فرارهای مالیاتی باری بر دوش مؤدیان متعهد است
کد خبر: 2954410
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۴
عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس:

فرارهای مالیاتی باری بر دوش مؤدیان متعهد است

گروه اقتصاد: به گفته جلیلی، عملکرد افرادی که با فعالیت قاچاق و روش‌های غیرقانونی و غیر‌رسمی عمل کرده و دارای فرار مالیاتی هستند، فشار مضاعفی بر دوش مجموعه کسانی است که متعهدانه عمل کرده و مالیات خود را به موقع پرداخت می‌کنند.

اسماعیل جلیلی، عضو کمیسیون برنامه ‌و  بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به بحث درباره اهمیت مالیات و وضعیت آن در کشور پرداخت و اظهار کرد: بخش عمده‌ای از منابع درآمدی ما از محل درآمدهای مالیاتی است. اگر بخواهیم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و استراتژی کاهش وابستگی به نفت را به عنوان مقوله‌های اصلی برای رهایی منابع دولت از وابستگی جدی به نفت مدیریت کنیم، مقوله‌ای که اهمیت بسیاری پیدا می‌کند موضوع دریافت مالیات است.

ضرورت افزایش سهم مالیاتی در تولید ناخالص داخلی

وی افزود: خوشبختانه طی سال‌های گذشته روند افزایش پایه مالیاتی در دستور کار دولت‌ها قرار داشته است برای اینکه کمک کند درآمدهای دولت به صورت پایدار از محل مالیات تأمین شود؛ به گونه‌ای که امسال برای نخستین بار می‌توانیم مدعی شویم که درآمدهای مالیاتی بخش عمده‌ای از منابع دولت برای بودجه 93 و 94  را به خود اختصاص داده است.

عضو کمیسیون برنامه‌و بودجه مجلس ادامه داد: چنین رویکردی یک رویکرد مثبت تلقی می‌شود و اگر دولت بتواند طی سال‌های آینده به نسبتی مناسب از رشد تولید ناخالص داخلی، سهم مالیاتی را تعیین کند که این سهم به استاندارهای جهانی برسد، می‌توانیم امیدوارم باشیم که تهدیدها و تحریم‌هایی که منابع پرریسک ما را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند برنامه‌ریزی‌های سالیانه یا پنج ساله ما برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای را دچار اختلال نکند.

وجود چشمگیر فرارهای مالیاتی

جلیلی افزود: نکته‌ای که در بحث مالیات‌ها شاید بعد منفی به خود می‌گیرد و معمولا هم مطرح می‌شود، موضوع فرار مالیاتی و دور زدن قانون برای کم کردن سهم پرداخت کسانی است‌که در دایره مالیاتی قرار می‌گیرند. برای حل این موضوع باید مجموعه تمهیداتی در حوزه قانونگذاری و اجرا مورد توجه قرار گیرد تا چتری ایجاد شود که فعالان اقتصادی و کسب و کارها در پرداخت مالیات زیر این چتر قرار گیرند و سهم خود را از مالیات پرداخت کنند.

نماینده مسجدسلیمان در خانه ملت تأکید کرد: این امر باید مورد توجه جدی باشد؛ چرا که اکنون سهم فرارهای مالیاتی سهم بالایی است و باید از طریق قانونی و روش‌هایی که برای کنترل فعالیت‌های اقتصادی بکار گرفته می‌شود این موضوع را در درآمدهای دولت لحاظ کنیم تا سهم درآمدهای دولت افزایش پیدا کند.

آسیب‌های فرار مالیاتی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد: دلیل این امر، این است که  بخش عمده ای از درآمدهای مالیاتی دولت ناشی از مالیات افرادی است که در سازمان مالیاتی دارای شناسنامه هستند و فعالیت اقتصادی آنها کنترل می‌شود اما بخشی از افراد هستند که چنین وضعیتی ندارند و اتفاقا باید بیشتر به آنها پرداخت چراکه با رویکرد قاچاق و روش‌های غیرقانونی و غیر‌رسمی عمل کرده و دارای فرار مالیاتی هستند که این امر فشار مضاعفی را  به مجموعه کسانی که متعهدانه عمل می‌کنند وارد می‌کند.

جلیلی در پایان اظهار کرد: اکنون بسیاری از کارمندان و کارکنان دولت که اساسا درآمدهای آنها تحت کنترل دولت است و برخی فعالان اقتصادی که متعهدانه فعالیت خود را به اطلاع سازمان مالیاتی می‌رسانند، به درستی سهم خود از مالیات را پرداخت می‌کنند اما بخش هایی که دارای فرار مالیاتی هستند و فعالیت غیرقانونی انجام می‌دهند به اقتصاد کشور ضربه وارد می‌کنند که قطعا باید به شکل جدی با آنها برخورد کرد.

captcha