اعتیاد، مداخلات دیگران و نداشتن مهارت‌های زندگی دلایل طلاق در کشور
کد خبر: 1476099
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۳:۴۲
تعارضات نسلی بدون آموزش؛

اعتیاد، مداخلات دیگران و نداشتن مهارت‌های زندگی دلایل طلاق در کشور

گروه جامعه: معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی کشور با اشاره به تغییر سبک زندگی مردم و تأثیر آن در ایجاد خلأ آموزش مهارت‌های زندگی برای نسل جدید، از ثبت «انجمن مدرس ازدواج و خانواده» با سه هزار مدرس خبر داد.

فرهاد اقطار، معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی کشور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به برنامه‌ریزی برای اجرای طرح ازدواج سالم در کشور، مهم‌ترین دلایل طلاق در کشور را اعتیاد، مداخلات دیگران و عدم داشتن مهارت‌های کنترل خشم و زندگی عنوان کرد.

وی گفت: بیشترین طلاق‌ها طی چهار سال اول زندگی رخ می‌دهد و این نشان می دهد آموزش‌هایی که باید توسط والدین و محیط‌های آموزشی به افراد یاد داده شود، انتقال نیافته است.
آموزش‌ها در موقع مناسب ارائه نمی شود/ نسلی بدون آموزش نحوه زندگی
وی دلیل این مسئله را تغییر تدریجی سبک زندگی طی سال‌های اخیر در کشور دانست و گفت: ما باید چند فرایند همزمان را برای مقابله با این آسیب‌ها طی کنیم. قبلاً زندگی خانواده‌های ایرانی به صورت خانواری و در کنار هم بوده و همین مسئله موجب می‌شد که آموزش‌ زندگی به صورت سینه به سینه و با توجه به زمانه خودش به فرزندان منتقل شود، اما اکنون خانواده‌های هسته‌ای شکل گرفته و آموزش‌ها در موقع مناسب ارائه نمی‌شود.
اقطار به مسئله مشغله‌های کاری و مالی مردم و والدین و نداشتن فرصت برای ارائه آموزش‌هایی که مسئولت ارائه آنها بر عهده خود آنها است نه آموزش و پرورش و سایر نهادها مثل بحث‌های بلوغ و ... نیز اشاره و اظهار کرد: این آموزش ها باید از طریق گفت‌و‌گو و حتی بازی‌های هوشمندانه به کودکان ارائه شود، که نمی شود. 
نتایج فرصت‌هایی که نداریم و آموزش‌هایی که ارائه نمی‌دهیم: ناسازگاری و طلاق
وی به تشریح نتایج این فرصت نداشتن‌ها نیز اشاره و عنوان کرد: این‌ها موجب شده ما جوانانی در سن ازدواج داشته باشیم با دید‌گاه‌های تغییر کرده و نداشتن آگاهی کامل که در چهار سال اول زندگی دچار ناسازگاری شده و از هم جدا می‌شوند.
معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی با ابراز تأسف از اینکه مهارت‌های زندگی به نسل جدید منتقل نشده است، گفت: از همان بدو تولد تا مراحل بعدی رشد باید مهارت‌هایی از طریق والدین به کودکان منتقل شود و آموزش این مهارت ها در سنین مختلف از طریق آموزش و پرورش، دانشگاه، جامعه و ... تداوم پیدا کند که متأسفانه این مهارت‌ها درست انتقال داده نمی‌شود و به جای آن آموزش زندگی از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی جایگزین شده است.
وی ادامه داد: رسانه‌ها و حتی رسانه ملی ما یکسری آموزش‌های خاص ارائه می‌دهد، مثلاً برای افرادی که در تهران زندگی می‌کنند همان برنامه‌هایی پخش می‌شود که برای دورترین نقطه کشور پخش می‌شود در حالی که شرایط این دو منطقه کاملاً با هم متفاوت است.
آموزش‌های مربوط به بلوغ باید توسط والدین ارائه شود اما، آنها وقت ندارند
اقطار همچنین عنوان کرد: مسئله آموزش‌های مربوط به بلوغ جزو آموزش‌هایی است که والدین باید ارائه کنند اما والدین حتی وقت این کار را ندارند در مدارس نیز این آموزش ها به صورت درست منتقل نمی‌شود و این مشکل در سنین بالاتر خود را نشان می‌دهد بدین نحو که درصد بسیاری از مشکلات خانوادگی نداشتن آموزش‌های مربوط به روابط جنسی سالم است.
وی افزود: فرد حتی آموزش‌های جنسی لازم در خصوص خود را دریافت نکرده است چه برسد به اینکه روابط جنسی با همسر خود را بیاموزد و همین مسائل بعد از ازدواج افراد را دچار چالش می کند.
آموزش به جوانان برای انتخاب همسر یک خلأ در کشور است
معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی کشور از دیگر مباحث مهم در کشور را انتخاب همسر مناسب دانست و اظهار کرد: آموزش به جوانان برای انتخاب همسر یک خلأ در کشور است و در این خصوص تنها چیزی که وجود دارد رسانه‌ها هستند. رسانه‌ها نیز که سریال‌های عجیبی از زندگی‌های عجیب شامل متراژ بالای آپارتمان، شرایط خاص، لباس‌های خاص، آشنایی های خاص، ازدواج‌های خاص و ... را مطرح می کنند و برنامه های ماهواره‌ها نیز که معیارهای خاص ارائه می دهند. 
وی ادامه داد: در مورد انتخاب همسر و معیارهای آن هیچ آموزش مستمر و گسترده‌ای در کشور نداشته‌ایم و متأسفانه در بسیاری از مواقع مشکلاتی حین عقد نیز رخ می‌دهد از جمله بارداری‌های حین عقد، اختلاف‌های خانوادگی و درگیری‌ها که باز هم جای خالی آموزش‌های این دوره احساس می شود.
اکثر خانواده‌های جوان مشکل اقتصادی ندارند، مشکل عدم مدیریت اقتصادی دارند 
اقطار افرود: و بعد امتداد این مسئله که چگونه یک خانواده سالم داشته باشیم، عشق و صمیمیت را ایجاد و تداوم دهیم، تعارض‌ها و اختلاف‌های بین دو فردی که از تربیت و آموزش‌های مختلف برخوردار هستند را حل کنیم، آموزش جنسی سالم به زوج ارائه دهیم، مدیریت اقتصاد خانواده را به آنها بیاموزیم چراکه بسیاری از خانواده‌های ما مشکل اقتصادی ندارند اما پولی که برای حواشی و تجملات استفاده می‌کنند این احساس را به وجود می آورد که دچار مشکل مالی هستند و ... خلأ های گسترده آموزشی را نمایان می‌کند.
وی تصریح کرد: بحث جمعیت و چگونگی افزایش آن وجود دارد اما بحث اینکه چگونه فرزندها را تربیت کنیم وجود ندارد.
معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی کشور در ادامه اعلام کرد: همه این خلأ های آموزشی در بسته‌ای طراحی شده که شامل مهارت زندگی از سن پیش دبستانی تا بزرگسالی است؛ از جمله پکیج بلوغ برای نوجوانان و والدین، آموزش پیش از ازدواج به صورت کتاب و مولتی مدیا، آموزش قبل و حین عقد و ... . 
وی در خصوص نحوه ارائه این بسته‌ها به مردم گفت: این بسته‌های آموزشی در اداره‌ها، مجتمع‌های پیشگیری، بنیادهای پیشگیری، پایگاه‌های سلامت و ... ارائه می شوند البته از آنجایی که از طریق این مراکز نمی توان به همه مخاطبان دسترسی داشت، نرم افزار چند رسانه ای به صورت کارگاه کامل آموزشی طراحی شده است که به صورت رایگان در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
ثبت «انجمن مدرس ازدواج و خانواده» با 3000 مدرس
اقطار از ثبت «انجمن مدرس ازدواج و خانواده» در کشور توسط سازمان بهزیستی با سه هزار عضومدرس خبر داد و گفت: شعبه‌های این انجمن در کشور در حال فعال شدن است که به زودی آدرس این انجمن ها در اختیار مردم قرار داده می شود تا بتوانند به نزدیک‌ترین شعبه استانی مراجعه کنند و آموزش‌های لازم را دریافت کنند.
وی بهترین زمان دریافت آموزش پیش از ازدواج را دوره‌های انتهای دبیرستان و اوایل دانشگاه یعنی حدود سنین 19 تا 24 سال دانست و گفت: ما در کشور اسلامی زندگی می‌کنیم و در آموزه های اسلامی نیز مطالب زیادی در این خصوص مطرح شده است که بر همین اساس بخش قابل توجهی از آموزش‌ها با حضور مشاوره مذهبی و یا توسط مؤسسات آموزشی در قم و تهران از جمله مؤسسه دارالحدیث تهیه شده است.
یک میلیون و 500 هزار نفر در سال از آموزش‌های ما استفاده می‌کنند
اقطار در خصوص همه گیری این طرح نیز عنوان کرد: در حال حاضر یک میلیون و 500 هزار نفر در سال از آموزش‌های ما استفاده می کنند که این رقم نسبت به کل کشور جمعیت پایینی را دربر می گیرد اما امیدواریم با راه اندازی برنامه های فضای مجازی، ثمن‌ها و بنیادها از سال 94 درصد بالایی از خانواده ها را تحت پوشش قرار دهیم البته اگر اعتبار مناسب باشد و مطبوعات و رسانه ها نیز کنار ما باشند می توانیم میزان پوشش را بالا ببریم.

captcha