برنامه‌ریزی برای کاهش تعطیلات حوزه/ تلاش برای رفع دغدغه مراجع
کد خبر: 3133087
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹
مدیرکل آموزش و مدارس معاونت آموزش حوزه تاکید کرد:

برنامه‌ریزی برای کاهش تعطیلات حوزه/ تلاش برای رفع دغدغه مراجع

گروه حوزه‌های علمیه: مدیرکل آموزش و مدارس معاونت آموزش حوزه با اشاره به انتقادات مراجع تقلید از تعطیلات زیاد در حوزه گفت: مدیران حوزه برای رفع این دغدغه زعمای حوزه برنامه‌ریزی کرده و می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرهاد عباسی، مدیرکل آموزش و مدارس معاونت آموزش حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره بحث تعطیلی‌های حوزه و واکنش مراجع تقلید به آن تصریح کرد: زیرساخت تحصیل حوزه مبتنی بر اجتهاد است و یک طلبه از ابتدای مسیر طلبگی هیچ وقت نباید از کوشش شبانه‌روزی دست بردارد.

اجتهاد؛ هویت طلبگی

وی ادامه داد: اگر طلبه‌ای از اجتهاد و تحصیل دور باشد، از هویت طلبگی خود خارج شده و این دغدغه همه زعمای حوزه است که طلاب همواره در بحث و درس حضور داشته باشند.

عباسی عنوان کرد: مدیریت حوزه علمیه و در راس آن آیت‌الله حسینی بوشهری، به جد در صدد سامان‌بخشی به وضعیت تحصیلی حوزه و مواجهه با برخی اشکالات هستند و برنامه‌ریزی هم برای استفاده بهینه طلاب از فرصت‌ها صورت گرفته است.

وی تعطیلات ناخواسته را که با توجه به وضعیت و شرایط فرهنگی، سیاسی و اجتماعی پیش می‌آید یکی از آفات در کار طلبگی برشمرد و تصریح کرد: این مسئله رغبت به حضور در درس را کم می‌کند که ر سال‌های اخیر برای مدیریت آن تدابیری اندیشیده شده است.

دروس حوزه زودتر شروع و دیرتر تمام می‌شود

عباسی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های صورت گرفته برای رفع این مشکل، این است که دروس حوزه حداقل دو هفته زودتر از دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزشی (دو هفته زودتر از مهرماه هر سال) آغاز و مدتی هم دیرتر از بقیه یعنی نیمه یا اواخر خر تمام می‌شود در صورتی که مراکز آموزش عالی دیگر مهرماه دروس را شروع می‌کنند و ابتدای خرداد ماه نیز خاتمه می‌دهند.

مدیرکل آموزش و مدارس معاونت آموزش حوزه عنوان کرد: یکی دیگر از کارهایی که در حوزه صورت گرفته این است که حتی در تابستان، حوزه‌های سراسر کشور با برگزاری دوره‌های آموزشی فشرده برای افراد واجد شرایط، آنان را در شرایط تحصیل و آموزش قرار می‌دهند و دوره‌های آموزشی دیگری نیز در طول سال برگزار می‌شود.

8 فروردین؛ آغاز دروس رسمی حوزه

وی با اشاره به تعطیلات نوروز و انتقاد مراجع از طولانی بودن این ایام افزود: آنچه به صورت رسمی از سوی حوزه برای تعطیلات نوروز اعلام شده این است که دروس باید از هشتم فروردین ماه هر سال آغاز شود و این کار در بسیاری از مدارس هم صورت می‌گیرد و نیمی از طلاب در دروس حاضر هستند.

عباسی ادامه داد: مسئولان مدارس و استادان و نیمی از طلاب هم امسال در مدارس علمیه حضور داشتند اما هنوز این مسئله به صورت کامل نهادینه نشده است.

وی تاکید کرد: طلابی که از هشتم فروردین ماه در درس‌ها حاضر نشده‌اند این ایام به عنوان ساعات مجاز مرخصی و عدم حضور در کلاس برای آنان محسوب شده و از مجموع ساعات عدم حضوری که برای یک دوره تحصیلی در نظر گرفته می‌شود، کسر می‌کنیم.

captcha