فرصت را برای تبیین تفاوت نهضت انقلابی با تروریسم افراطی غنیمت بشمرید
کد خبر: 2895981
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷
توصیه ناصر ایمانی به دستگاه دیپلماسی:

فرصت را برای تبیین تفاوت نهضت انقلابی با تروریسم افراطی غنیمت بشمرید

گروه سیاسی: یک کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: با توجه به حضور تروریست‌ها در منطقه و تشدید جنایات آنها، در حال حاضر موقعیت زمانی بسیار خوبی فراهم است تا دستگاه دیپلماسی به تبیین تفاوت‌های نهضت انقلابی با تروریسم افراطی بپردازد.

ناصر ایمانی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در ارزیابی خود از عملکرد دولت در عرصه سیاست خارجی در سال اخیر اظهار کرد: دولت به طور کلی در عرصه سیاست خارجی در یک سال گذشته موفق عمل کرده است، منتها نقاط ضعفی هم در این عرصه داشته است.
وی افزود: دلوت مقداری به مسئله هسته‌ای اتکا کرده به طوری‌که دیپلمات‌های عالی‌رتبه ما بر روی این مسئله متمرکز شده‌اند و این مسئله بر سایر بخش‌های سیاست خارجی سایه انداخته است؛ به همین دلیل از مسئله توسعه ارتباطات خارجی با سایر کشورها و یا سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مقداری بازمانده‌ایم.
ایمانی گفت: از سوی دیگر می‌توان گفت دولت به نتایج مذاکرات هسته‌ای اتکا کرده و به نظر می‌رسد نتایج مذاکرات بر سایر فعالیت‌های دیگر دولت در زمینه‌های اقتصادی، و سیاست داخلی و فرهنگی سایه انداخته است که این امر می‌تواند یک نقطه ضعف تلقی شود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که این دولت نیز همچون دولت‌های پیشین موفق نشده پیوندی بین دیپلماسی خارجی و پیشبرد اهداف اقتصادی کشور در حوزه خارجی به عمل بیاورد و همچنان این دو حوزه منفک مانده است.
این فعال رسانه‌ای در مورد میزان تحرکات دستگاه دیپلماسی کشورمان در منطقه به ویژه پس از اوج‌گیری اقدامات تروریستی گروه‌های افراطی گفت: دولت در این زمینه نیز مقداری کم گذاشته است؛ چرا که ایران می‌توانست در ایجاد اجماع بین کشورهای منطقه‌ای و جهانی برای مبارزه با افراطی‌گری و سلفی‌گری فعال‌تر عمل کند.
وی ادامه داد: با توجه به نقش و جایگاهی که ایران در مسئله مبارزه با افراطی‌گری و حمایت از جنبش‌های آزادی‌بخش دارد، حضور تروریست‌ها در منطقه و تشدید جنایات آنها، موقعیت زمانی بسیار خوبی بوده و هست که افکار عمومی جهان را با تفاوت‌های بین یک نهضت انقلابی و آزادی‌خواه و تروریسم افراطی و سلفی‌گری آشنا کنیم.
ایمانی با بیان اینکه طی 35 سال گذشته ایران همواره به حمایت از تروریسم متهم بوده است، گفت: امروز شرایط منطقه به‌گونه‌ای پیش رفته که تفاوت‌های بین گروه‌هایی همچون حزب‌الله لبنان با جبهه النصره و داعش به روشنی مشخص شده و ما می‌توانستیم در عرصه تبیین این تفاوت‌ها به مردم جهان فعال‌تر عمل کنیم.
وی خاطرنشان کرد: سیاست خارجی به دلیل سرگردم شدن به مذاکرات هسته‌ای از این کار مقداری بازماند و نتوانست در معرفی ابعاد جنایات گروه‌های افراطی منطقه فعال‌تر عمل کند؛ البته باید این نکته را نیز در نظر بگیریم که تنها دستگاه دیپلماسی ما در این عرصه فعال نیست و دیگر دستگاه‌های امنیتی و نظامی نیز مسئولیت‌هایی در این زمینه دارند، به همین دلیل نمی‌توان گفت که کدام‌یک از دستگاه‌ها در این حوزه فعال‌تر و کدام دستگاه‌ها کم‌کارتر بوده‌اند.
ایمانی در پاسخ به این سؤال که آیا  دستگاه دیپلماسی ما در سال آینده نیز مشغول مباحث هسته‌ای خواهد ماند یا نه، گفت: بر خلاف آنچه برخی تصور می‌کنند، مشغول ماندن ما به مذاکرات هسته‌ای به طرف‌های خارجی مربوط نیست، بلکه به مسائل داخلی بستگی دارد.
این کارشناس مسائل سیاسی افزود: اگر در داخل به این نتیجه برسیم که مذاکرات هسته‌ای ممکن است زمان‌بر باشد یا به نتیجه نرسد و امیدی چندان نمی‌شود به موفقیت‌های نسبی در این مذاکرات داشت، می‌توان برنامه‌ریزی‌های دیگر داشت و بر روی دیگر مسائل نیز تمرکز داشت به ویژه ارتباط با حوزه منطقه‌ای و ارتباط با سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی.

captcha