جشن میلاد پیامبر(ص) و کندی تیغ تبلیغات وهابیت در نیجریه
کد خبر: 2670750
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۱
محمدعلی شاه حسینی تشریح کرد؛

جشن میلاد پیامبر(ص) و کندی تیغ تبلیغات وهابیت در نیجریه

شعب خارجی: مردم نیجریه همانند مسلمانان سایر کشورها مراسم میلاد النبی(ص) را بزرگ شمرده و مراسم و جشن‌های فراوانی به همین مناسبت برپا می‌کنند و در این کشور بعد از اعیاد فطر و قربان بیشترین اهمیت به سالروز تولد پیامبر اکرم(ص) داده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی lagos.icro، محمدعلی شاه حسینی، سرپرست رایزنی فرهنگی در نیجریه در یادداشتی با عنوان «میلاد النبی(ص) در نیجریه» آورده است: مردم نیجریه همانند مسلمانان سایر کشورها مراسم میلاد النبی(ص) را بزرگ شمرده و مراسم و جشن‌های فراوانی به همین مناسبت برپا می‌کنند و در این کشور بعد از اعیاد فطر و قربان بیشترین اهمیت به سالروز تولد پیامبر اکرم(ص) داده می‌شود. 
کلیه مساجد و اماکن عمومی  در شهرها و روستاها آذین‌بندی شده و به همین مناسبت در این اماکن آیین‌هایی با برنامه‌هایی همچون سخنرانی، شعرخوانی و مدح رسول‌الله برگزار می‌شود.
مسلمانان تمیزترین لباس‌های خود را پوشیده و به همراه خانواده‌های خود در این مراسم شرکت می‌کنند. برخی اوقات این مراسم بعد از نماز عشاء با حضور هزاران تن شروع شده و تا نماز صبح ادامه پیدا می‌کند و از حضار با غذای گرم پذیرایی می‌شود. 
اکثر مردم نیجریه را مسلمانان مالکی مذهب تشکیل می‌دهند که گرایش فراوانی به تصوف  اسلامی دارند. منطقه عظیمی از شمال این کشور و بخش‌هائی از کشورهای همسایه شاهد دو قرن حکومت اسلامی به رهبری عثمان بن فودیو بوده که از علمای صوفیان قادریه بوده است و به همین لحاظ عشق به پیامبر (ص) و اهل بیت او در روح و جان مردم این خطه نهادینه شده است.
در مراسم میلاد النبی(ص) تمام اقشار اعم از تحصیلکرده‌ها و افراد عامی با مدح رسول‌الله (ص) شور می‌گیرند و به حضرتش عشق می‌ورزند و همراه با مداحان و ترانه‌سرایان به ذکر و نجوا می‌پردازند.
غالب افراد با تسبیح دانه‌های خود که شکل و شمایلی متفاوت با تسبیح دانه‌های مرسوم دارد ساعت‌ها به حالت نشسته و درازکشیده ذکر می‌گویند و در آن حالت همانند زمان اقامه نماز به اطراف خویش توجهی نداشته و به هیچ عملی عکس‌العمل نشان نمی‌دهند.
جشن میلاد النبی(ص) ماه‌ها ادامه دارد
نکته مهم این است که این مراسم به یک یا چند روز خلاصه نمی‌شود؛ بلکه در نیجریه جشن‌های میلادالنبی (ص) حدود سه ماه ادامه دارد. البته در برخی از کشورهای آفریقائی این مراسم تا نیمه شعبان و شروع ماه مبارک رمضان به طول می‌انجامد.
امسال با اختلاف روزشمار این کشور جشن‌های میلاد النبی(ص) از دیروز، 13 دی، شروع و با جشن‌های آغاز سال نو میلادی مقارن شده است و همین تقارن باعث شده است که پس از جشن تولد حضرت مسیح (ع) در چهارم دی‌ماه، مسلمانان در رقابتی (البته بسیار آرام و دوستانه) به جشن تولد پیامبر خاتم (ص) توجه بیشتری کنند.
هدف از یادآوری مطالب فوق بیان نقش و جایگاه وهابیت و سلفی‌ها در این واقعه و مناسبت عظیم و موضع متضاد آنان است. این گروه از طرفی خود را منادی اسلام ناب محمدی می‌دانند  و شاه سعودی را امیر المومنین و خادم حرمین شریفین می‌پندارند و از طرفی  مخالف جدی برگزاری جشن تولد پیامبر(ص) بوده و این امر را خرافه، بدعت و مخالف دین فرض می‌کنند. و در این نقطه است که تیغ تبلیغات وهابیت در نیجریه نه تنها کند است؛ بلکه خود وهابیون را نشانه می‌رود، نیجریه مسلمان، میلاد النبی(ص) را با اعماق وجود قبول دارد، حاضر است هر فداکاری ممکن را برای رسول خدا به انجام برساند، مگر می‌توان این کشور را از برگزاری جشن میلاد النبی (ص) منع کرد؟
این وضعیت فرصتی ممتاز برای افشای ماهییت واقعی وهابیت و تبلیغ دامنه‌دار برای گسترش مکتب اهل بیت (ع) و دلیل مهمی برای روی آوردن و گرایش مسلمانان این خطه به تشیع است و اینک به فضل خداوند شاهد حضور میلیونی شیعیان در این کشور هستیم. شیعیانی که برای خود جایگاهی رفیع داشته و گروه‌های رقیب و حتی سیستم حکومتی مجبور به پذیرش آنان شده‌اند.
در این وضعیت موضوع مخالفت وهابیت (تنها رقیب تشیع در این کشور) با مراسم جشن سالروز میلاد و وفات پیامبر(ص) و دیگر بزرگان دین و علمای شاخص بهترین فرصت را برای معرفی بیشتر تشیع و حقانیت این مذهب فراهم کرده است. بیایید تا از این فرصت مغتنم استفاده شایان ببریم.

captcha