امنیت از نگاه قرآن/ امنیت از نشانه‌های جامعه ایمانی است
کد خبر: 2624852
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱

امنیت از نگاه قرآن/ امنیت از نشانه‌های جامعه ایمانی است

گروه اندیشه: دو نعمت امنیت و سلامتی و تندرستی نعمت‌های ناشناخته‌ای هستند که انسان با از دست دادن آن‌ها قدر و اهمیت این دو نعمت را متوجه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، «امنیت» یک نعمت بی‌بدیل بوده و در همه ابعاد فردی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، قضائی و غیره از نیازهای اصلی فرد و جامعه بوده و ایجاد گسترش آن نیز وظیفه آحاد ملت، حکومت‌ها و دولت‌هاست.

امنیت از ضروری‌ترین نیازهای بشر از آغاز زندگی‌اش است و پاسخ‌گویی به سایر نیازهای بشر در سایه وجود آن امکان می‌یابد و می‌توان امنیت را به‌عنوان یک نیاز فطری بشر تلقی کرد.

هیچ مکتب یا نظام حقوقی نمی‌تواند خود را نسبت به موضوع امنیت بی‌تفاوت قلمداد نماید زیرا امنیت گذشته از این‌که فی‌نفسه یکی از ضروری‌ترین نیازهای بشر است بلکه عامل مهمی برای رشد و توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، علمی و اقتصادی است.

امنیت از نگاه آیات و روایات

از دیدگاه قرآن امنیت یکی از اهداف استقرار حاکمیت خداوند و خلافت صالحان است مضافاً این‌که تأمین امنیت از اهداف جهاد قلمداد شده و احساس امنیت از خصائص مؤمن است.

خداوند متعال در ایه 33 سوره مائده در این رابطه فرموده است: «إِنَّمَا جَزَاء الَّذِینَ یُحَارِبُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَیَسْعَوْنَ فِی الأَرْضِ فَسَادًا أَن یُقَتَّلُواْ أَوْ یُصَلَّبُواْ أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدِیهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلافٍ أَوْ یُنفَوْاْ مِنَ الأَرْضِ ذَلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیَا وَلَهُمْ فِی الآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ؛ سزاى کسانى‌که با [دوستداران] خدا و پیامبر او مى‏‌جنگند و در زمین به فساد مى‏‌کوشند جز این نیست که کشته شوند یا بر دار آویخته گردند یا دست و پایشان در خلاف جهت‏ یکدیگر بریده شود یا از آن سرزمین تبعید گردند این رسوایى آنان در دنیاست و در آخرت عذابى بزرگ خواهند داشت».

در آیات 93 تا 98 سوره کهف که به داستان یأجوج و مأجوج می‌پردازد به‌نوعی به مسئله امنیت اشاره شده است. همچنین، آیه 8 سوره تکاثر که می‌فرماید: «ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ؛ سپس، در همان روز است که از نعمت [روى زمین] پرسیده خواهید شد» بنا بر تفاسیر موجود به بحث امنیت اشاره دارد.

پیامبر اعظم(ص) می‌فرمایند: وطنی که امنیت و شادی در آن نیست خیری در آن نیست. همچنین، امیرالمؤمنین علی(ع) نیز در همین رابطه فرموده‌اند که: «لاخیرفی الوطن الامع الأمن و المسره» از مفاد این دو حدیث چنین بر می‌آید که سرور و مسرت فرع بر امنیت بوده و شادی بدون امنیت بی معنی است. مضافاً اینکه از دیدگاه معصومین وطنی دارای ارزش و خیر است که دارای امنیت باشد و اصولاً کشور ناامن مورد توجه هیچ کس قرار نمی گیرد و رو به نابودی است.

در روایات دیگر منسوب به پیامبر اعظم(ص) آمده است؛ نعمتان مکفورتان؛ الأمن و العافیه؛ یعنی سپاس دو نعمت به‌جا آورده نشده و مورد ناسپاسی و ناشکری واقع شده‌اند، امنیت و عافیت. و حضرت امام سجاد(ع) نیز در دعای مشهور خود فرموده‌اند که «خدایا مرا خوف و ناامنی ضعیف و ناتوان نکرده تا قدر امنیت را بدانم».

همچنین، حضرت علی(ع) فرمودند؛ نعمت در دنیا امنیت و سلامتی جسم است و تمام نعمت در دنیا و آخرت وارد شدن به بهشت است. که اهمیت امنیت را بیان می‌‌کند و این‌که در روایات معصومین(ع) امنیت در کنار سلامتی ذکر شده است بیان‌گر اهمیت و ضرورت وجود و تأمین آن و تأثیر آن در سایر شوون زندگی بشر است. همه این آیات و روایات و موارد مشابه دیگر تماماً بیان‌گر توجه اسلام به مسئله امنیت است.

امنیت و اقتصاد بسترساز ایجاد امید به زندگی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با بیان این‌که امنیت و اقتصاد سالم از نشانه‌های جامعه ایمانی محسوب می‌شود، گفت: این دو مؤلفه بسترساز ایجاد امید به زندگی به‌عنوان یکی دیگر از نشانه‌های جامعه‌ای ایمانی است.

وی همچنین، با اشاره به آیه ۱۱۲ سوره مبارکه نحل با این مضمون که «وَضَرَبَ اللّهُ مَثَلًا قَرْیَةً کَانَتْ آمِنَةً مُّطْمَئِنَّةً یَأْتِیهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِّن کُلِّ مَکَانٍ فَکَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللّهِ فَأَذَاقَهَا اللّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا کَانُواْ یَصْنَعُونَ» به برخی از عوامل پایداری امنیت در جامعه اشاره کرد و بیان داشت: یاد خداوند متعال، پیوند با ولایت، وحدت و انسجام و همدلی، پیروی از دستورات الهی، استفاده صحیح از مواهب الهی و ... از عوامل پایداری امنیت و اقتصاد سالم است.

نماینده ولی‌ فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم‌ آباد ادامه داد: از سوی دیگر غفلت از نعمات خداوند، طغیان، دنیاگرایی، دوری از ولایت، اختلاف و تفرقه، نادیده گرفتن قوانین و دستورات الهی، ضایع کردن مواهب الهی و ... از عومل ناسپاسی و کفران بوده که موجب از بین رفتن امنیت و تزلزل اقتصادی می‌شوند.

حجت‌الاسلام میرعمادی در ادامه سخنان خود گفت: دو نعمت امنیت و سلامتی و تندرستی نعمت‌های ناشناخته‌ای هستند که انسان با از دست دادن آن‌ها قدر و اهمیت این دو نعمت را متوجه می‌شود.

وی به شرایط مطلوب امنیت حاکم بر کشورمان و همچنین، استان لرستان اشاره و بیان کرد: وجود این امنیت پایدار مرهون تلاش و کوشش نیروهای انتظامی، نظامی و اطلاعاتی است.

نماینده ولی‌ فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم‌آباد با بیان این‌که رعایت قوانین و تبعیت از دستورات الهی موجب ایجاد امنیت، امید به زندگی و شکل‌گیری اقتصاد سالم در جامعه اسلامی می‌شود، تصریح کرد: امنیت، اقتصاد سالم و امید به زندگی از نشانه‌های جامعه ایمانی است.

وی با بیان این‌که جامعه ایمانی به معیشت و رفاه مردم توجه می‌کند، به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: در جامعه اسلامی سه مسئله اتفاق می‌افتد که برقراری امنیت کامل و پایدار، تحقق عدالت در تمام ابعاد و رفاه و معیشت مردم این موارد هستند.

نماینده ولی‌ فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم‌آباد با بیان این‌که انقلاب اسلامی با پیروزی خود امتی را به‌وجود آورد که در رأس این امت رهبری و امامی وجود دارد، افزود: آن‌چه امروز به‌دست آوردیم و اقتدار کشور نتیجه این امت و آن امام است.

حجت‌الاسلام میرعمادی با بیان این‌که اگر جامعه اسلامی با ویژگی‌های یاد شده ترسیم شود حرکت جامعه در مسیر صحیح قرار گرفته و از خطا و اشتباه مصون می‌ماند، افزود: در این صورت است که حرکت، حرکت درست و روبه جلو خواهد بود.

وی دومین اثر تشکیل چنین جامعه‌ای را بهره‌مندی از نصرت الهی و امدادهای غیبی دانست و گفت: وقتی امتی همراه امام و رهبر خود حرکت می‌کند و به الگویی برای بشریت تبدیل می‌شود به‌طور یقین خداوند متعال نیز به آن توجه دارد و جامعه از ظلمات به‌سوی نور و تعالی می‌رود.

captcha