نگاهی به شأن نزول سوره ‌فیل/ سوره‌ای که خواندن آن ضامن رضایت خداوند از انسان است
کد خبر: 3085145
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰

نگاهی به شأن نزول سوره ‌فیل/ سوره‌ای که خواندن آن ضامن رضایت خداوند از انسان است

گروه فعالیت‌های قرآنی: قرآن‌ کریم علاوه‌ بر بیان داستان‌های عبرت‌آموز از گذشتگان فواید و ویژگی‌های زیادی ‌دارد، یکی از سوره‌های این کتاب الهی سوره ‌فیل است؛ این سوره مکی ۵ آیه دارد و یکصد و پنجمین سوره قرآن کریم است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، قرآن کریم معجزه‌ای الهی است که کلمه به کلمه آن برای انسان شفا محسوب می‌شود به‌طوری‌که بزرگان دین ما برای درمان هر دردی برخی از آیات و سوره‌های این کتاب آسمانی را توصیه می‌کنند.
قرآن کریم علاوه‌ بر بیان داستان‌های عبرت‌آموز از گذشتگان فواید و ویژگی‌های زیادی را دارد، یکی از سوره‌های این کتاب الهی سوره ‌فیل است؛ این سوره مکی 5 آیه دارد و یکصد و پنجمین سوره قرآن کریم است.

در این سوره داستان فیل‌سواران یا همان اصحاب فیل ابرهه را که برای ویران کردن خانه کعبه هجوم آورده بودند و با قدرت خداوند نابود شدند به‌طور خلاصه بیان شده است.
این واقعه که قبل از اسلام رخ داده بود مبدأ تاریخ شد و آن سال به‌نام «عام‌الفیل» مشهور شد و بنا به نقل مورخان، در همان سال پیامبر گرامی اسلام(ص) متولد شد و ۴۰ سال بعد از آن ماجرا به رسالت مبعوث گشت.

شأن نزول سوره فیل

هر کدام از آیات و سوره‌های قرآن کریم بنا به‌دلیلی نازل شده‌اند و شأن نزولی دارند که این سوره نیز از این امر مستثنا نیست.
در شأن نزول این سوره آمده است که  پادشاهى به نام ابرهه در یمن معبدى از سنگ مرمر ساخت و دستور داد مردم آن‌را زیارت و طواف کنند، مرد عربى به این معبد جسارت کرد و او لشکرى فیل‌سوار را تا نزدیک مکه آورد تا به انتقام آن جسارت، کعبه را خراب کند.
خداوند نیز پرندگانى را که در منقارشان سنگریزه‏‌اى داشتند به‌سوى آنان فرستاد که با بارش سنگریزه‏‌ها، لشکر ابرهه مانند کاه خورد شده به زمین ریختند و نابود شدند و آن سال را عام‌الفیل نامیدند و پیامبر اکرم(ص) نیز در همان سال به دنیا آمد.
بنابراین سوره اصحاب فیل هم خورد شدند، هم تحقیر، «عصف مأکول» تشبیه به کاهى که خوراک حیوان شده یعنى سرگین، بدترین تحقیر است.

فضیلت سوره فیل

هر کدام از آیات و سوره‌های قرآن کریم فضیلت‌های مخصوص خود را دارد که در فضیلت این سوره از امام صادق(ع) روایت شده است که فرمودند: هر کس سوره فیل را در نمازهای واجبش بخواند در روز قیامت تمامی موجودات عالم شهادت می‌دهند که او از نمازگزاران بوده و ندا دهنده در روز قیامت ندا می‌دهد که درباره بنده من به راست شهادت دادید؛ شهادت شما را درباره او پذیرفتم و او را وارد بهشت کنید او از کسانی است که خداوند او و کارهایش را دوست دارد.
البته باید این نکته را در نظر داشته باشیم که بنا به گفته علمای شیعه قرائت این سوره به تنهایی در نماز جایز نبوده و باید همراه با سوره قریش به‌عنوان یک سوره خوانده شود، این در حالی است که امام صادق(ع) در این‌باره فرمودند: بین دو سوره در یک رکعت نماز جمع مکن مگر در سوره‌های ضحی و انشراح؛ و نیز سوره‌های فیل و قریش.

آثار و برکات سوره فیل

این سوره که در مکه نازل شده است و 5 آیه دارد، دارای آثار و برکاتی برای قرائت‌کننده آن است که از آن‌ها می‌توان به رهایی از شر دشمن اشاره کرد، به‌طوری‌که از امام صادق(ع) نقل شده است که فرمودند: سوره فیل در مواجهه با دشمن خوانده شود نتیجه بخش است و همچنین آمده است: چهارشنبه که شد این سوره را 98 بار بخوان و به جانب دشمنت بدم که البته مغلوب خواهد شد.
از دیگر آثار و برکات این سوره؛ مانع غرق شدن در آب است چراکه از رسول اکرم(ص) روایت شده است که می‌فرماید: هرکس این سوره را تلاوت کند  خداوند او را تا پایان عمر از غرق شدن در آب و دگرگونی قیافه در امان می دارد.

غلبه بر دشمن از ختومات مجرب سوره مبارکه فیل است

در کتاب حیاة‌الحیوان آمده است که؛ هرگاه انسان بر کسی‌که از شرش می‌ترسد وارد شود کلمات «کهیعص حم عسق» را که ده حرف است بگوید و به ازای هر حرف که بر زبان می‌آورد یک انگشت از انگشتانش را ببندد از شست دست راست آغاز کند و به شست دست چب پایان برد، وقتی بدین جا رسید سوره فیل را در درونش بخواند و وقتی به لفظ «ترمیهم» رسید ده بار آن را تکرار کند و در هربار تکرار یکی از انگشتانش را که بسته شده را باز نماید.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
آیسانا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۶ - ۲۰:۳۸
0
0
عالی
captcha