حجتالاسلام مهدی عابدینی، امام جمعه معمولان، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از لرستان، ضمن تبریک هفته وحدت و فرارسیدن میلاد پیامبر اکرم(ص) و احیاگر مذهب تشیع امام جعفر صادق(ع)، گفت: خداوند متعال تمام پیامبران الهی از حضرت آدم(ع) تا حضرت خاتم(ص) را بهعنوان حجت بر انسان فرستاده است و بنای فرستادن این ائمه(ع) را اتحاد، انسجام، دوستی و صمیمیت قرار داده است.
وی، با اشاره به اینکه خداوند انسان را در برابر تداخلهایی که بهخاطر اختلاف سلیقه و نظرات پیش میآید دعوت به سعهصدر، گفتوگو و پیدا کردن راهحل میکند، عنوان کرد: خداوند در همه ادیان، مذاهب و انبیایی که برای هدایت بشر فرستاده است بنا را بر وحدت و دوستی قرار داده است.
حجتالاسلام عابدینی، با بیان اینکه انبیاء از طرف خداوند صاحب قدرت نفوذ، کرامت و معجزه بودند، اظهار کرد: با این وجود آنها برای ایجاد اتحاد بین آحاد مختلف مردم در مقابل خیلی از ناملایمتیها صبر پیشه کردند.
امام جمعه معمولان، با اشاره به اینکه بهطور خاص در اسلام آیات زیادی وجود دارد که وحدت را سرلوحه همه امور قرار داده است، تصریح کرد: خداوند در آیه 103 سوره مبارکه آلعمران میفرماید:«وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْکُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ ....؛ و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید و نعمت خدا را بر خود یاد کنید».
وی، افزود: خداوند در این آیه همه را به انسجام و وحدت دعوت کرده است و این درحالیاست که آیات بسیار دیگری نیز در قرآن کریم وجود دارد که انسان را به وحدت و یکپارچگی دعوت میکند.
حجتالاسلام عابدینی، با اشاره به اینکه اهل سنت و شیعه روایات زیادی را از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده است که ما را به سمت وحدت و یکپارچگی دعوت میکند، خاطرنشان کرد: در روایتی آمده است که از عواملی که باعث میشود رحمت خداوند بر انسان نازل شود اتحاد و وحدت است و از عواملی که باعث میشود رحمت دور شده و سختی زیاد شود، تفرقه و جدایی بین امت اسلامی است.
امام جمعه معمولان، ادامه داد: در صدر اسلام و پس از رحلت رسول اکرم(ص) با اینکه همه مردم اعتراف دارند و خوب میدانند که پس از پیامبر اکرم(ص) حضرت علی(ع) خلیفه بلافصل است، ولی با اینوجود و با هرج ومرجی که بهوجود آمد با کس دیگری بیعت کردند.
وی، با اشاره به اینکه جانشین پیامبر(ص) از طرف خداوند انتخاب میشود، اظهار کرد: اما اگر این انتخاب را نیز برعهده مردم بگذاریم افرادی که در روز غدیر با امام علی(ع) بیعت کردند به مراتب بیشتر از افرادی بودند که در روز رحلت نبی مکرم اسلام(ص) با ابوبکر بیعت کردند و این درحالی است که امام علی(ع) برای اینکه اتحاد، انسجام و وحدت بین امت مسلمین حفظ شود از حق خودش کوتاه آمد تا دشمنانی به در صدد پیدا کردن موقعیتی برای ریشهکن کردن اسلام بودند موفق نشوند.
حجتالاسلام مهدی عابدینی، امام جمعه معمولان، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از لرستان، ضمن تبریک هفته وحدت و فرارسیدن میلاد پیامبر اکرم(ص) و احیاگر مذهب تشیع امام جعفر صادق(ع)، گفت: خداوند متعال تمام پیامبران الهی از حضرت آدم(ع) تا حضرت خاتم(ص) را بهعنوان حجت بر انسان فرستاده است و بنای فرستادن این ائمه(ع) را اتحاد، انسجام، دوستی و صمیمیت قرار داده است.
وی، با اشاره به اینکه خداوند انسان را در برابر تداخلهایی که بهخاطر اختلاف سلیقه و نظرات پیش میآید دعوت به سعهصدر، گفتوگو و پیدا کردن راهحل میکند، عنوان کرد: خداوند در همه ادیان، مذاهب و انبیایی که برای هدایت بشر فرستاده است بنا را بر وحدت و دوستی قرار داده است.
حجتالاسلام عابدینی، با بیان اینکه انبیاء از طرف خداوند صاحب قدرت نفوذ، کرامت و معجزه بودند، اظهار کرد: با این وجود آنها برای ایجاد اتحاد بین آحاد مختلف مردم در مقابل خیلی از ناملایمتیها صبر پیشه کردند.
امام جمعه معمولان، با اشاره به اینکه بهطور خاص در اسلام آیات زیادی وجود دارد که وحدت را سرلوحه همه امور قرار داده است، تصریح کرد: خداوند در آیه 103 سوره مبارکه آلعمران میفرماید:«وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْکُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ ....؛ و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید و نعمت خدا را بر خود یاد کنید».
وی، افزود: خداوند در این آیه همه را به انسجام و وحدت دعوت کرده است و این درحالیاست که آیات بسیار دیگری نیز در قرآن کریم وجود دارد که انسان را به وحدت و یکپارچگی دعوت میکند.
حجتالاسلام عابدینی، با اشاره به اینکه اهل سنت و شیعه روایات زیادی را از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده است که ما را به سمت وحدت و یکپارچگی دعوت میکند، خاطرنشان کرد: در روایتی آمده است که از عواملی که باعث میشود رحمت خداوند بر انسان نازل شود اتحاد و وحدت است و از عواملی که باعث میشود رحمت دور شده و سختی زیاد شود، تفرقه و جدایی بین امت اسلامی است.
امام جمعه معمولان، ادامه داد: در صدر اسلام و پس از رحلت رسول اکرم(ص) با اینکه همه مردم اعتراف دارند و خوب میدانند که پس از پیامبر اکرم(ص) حضرت علی(ع) خلیفه بلافصل است، ولی با اینوجود و با هرج ومرجی که بهوجود آمد با کس دیگری بیعت کردند.
وی، با اشاره به اینکه جانشین پیامبر(ص) از طرف خداوند انتخاب میشود، اظهار کرد: اما اگر این انتخاب را نیز برعهده مردم بگذاریم افرادی که در روز غدیر با امام علی(ع) بیعت کردند به مراتب بیشتر از افرادی بودند که در روز رحلت نبی مکرم اسلام(ص) با ابوبکر بیعت کردند و این درحالی است که امام علی(ع) برای اینکه اتحاد، انسجام و وحدت بین امت مسلمین حفظ شود از حق خودش کوتاه آمد تا دشمنانی به در صدد پیدا کردن موقعیتی برای ریشهکن کردن اسلام بودند موفق نشوند.
حجتالاسلام عابدینی، با بیان اینکه با گذشت این سالها بین مذاهب مختلف اختلاف نظر و سلیقه وجود دارد، عنوان کرد: علمای فهیم و بابصیرت اهل سنت و شیعه بهدنبال این بودند که اختلافات و را با گفتوگو حل کرده و به سمتی حرکت کنند که وحدت بین مذاهب را بیشتر کنند.
امام جمعه معمولان، با اشاره به اینکه در زمانهای دور حکومتهای طاغوت و در حال حاضر استعمار گران، نمیخواهند که وحدت بین مذاهب اسلامی بیشتر شود، تصریح کرد: آنان بهخوبی میدانند که با وحدت میان مذاهب اسلامی دست استعمار کوتاه شده و امت اسلامی میتواند به پیشرفت برسد.
وی، با بیان اینکه کشورهای غربی و استعمارگر دارای نقاط مشترک کمی هستند و یک نقطه مشترک آنها مقابله با اسلام و استسمار کشورهای اسلامی است که برای رسیدن به این هدف خود با یکدیگر متحد شدهاند و سازمانهایی مانند اتحادیه اروپا و ناتو را تشکیل دادهاند، خاطرنشان کرد: در مقابل کشورهای مسلمان نقاط مشترک زیادی دارند و موارد اختلاف اندکی وجود دارد که پرداختن به آن برای عام مردم جایز نیست و مربوط به علمای اسلام است که از نظر فقهی و دینی آن را بررسی و رفع کنند.
حجتالاسلام عابدینی، ذات اقدس الهی، قرآنکریم و پیامبر اکرم(ص) را مشترکات بین شیعه و سنی دانست و افزود: حتی ائمه معصومین(ع) را قبول دارند، بهعنوان مثال حضرت علی(ع) را بهعنوان خلیفه قبول دارند و در شهادت امام رضا(ع) و روز اربعین شاهد گروههای سنی مذهبی بودیم که با پای پیاده به سمت حرم معصومین(ع) حرکت میکردند.
امام جمعه معمولان، ادامه داد: گاهی اوقات افراد افراطی در شیعه و اهل سنت دیده میشود که بعضی از مسائل را که عالمان و بزرگان باید در رابطه با آنها صحبت کنند را بزرگ میکنند و باعث میشوند بهانهای دست دشمنان داده شود که وحدت بین ما را از بین ببرند.
وی، با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی وحدت بین مسلمانان را احیا کرد، تأکید کرد: امام خمینی(ره) بر این موضوع تأکید داشتند و پس از او مقام معظم رهبری نیز بر این موضع تأکید دارد و در هر موضوعی که احساس میشود ممکن است وحدت را از بین میبرد ورود پیدا کرده و با نظر ولایی آن مسأله را حل و فصل میکند و این درحالی است که وحدت از اصول انقلاب اسلامی است.
حجتالاسلام عابدینی، با بیان اینکه وحدت بین شیعه و سنی امر بسیار مهمی است که باید به آن نوجه شود، اذعان کرد: علاوهبراین وحدت بین خود شیعیان، خود اهل سنت، اقلیتهای مذهبی و مسئولین نیز مهم است و این نکته را نیز باید بدانیم که ایران تنها کشوری است که اقلیتهای مذهبی بدون هیچگونه محدودیتی و با آزادی کامل اعمال عبادی خود را انجام میدهند.
امام جمعه معمولان، محور وحدت مسلمانان را قرآن دانست و افزود: قرآنکریم در بین همه مذاهب اسلامی مشترک است و زمانیکه خداوند در قرآنکریم میگوید که به ریسمان الهی چنگ بزنیم تا رستگار شویم تکلیف ما را مشخص کرده است، و این نشان دهنده این است که ما یک خداوند داریم و آموزههای دینی و الهی ما میتواند ما را به سوی تعالی و وحدت رهنمون سازد.
وی، با اشاره به اینکه در مذهب شیعه امام(ع) مظهر «حبلالله» است، اظهار کرد: ریسمانی که ما باید به آن چنگ بزنیم وجود مقدس امام(ع) است که محور وحدت است و در دوران غیبت نیز نائب امام(ع) و وجود ولیفقیه بهترین دلیل و نشانه برای وحدت است.
حجتالاسلام عابدینی، اظهار کرد: اگر همه اقشار جامعه با هر ایده و سلیقه سیاسی که دارند، همه ولایتمدار باشند و توجهشان به محور وحدت یعنی ولیفقیه باشد، با وجود اختلاف سلیقه سیاسی و نظری که میتواند وجود داشته باشد جامعه به وحدت دست پیدا میکند.
امام جمعه معمولان، با اشاره به اینکه تنها نقطه مشترک بین کشورهای غربی مادیات و دنیاطلبی است، تصریح کرد: این درحالیاست که بین مسلمانان نقاط مشترک معنوی زیادی وجود دارد که برای کشورهای غربی قابل درک و فهم نیست و زمانیکه این وحدت را در جامعه اسلامی میبینند نمیتوانند دلیل آنرا درک کنند.
وی، افزود: برای ما مشخص است که در کشورهای غربی بهخاطر دنیا و مسائل مادی نسبت به ما که عوامل محکمتر و با ارزشتری مانند خدا، پیامبر اکرم(ص)، قرآنکریم و آموزههای دینی مشترک برای وحدت داریم، حسادت و دشمنی میورزند.
حجتالاسلام عابدینی، ادامه داد: در مذهب شیعه ائمه اطهار(ع) و ولیفقیه که در زمان غیبت جانشین امام است نیز وجود دارند که دلیل وحدت بین مسلمانان است.
حجتالاسلام عابدینی، با بیان اینکه با گذشت این سالها بین مذاهب مختلف اختلاف نظر و سلیقه وجود دارد، عنوان کرد: علمای فهیم و بابصیرت اهل سنت و شیعه بهدنبال این بودند که اختلافات و را با گفتوگو حل کرده و به سمتی حرکت کنند که وحدت بین مذاهب را بیشتر کنند.
امام جمعه معمولان، با اشاره به اینکه در زمانهای دور حکومتهای طاغوت و در حال حاضر استعمار گران، نمیخواهند که وحدت بین مذاهب اسلامی بیشتر شود، تصریح کرد: آنان بهخوبی میدانند که با وحدت میان مذاهب اسلامی دست استعمار کوتاه شده و امت اسلامی میتواند به پیشرفت برسد.
وی، با بیان اینکه کشورهای غربی و استعمارگر دارای نقاط مشترک کمی هستند و یک نقطه مشترک آنها مقابله با اسلام و استسمار کشورهای اسلامی است که برای رسیدن به این هدف خود با یکدیگر متحد شدهاند و سازمانهایی مانند اتحادیه اروپا و ناتو را تشکیل دادهاند، خاطرنشان کرد: در مقابل کشورهای مسلمان نقاط مشترک زیادی دارند و موارد اختلاف اندکی وجود دارد که پرداختن به آن برای عام مردم جایز نیست و مربوط به علمای اسلام است که از نظر فقهی و دینی آن را بررسی و رفع کنند.
حجتالاسلام عابدینی، ذات اقدس الهی، قرآنکریم و پیامبر اکرم(ص) را مشترکات بین شیعه و سنی دانست و افزود: حتی ائمه معصومین(ع) را قبول دارند، بهعنوان مثال حضرت علی(ع) را بهعنوان خلیفه قبول دارند و در شهادت امام رضا(ع) و روز اربعین شاهد گروههای سنی مذهبی بودیم که با پای پیاده به سمت حرم معصومین(ع) حرکت میکردند.
امام جمعه معمولان، ادامه داد: گاهی اوقات افراد افراطی در شیعه و اهل سنت دیده میشود که بعضی از مسائل را که عالمان و بزرگان باید در رابطه با آنها صحبت کنند را بزرگ میکنند و باعث میشوند بهانهای دست دشمنان داده شود که وحدت بین ما را از بین ببرند.
وی، با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی وحدت بین مسلمانان را احیا کرد، تأکید کرد: امام خمینی(ره) بر این موضوع تأکید داشتند و پس از او مقام معظم رهبری نیز بر این موضع تأکید دارد و در هر موضوعی که احساس میشود ممکن است وحدت را از بین میبرد ورود پیدا کرده و با نظر ولایی آن مسأله را حل و فصل میکند و این درحالی است که وحدت از اصول انقلاب اسلامی است.
حجتالاسلام عابدینی، با بیان اینکه وحدت بین شیعه و سنی امر بسیار مهمی است که باید به آن نوجه شود، اذعان کرد: علاوهبراین وحدت بین خود شیعیان، خود اهل سنت، اقلیتهای مذهبی و مسئولین نیز مهم است و این نکته را نیز باید بدانیم که ایران تنها کشوری است که اقلیتهای مذهبی بدون هیچگونه محدودیتی و با آزادی کامل اعمال عبادی خود را انجام میدهند.
امام جمعه معمولان، محور وحدت مسلمانان را قرآن دانست و افزود: قرآنکریم در بین همه مذاهب اسلامی مشترک است و زمانیکه خداوند در قرآنکریم میگوید که به ریسمان الهی چنگ بزنیم تا رستگار شویم تکلیف ما را مشخص کرده است، و این نشان دهنده این است که ما یک خداوند داریم و آموزههای دینی و الهی ما میتواند ما را به سوی تعالی و وحدت رهنمون سازد.
وی، با اشاره به اینکه در مذهب شیعه امام(ع) مظهر «حبلالله» است، اظهار کرد: ریسمانی که ما باید به آن چنگ بزنیم وجود مقدس امام(ع) است که محور وحدت است و در دوران غیبت نیز نائب امام(ع) و وجود ولیفقیه بهترین دلیل و نشانه برای وحدت است.
حجتالاسلام عابدینی، اظهار کرد: اگر همه اقشار جامعه با هر ایده و سلیقه سیاسی که دارند، همه ولایتمدار باشند و توجهشان به محور وحدت یعنی ولیفقیه باشد، با وجود اختلاف سلیقه سیاسی و نظری که میتواند وجود داشته باشد جامعه به وحدت دست پیدا میکند.
امام جمعه معمولان، با اشاره به اینکه تنها نقطه مشترک بین کشورهای غربی مادیات و دنیاطلبی است، تصریح کرد: این درحالیاست که بین مسلمانان نقاط مشترک معنوی زیادی وجود دارد که برای کشورهای غربی قابل درک و فهم نیست و زمانیکه این وحدت را در جامعه اسلامی میبینند نمیتوانند دلیل آنرا درک کنند.
وی، افزود: برای ما مشخص است که در کشورهای غربی بهخاطر دنیا و مسائل مادی نسبت به ما که عوامل محکمتر و با ارزشتری مانند خدا، پیامبر اکرم(ص)، قرآنکریم و آموزههای دینی مشترک برای وحدت داریم، حسادت و دشمنی میورزند.
حجتالاسلام عابدینی، ادامه داد: در مذهب شیعه ائمه اطهار(ع) و ولیفقیه که در زمان غیبت جانشین امام است نیز وجود دارند که دلیل وحدت بین مسلمانان است.