کد خبر: 4303118
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۵
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان:

سال تحصیلی جدید فرصتی برای بازاندیشی در مدیریت مدارس است

سیدعیسی سهرابی با بیان اینکه آغاز سال تحصیلی جدید فرصتی برای بازاندیشی در مدیریت مدارس است، گفت: مدارس باید به سازمان‌های یادگیرنده تبدیل شوند و تصمیم‌گیری‌ها براساس داده‌ها و شواهد باشد.

سید عیسی سهرابی، مدیرکل آموزش و پرورش لرستانبه گزارش ایکنا به نقل از اداره اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی آموزش و پرورش لرستان، سیدعیسی سهرابی، مدیرکل آموزش و پرورش لرستان، روز گذشته 11 شهریور، در دوره آموزشی تبیین الگوی مدارس تراز ویژه معاونین آموزشی مناطق و شهرستان‌ها و مدیران مدارس متوسطه که به میزبانی آموزش و پرورش ناحیه یک خرم‌آباد و با تلاش اداره تکنولوژی، گروه‌های آموزشی و تولید محتوا برگزار شد، با اشاره به ضرورت تحول در مدیریت مدارس گفت: ما باید همواره یادگیرنده باشیم منش و شخصیت یادگیرنده تنها اصلی است که هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند، معلمان و مدیران باید در هر شرایطی به‌دنبال یادگیری و افزودن بر دانش و تجربه خود باشند کلاس‌های توانمندسازی و دوره‌های ضمن خدمت ارزشمندند، اما آنچه مهم‌تر است، تغییر در نگرش و ساخت شناختی مدیران و معلمان است؛ تغییری که در نهایت به رفتار فردی و سازمانی منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه آغاز سال تحصیلی جدید فرصتی برای بازاندیشی در مدیریت مدارس است، افزود: ما فقط ۱۳ روز کاری تا مهرماه فرصت داریم و باید مهر متفاوتی را رقم بزنیم. این تفاوت صرفاً در شعار محقق نمی‌شود بلکه نیازمند تغییر در نوع نگرش، رفتار سازمانی و فرهنگ مدرسه است. مدارس باید به سازمان‌های یادگیرنده تبدیل شوند و تصمیم‌گیری‌ها براساس داده‌ها و شواهد انجام شود.

سهرابی با اشاره به اینکه مدارس نباید صرفاً به ارتقای معدل یا شاخص‌های کمی محدود شوند، بلکه باید در مسیر توسعه تربیتی و پرورشی نیز حرکت کنند، بیان کرد: ایجاد نظام مستعد برای رشد، افزایش اثربخشی سازمانی، تصمیم‌گیری مبتنی بر داده، تغییر در فرهنگ سازمانی مدارس و تعهد به مشارکت و خرد جمعی پنج شرط اساسی برای تحقق مهر متفاوت هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان در ادامه با اشاره به راهکارهای بهسازی سازمانی تصریح کرد: سه رویکرد نوین شامل تشکیل اجتماعات یادگیری، استفاده از مربیان منتور و کوچ، و توسعه کارورزی و کارآموزی می‌تواند به ارتقای مدارس کمک کند. این‌ها ابزارهایی هستند که باید در مدیریت مدارس لرستان نهادینه شوند.

در ادامه این نشست، زهرا نظری، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش لرستان، مدیران مدارس را کلید اصلی تحول دانست و گفت: مدرسه الگوی تراز، مدرسه‌ای است که همه ارکان آن از مدیر و معلم تا دانش‌آموز و والدین در مسیر تحقق اهداف تعلیم و تربیت مشارکت داشته باشند.

وی افزود: هر یک از مدیران موتور محرکه این تحول هستند با همت جمعی می‌توانیم سال پیش‌رو را نقطه عطفی در آموزش و پرورش استان لرستان قرار دهیم؛ سالی که مدارس به محیطی برای نشاط، خلاقیت، مهارت‌آموزی و اخلاق تبدیل شوند.

نظری اظهار کرد: این نشست با حضور ۳۵۰ نفر از مدیران مدارس متوسطه شهرستان‌های خرم‌آباد، الشتر، نورآباد، کاکاوند، بیرانشهر، پاپی، زاغه، چگنی و ویسیان به مدت دو روز در خرم‌آباد برگزار شد.

انتهای پیام
captcha