مردم در تولید و تلفیق فرهنگ عمومی و خصوصی کشور تأثیرگذار هستند
کد خبر: 1458924
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۵

مردم در تولید و تلفیق فرهنگ عمومی و خصوصی کشور تأثیرگذار هستند

گروه هنر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با اشاره به اینکه مردم در تولید و تلفیق فرهنگ عمومی و خصوصی کشور تأثیرگذار هستند، عنوان کرد: یکی از سیاست‌های دولت این است که فعالیت‌های فرهنگی را به خود مردم واگذار کند.

حجت الاسلام جعفری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، با اعلام اینکه مدیریت جهادی در حوزه‌ فرهنگ با مدیریت جهادی در سایر حوزه‌ها متفاوت است، اظهار کرد: مدیریت جهادی در حوزه‌ی فرهنگ شامل کار در حوزه‌ی تولید آثار، فکر و اندیشه است.

وی با اعلام اینکه مسئولیت جهادی در حوزه‌های مختلف متفاوت است، افزود: در بخش فرهنگ دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مدنظر است که باید در بخش اول سخت‌افزارها را نرم و روان و نرم‌افزار‌ها را محکم کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان بیان کرد: ما باید یک مدیریت مخلصانه، صادقانه، راحت و روان در همه زیر مجموعه‌های فرهنگی ایجاد کنیم تا همه اصحاب فرهنگ، سیاستمداران، تولیدکنندگان آثار فرهنگی و ... در این فضای فرهنگی احساس امنیت کرده و مدیریت جهادی را به پیش ببرند.

حجت‌الاسلام جعفری عنوان کرد: هنرمندان، پیشکسوتان، خبرنگاران، نویسندگان اقشاری هستند که در بخش فرهنگ می‌توانند مؤثر باشند که اگر ما بتوانیم ارتباطات حوزه فرهنگ را راحت‌‌تر و روان‌تر انجام دهیم، مدیریت جهادی در این حوزه صورت گرفته است.

وی با عنوان اینکه فرهنگ با همه آحاد جامعه سروکار دارد و استثنایی برای آن نمی‌توان قائل شد، بیان کرد: مردم اصلی‌ترین رکن فرهنگ هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به اینکه مردم در تولید و تلفیق فرهنگ عمومی و خصوصی کشور تأثیرگذار هستند، عنوان کرد: یکی از سیاست‌های دولت این است که فعالیت‌های فرهنگی را به خود مردم واگذار کند.

انجام فعالیت‌های فرهنگی به تشکل‌های مردمی واگذار شود

حجت‌الاسلام جعفری افزود: وزارتخانه‌ها باید کار هدایت، حمایت و نظارت را برعهده گرفته و اجرا و انجام فعالیت‌های فرهنگی را به مردم و نمایندگان آن‌ها در تشکل‌ها، NGOها، اصناف و ... واگذار کنند.

وی با اشاره به اینکه در استان کردستان در این بخش ما تعدادی از فعالیت‌های فرهنگی را به شورای شهر که نمایندگان مردم استان هستند، واگذار کرده‌ایم، بیان کرد: در اختتامیه تئاتر کردی ما این موضوع را با شورای شهر مطرح کردیم که در سال آتی کارهای تخصصی و نظارتی تئاتر کردی را این اداره‌کل انجام داده و بقیه امور به آن‌ها واگذار شده است.

مدیرکل ارشاد اسلامی کردستان به بخش جدید انتخاب مردمی در تئاتر خیابانی در سال جاری اشاره کرد و گفت: در این بخش از هر قشر جامعه پنج نفر و در کل 50 نفر انتخاب می‌شوند تا آثار برگزیده از دیدگاه مردم را معرفی کنند و این امر در راستای مقایسه انتخاب داوران و مردم صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به وجود استعدادهای فرهنگی استان عنوان کرد: استان کردستان به جهت داشتن ادیبان، فرزانگان بزرگ دارای استعدادهای خاصی است که مسئولان فرهنگی باید آن‌ها را شناسایی کرده و به فعلیت درآورند.

فرهنگ اساس و پایه هر کشوری است

حجت‌الاسلام جعفری با اشاره به دلیل استفاده از واژه فرهنگ در شعار سال اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی این است که فرهنگ اساس و پایه هر کشوری است، چراکه پایه تمام جوامع جهان برپایه فرهنگ می‌چرخد.

وی با اعلام اینکه امام(ره) نیز نیز در این زمینه می‌فرمایند «اساس یک کشور فرهنگ است»، اعلام کرد: با گذری در تعاریف مختلف فرهنگ به این نتیجه می‌رسیم که اساس و خمیر مایه هر کشوری را فرهنگ تشکیل می‌دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با اعلام اینکه در دوره‌های مختلف مدیریت اولویت‌هایی برای خود تعریف کرده‌ایم، بیان کرد: باید توجه داشت که فرهنگ اولویت اول برای همه مباحث است.

فرهنگ بُرنده‌ترین اولویت کارهای نظام ودولت است

وی با اعلام اینکه مقام معظم رهبری با نام‌گذاری سال اولویت آن سال را مشخص می‌کند، بیان کرد: شعار امسال تعیین‌کننده این امر است که در اولویت‌بندی کارهای نظام و دولت، فرهنگ بُرنده‌تر است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان فرهنگ را یک جمع‌بندی از شکل و هویت اسلامی ایرانی دانست و عنوان کرد: در ایران قبل از اسلام خرده فرهنگ‌های زیادی با یک هویت روشن وجود داشت و آن وحدانیت مردم بود یعنی مردم بر اساس باورهای خود خداپرست بودند و این امر زمینه‌ای برای پذیرفتن دین اسلام با همان ویژگی‌های اولیه و ناب شد.

وی تصریح کرد: در این دوران مردم اسلام را براساس ویژگی‌های فطری خود پذیرفتند و این یعنی هویت اسلامی- ایرانی که هیچ‌گاه و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را از هم متمایز کند.

هویت ایرانی غیر اسلامی وجود ندارد

حجت‌الاسلام جعفری با اعلام اینکه امروزه بسیاری قصد تجزیه هویت ایرانی – اسلامی را دارند، بیان کرد: هویت ایرانی غیراسلامی و اسلامی غیرایرانی در کشور ما وجود ندارد و نباید این دو واژه از هم جدا به‌کار برده شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با اشاره به اینکه اسلام یک تفکر جهانی است که محدودیت جغرافیایی برای آن نمی‌توان قائل شد، بیان کرد: دین اسلام در آن زمان توسط پیامبر اسلام بدون هیچ محدودیت و مرزی ابلاغ شد و برهمین اساس پادشاه ایران نیز به دین اسلام دعوت شد.

وی با اشاره به پذیرفتن دین اسلام عنوان کرد: مردم ایران در آن زمان به دلیل ویژگی‌های مثبتی که به لحاظ عقاید، افکار و ویژگی‌های معنوی خود داشتند اسلام را پذیرفتن و این معنای واقعی هویت ایرانی – اسلامی است.

حجت‌الاسلام جعفری با تأکید بر اینکه به عقیده بنده فرهنگ غرب بر کشور ما تحمیل نشده است، عنوان کرد: بعد از انقلاب صنعتی در جوامع غربی و در بخش‌های مختلف تغییرات زیادی صورت گرفته است اما نمی‌توان از آن به عنوان تحول فرهنگی یاد کرد.

اخلاق یکی از مباحث اصلی بخش فرهنگ است

وی با اشاره به اینکه در بخش فرهنگ یکی از مباحث اصلی، اخلاق است، ادامه داد: جوامع غربی امروز به این نتیجه رسیده‌اند که با بحث‌های انسانی و اخلاقی بسیار فاصله گرفته‌اند که این امر بسیار به ضرر آن‌هاست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان عنوان کرد: در فیلم‌های غربی این امر به وضوح نشان داده می‌شود که این کشورها از لحاظ صنعتی و فناوری پیشرفت‌های قابل توجهی را داشته‌اند اما از مباحث اخلاقی و انسانی دور شده‌اند.

وی با اعلام اینکه مسائل انسانی و اخلاقی اساس فرهنگ را تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: براین اساس می‌توان گفت فرهنگ غربی یک فرهنگ استاندارد نیست و نمی‌تواند به ما تحمیل شود.

مدیرکل ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به اینکه اگرشائبه‌ای مبنی براین امر وجود داشته باشد باید راهکار مقابله با آن اندیشیده شود، یادآورشد: راهکارهای مقابله با فرهنگ غربی را باید در فرهنگ بومی، منطقه‌ای و لابه لای خرده فرهنگ‌هایی که در مناطق مختلف کشور وجود دارد، جستجو کرد.

captcha