حقوق شهروندی ‌بحثی مهم در فرآیند ارتباط دولت و ملت است
کد خبر: 2917600
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۶
طهماسبی:

حقوق شهروندی ‌بحثی مهم در فرآیند ارتباط دولت و ملت است

گروه اجتماعی: حقوق شهروندی یک بحث مهم در فرآیند ارتباط دولت و ملت است که از جمله مصادیق آن می‌توان از حق همسایگی، رعایت اصول و هنجارها در جامعه، عفاف و حجاب نام برد.

فرهاد طهماسبی، کارشناس اجتماعی استانداری لرستان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، با بیان این‌که حقوق شهروندی یک بحث مهم در فرآیند ارتباط دولت و ملت است، گفت: هر جایی دولتی وجود دارد که ملت آن‌را انتخاب کرده است که این دولت و ملت ملزم به رعایت حقوقی نسبت به یکدیگر هستند.
وی با اشاره به این‌که رعایت حقوق شهروندی یک اصل مهم است که وظایفی را روی دوش دولت و ملت می‌گذارد، اظهار کرد: حقوق شهروندی وظایف و تکلیفی است که به‌طور هم‌زمان بر دوش دولت و ملت گذاشته شده است.
طهماسبی با بیان این‌که در قانون اساسی اصطلاحاً اسم حقوق شهروندی نیامده است و از وظایفی که برعهده دولت و ملت است تحت‌عنوان حقوق ملت یاد کرده است، تصریح کرد: در این قانون مشخص شده است که دولت و ملت نسبت به یکدیگر چه وظایفی دارند.

این کارشناس اجتماعی با اشاره به این‌که حقوق شهروندی دارای ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است، عنوان کرد: در بحث آموزش این حقوق که یک مسئله مهم است هم دولت و هم ملت نقش دارند و بایستی این آموزش‌ها را داشته باشیم تا مردم با حقوق خود و دیگران آشنا شوند و در رعایت آن تلاش کنند.
وی با بیان این‌که آموزش حقوق شهروندی وظیفه دولت است، اظهار کرد: اگر دولت در این زمینه بسترسازی و زمینه‌سازی کرده و کار را به دست سازمان‌های مردم نهاد بسپارد اثرگذاری بیشتری دارد.
طهماسبی با اشاره به این‌که مصادیق زیادی در رابطه با حقوق شهروندی در جامعه وجود دارد، بیان کرد: داشتن مسکن و شغل مباحثی هستند که در قانون اساسی به‌عنوان حقوق شهروندی به آن‌ها اشاره شده و آمده است که همه احاد مردم به مکانی برای سکونت و شغلی برای امرار معاش نیاز دارند.
این کارشناس اجتماعی ادامه داد: حق همسایگی، رعایت اصول و هنجارها در جامعه، عفاف و حجاب که بحثی اجتماعی و فرهنگی و مطابق با اصول فرهنگی و اجتماعی است نیز از مصادیق حقوق شهروندی هستند.
وی با بیان این‌که سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند با برنامه‌ها و ‌‌آموزش‌هایی که دارند مردم را از حقوق خود آگاه کنند، افزود: این سازمان‌ها می‌توانند مردم را آگاه کنند که حقوق شهروندی چیست و برای به دست آوردن آن به مردم کمک کنند و در عین حال با ارتباطی که با دولت دارند می‌توانند خواسته‌های مردم را به گوش دولت رسانده و با پیگیری‌هایی که انجام می‌دهند آن‌ها را به تحقق برسانند.
طهماسبی در پایان اظهار کرد: سازمان‌های مردم نهاد پل ارتباطی بین دولت و ملت هستند که باعث می‌شوند حقوق شهروندی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و در نتیجه رعایت شود.

captcha