیرد و نباید توجه به طرح‌های جدید باعث غافل ماندن از صنایع فعال و رسیدن آنان به نقطه بحرانی شود.

نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق در بودجه 94 تصریح کرد: با توجه درخواست‌های صورت گرفته برای جلوگیری از تعطیلی برخی کارخانه‌ها و صنایع بحران زده در تهران با حضور مسئولان مربوطه چاره اندیشی می‌شود و امروز هیچ نظارتی بهتر از نظارت مردمی نیست و مردم  هستند که خوب می‌دانند و می توانند رصد کرده و انتقال مشکلات توسط آنان نیز مؤثر است.

وی با بیان اینکه مردم به ما در مورد افتتاح طرح‌های نیمه تمام تذکر می‌دهند و ما نیز به دولت تذکر می‌دهیم، افزود: این به معنای مچ‌گیری نیست و باید صبر و تحمل خود را بالا برد و با رعایت تقوای سیاسی به دنبال پیشبرد امور و خدمت به مردم بود.‌

دبیرهیئت‌امنای آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) در ادامه سخنان خود با اشاره به طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ(ع) گفت: یک روز قبل از سفر رئیس‌جمهور به استان فارس با حضور آیت‌الله دستغیب جلسه‌ای با رئیس‌جمهور برگزار و مشکلات موجود ارائه که قرار شد طرحی ویژه برای رفع مشکلات موجود به‌ویژه در بافت فرسوده اجرا شود.

دستغیب بیان کرد: بناهای ارزشمند و گذرگاه‌های تاریخی در اطراف حرم مطهر و بافت فرسوده شیراز وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها برای جذب گردشگر استفاده شود.

وی ادامه داد: در زمینه احیای بافت فرسوده طرح‌هایی که با همکاری و همیاری شورای اسلامی شهر و دیگر نهادهای مربوطه تهیه کرده بود به رئیس جمهوری ارائه گزارش شد تا برنامه‌ریزی لازم در این زمینه نیز صورت گیرد.

هدف اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) تسهیل تردد زائران است

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: هدف مهم از اجرای طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ(ع) در مرحله نخست تسهیل تردد و دسترسی آسان زائران وگردشگران به مضجع مطهر امامزاده‌ها در این مکان و رونق گردشگری است.

وی افزود: طرح‌های احیای بافت فرسوده و توسعه حرم مطهر شاهچراغ(ع) به‌زودی به مصوبات سفر رئیس جمهور اضافه  می‌شود تا مشکلات و موانع موجود رفع شود.

دستغیب در ادامه سخنان خود با اشاره به پتانسیل‌های استان فارس در بخش کشاورزی و تولید  10 تا 12 درصد مصرف کشاورزی کشور در این استان خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکل کمبود آب در استان فارس جدی است و باید با یک برنامه‌ریزی منسجم کشاورزی علمی و تغییرالگوی کشت مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه موضوع صنعتی شدن استان فارس باید با جدیت دنبال شود، افزود: صنعتی شدن نیز آفت‌هایی  دارد که باید در این زمینه توجه داشت با اجرای برخی طرح‌ها همانند پالایشگاه و پتروشیمی در کنار شهرها کاری نشود که سلامتی مردم تهدید شود.

رئیس کمیته اجرایی شورای بین‌المجالس جهانی ایران به ظرفیت‌های گردشگری استان فارس اشاره کرد و گفت: باید گردشگری به عنوان اصل مهم در استان فارس بیشتر تقویت شود زیرا در این زمینه ظرفیت‌های زیادی است و باید بسته‌های ویژه گردشگری برای سرمایه‌گذاری تعریف شود.

لزوم ایجاد شهرک سلامت در شیراز

دستغیب ادامه داد: سال‌هاست در مورد توریست درمانی و ایجاد شهرک سلامت بحث می‌شود ولی هنوز اقدام جدی باتوجه به مکان‌یابی مورد نظر صورت نگرفته که باید در این زمینه کارگروه و ستادی تشکیل و موضوع‌های مختلف در این زمینه را به روز پیگیری کند تا کار اجرایی شود.

وی با بیان اینکه شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) می‌تواند جایگاه بزرگی برای توسعه رونق گردشگری در حوزه سلامت و مذهبی باشد، گفت: در شاهچراغ(ع) نیز امکان بازدید گردشگران خارجی از این مکان مقدس فراهم شده است  و در این راستا یک روز به بسته سفرگردشگران افزوده که این رونق در گردشگری را به دنبال داشته و حداقل یک شب اقامت گردشگران در شیراز افزایش یافته است.

دستغیب تصریح کرد: در زمینه گردشگری راهنمایان گردشگر نیز باید حمایت شده تا روز به روز شاهد رونق در وضعیت گردشگری و پذیرایی مناسب از توریسم باشیم.

اشاره به راهکارهای سریع تحقق مصوبات سفر رئیس‌جمهور

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه به راهکارهای تسریع در تحقق مصوبات سفر رئیس جمهوری اشاره کرد و گفت: در این زمینه باید کارگروه و ستاد ویژه  برای رصد مصوبات ایجاد شود و  در تهران نیز 18 نماینده استان فارس  با وحدت تمام امور را دنبال کنند.

وی افزود: همچنین، باید مدیران ارشد استانی و نمایندگان حداقل هر هفته یکبار در تهران جلسه برگزار کرده و مسائل و مشکلات مربوط به مصوبات سفر را دنبال و برای تسریع در تحقق آن برنامه‌ریزی کرد، ضمن اینکه نظارت مردم و مطالبه‌گری دقیق رسانه‌ها نیز  برای محقق شدن مصوبات سفر رئیس جمهوری مهم است.

عضو مجمع نمایندگان استان فارس با اشاره به ظرفیت بزرگ 18 نماینده استان در مجلس تاکید کرد: هر کدام از اعضای مجمع نمایندگان فارس باید فارغ از گرایش‌های سیاسی، قبیله‌ای و  قومی توجه همه جانبه برای توسعه فارس داشته باشند.

دستغیب با بیان اینکه نمایندگان استان فارس نباید درگیر موضوع‌های حاشیه‌ای شوند، تصریح کرد: باید آنچه برای آنان مهم است استان فارس باشد و برای اعتلای این استان که ایجاد اشتغال و  بهبود وضعیت معیشتی مردم است تلاش کنند.

نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق مجلس به ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی اشاره کرد و افزود: طرح‌های مختلفی از استان فارس برای جذب اعتبارات صندوق معرفی شده و دولت باید نسبت به تخصیص آن به مردم استان فارس سخاوت داشته باشد.

دستغیب با تاکید بر اینکه مطالبه سرمایه‌گذاران تسهیل در جذب اعتبارات صندوق توسعه ملی است، بیان کرد: میزان منابع مهم نیست بلکه مهم‌تر از آن  تسهیل در پرداخت اعتبارات صندوق توسعه ملی به سرمایه‌گذاران است و یکی از کارهایی که در استان باید دنبال شود تسهیل مسیرهایی است که منتهی به اخذ تسهیلات از صندوق توسعه ملی می‌شود.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: گاهی سرمایه‌گذاران به دنبال مشارکت و استفاده از منابع دولتی هستند اما آن‌قدر در پیچ و خم اداری قرار می‌گیرند که کار دشوار می‌شود و این شایسته نیست.

عضو مجمع نمایندگان استان فارس در پایان با اشاره به بیان مشکلات توسط مردم و تیزبینی آنان در بررسی مسائل گفت: نظارت مردم را بالاتر نظارت دانسته و درخواست ما از مردم شیراز و استان فارس این است همواره  نظارت خود را ادامه داده و خادمین خود را در مجلس و دولت برای رفع مشکلات همراهی کنند.

captcha