انجمن اسلامی الاقصی در كاليفرنيا، مكانی برای تعامل مسلمانان و جامعه آمريكا
کد خبر: 1545181
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۸

انجمن اسلامی الاقصی در كاليفرنيا، مكانی برای تعامل مسلمانان و جامعه آمريكا

گروه بين‌الملل: انجمن اسلامی الاقصی در كاليفرنيا با انجام فعاليت‌های گسترده فرهنگی در سطح جامعه، به مكانی مناسب برای تعامل ميان مسلمانان آمريكايی و جامعه اين كشور و زدودن اسلام هراسی تبديل شده است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از نيويورك تايمز، نقاشی‌های كشيده شده بر روی ديوارهای انجمن اسلامی الاقصی در آمريكا توسط كودكان، نياز جهان امروز به عشق، اميد و صلح را در اذهان تداعی می‌كند.
بر روی اين نگاره‌های زيبا، كودكان به 18 زبان مختلف، از عربی گرفته تا سواحيلی، مردم جهان را به عشق، صلح و اميد دعوت كرده‌اند.
معماری باشكوه اين بنا، كتيبه‌های مزين به هنر اسليمی و اين نكته كه اين ساختمان بهترين و ماندگارترين بنا در شمال ايالت فيلادلفيای آمريكاست، از ويژگی‌های منحصر به فرد اين بنای اسلامی است .
روزهای جمعه به دليل برگزاری مراسم نماز جمعه در اين مكان، اطراف اين بنا مملو از افرادی است كه برای اقامه نماز به شمال فيلادلفيا می‌آيند.
مسجد فيلادلفيا كه در نزديكی مركز اسلامی ايالت نيوجرسی قرار دارد، دارای شهرت و اعتبار زيادی در آمريكا است كه اين اعتبار خود را به دليل ارتباط قوی كه مردم اين شهر با آن دارند، به دست آورده است.
مروان كريدی از روحانيان برجسته اين شهر، با اشاره به اين كه اين مسجد مكانی مناسب برای برقراری ارتباط افراد با جامعه است، می‌گويد: در اين مسجد افراد می‌توانند به داشتن يك ارتباط قوی و موثر با مقامات محلی اميدوار باشند.
كريدی در ادامه درباره وضعيت اجتماعی مسلمانان اين انجمن می‌گويد: بسياری از اين افراد راننده تاكسی هستند كه فعاليت خود را از ساعت چهار صبح كه زمان اقامه نماز است، آغاز می‌كنند. ساير افراد نيز به عنوان استاد دانشگاه و يا معلم انجام وظيفه می‌كنند.
اين مسجد در زمان انتخابات شورای شهر فيلادلفيا محل سخنرانی و ارائه برنامه‌های كانديداهای اين انتخابات بوده است، همچنين تهيه و توزيع غذا به افراد فقير و بيماران مبتلا به ايدز از ديگر برنامه‌های اين مسجد است.
مركز اسلامی نيوجرسی 200 عضو ثابت دارد كه اكثر آنها از كشور پاكستان و يا هند هستند.
مهم‌ترين فعاليت اين مركز در روزهای جمعه و يكشنبه است، به طوری كه روزهای جمعه در اين مكان نماز جمعه برگزار می‌شود، و روزهای يكشنبه كودكان مسلمان روخوانی قرآن و همچنين تاريخ و قوانين اسلامی را فرا می‌گيرند.
با وجود اين كه مانند بسياری از مراكز اسلامی، انجمن اسلامی الاقصی و مركز اسلامی نيوجرسی نيز به دليل تبليغات مغرضانه و ناعادلانه دولت آمريكا درباره دست داشتن مسلمانان در حوادث 11 سپتامبر، آسيب‌های زيادی ديدند اما رهبر انجمن الاقصی از اين فرصت برای ايجاد ارتباط و تعامل با مقامات امنيتی و نيروی پليس فيلادلفيا استفاده و ارتباط خوبی و محكمی را با اين نهادها برقرار كرد.
كريدی در اين باره می‌گويد: پس از آغاز اشغال عراق از سوی آمريكا، مسجد فيلادلفيا و انجمن اسلامی الاقصی درباره همكاری با نيروهای فدرال به توافق رسيدند كه اين توافق‌نامه اقدامی در جهت ايجاد اعتماد ميان دو طرف بود.
با توجه به اظهارات جيمز پی‌دولين، معاون نمايندگی اف.بی.آی در فيلادلفيا، به نظر می‌رسد كه اين اعتماد متقابل برقرار شده است.
وی در اين باره می‌گويد: در شش سال گذشته پليس فيلادلفيا و مقامات انجمن اسلامی اين شهر به‌طور مداوم با يكديگر در ارتباط بوده‌اند.
سروان بيل فيشر، فرمانده اداره پليس فيلادلفيا نيز در اين باره اظهار می‌كند: انجمن اسلامی الاقصی بخشی از جامعه فيلادلفيا است و مقامات دولتی نيز تا به حال در بسياری از فعاليت‌های اين انجمن شركت كرده‌اند، ما همواره با اين انجمن ارتباط قوی و مطلوبی داشته‌ايم.
انجمن اسلامی الاقصی در سال 1370 (1991 ميلادی)تاسيس شده است. در آن زمان متوليان اين مسجد با خريد يك انبار قديمی در يك محله متروكه در بخش صنعتی ايالت فيلادلفيا، اقدام به ساخت اين مسجد كردند. در اين مسجد هر هفته هزار خانواده مسلمان به طور منظم در مراسم نماز جمعه حضور می‌يابند كه بسياری از آنان از مهاجران فلسطينی، سوری و يا مصری هستند.
همچنين مركز اسلامی نيوجرسی نيز در سال 1992 تاسيس شد، اين بنا در نزديكی رود دلاوار در 10 مايلی مسجد فيلادلفيا در يك محله آرام و 7000 نفری قرار دارد.
captcha