کتاب «قرآن و معرفت‌شناسی» منتشر شد
کد خبر: 1397541
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۲

کتاب «قرآن و معرفت‌شناسی» منتشر شد

گروه اندیشه: کتاب «قرآن و معرفت‌شناسی» به کوشش حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا قائمی‌نیا، توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، این کتاب شامل 22 مقاله است که به مناسبت همایش قرآن و معرفت‌شناسی فراهم آمده است و در این کتاب، بر حسب عناوینی که در فصول کتاب آمده‌اند، در شش فصل از یکدیگر تفکیک شده‌اند.
بنا بر این گزارش، پس از پیشگفتار علیرضا قائمی‌نیا، ویراستار علمی کتاب «قرآن و معرفت‌شناسی»، فصل اول با عنوان «امکان و اقسام معرفت»، دو مقاله را در بر گرفته است؛ مقاله اول «امکان معرفت از دیدگاه قرآن کریم» از حسن پناهی آزاد و مقاله دوم «اقسام معرفت در قرآن کریم» از حسن معلمی.
فصل دوم کتاب از «تعریف و منطق در قرآن» سخن می‌گوید و چهار مقاله «تعریف در قرآن کریم» از مسعود اسماعیلی، «منطق در قرآن» از عسکری سلیمانی امیری، «ارزش‌سنجی معرفتی در قرآن کریم» از غلامحسین جوادپور و «دستگاه منطقی قرآن کریم در افق منطق صوری» از ابراهیم دادجو را شامل می‌شود.
عنوان فصل سوم «ابزار معرفت در قرآن» است و از هفت مقاله تشکیل شده است. «عقل در قرآن» از قاسم اخوان نبوی، «الگوی تفکر قرآنی بر اساس معناشناسی هم‌زمانی» از هادی صادقی و شعبان نصرتی، «بررسی جایگاه معرفت‌شناختی حس از دیدگاه قرآن» از حسن عبدی، «خیال؛ ابزار معرفت» از محمدجواد رودگر، «بررسی جایگاه معرفت‌شناختی قلب از دیدگاه قرآن» از حسن عبدی، «کارکرد روی معرفت‌شناختی فطرت در هندسه معرفتی دین» از علی‌اکبر رشاد و «رابطه فطرت و معرفت از نگاه قرآن» از محمد رضا بهاری این مقالات است.
فصل چهارم با عنوان «هرمنوتیک و زبان‌شناسی» نیز مقالات «شخصیت‌بخشی در قرآن» از علیرضا قائمی‌نیا،  «استعاره‌ها در قرآن با تأکید بر رویکرد زبان‌شناسی شناختی» علی عیسی‌زادگان و صفدر محمدی، «رویکردی تطبیقی به هرمنوتیک و تفسیر قرآن» از سیمین اسفندیاری، «بررسی و تحلیل نظریه روح معنا در تفسیر متشابهات در قرآن» از حامد شیواپور و «تاریخ‌مندی معرفت» از محمد عرب‌صالحی را در رب گرفته است.
فصل پنجم نیز که از «علم و مابعدالطبیعه» سخن می‌گوید شامل دو مقاله «نظریه‌‌پرداز ی‌های علمی قرآن» از محمدعلی رضایی اصفهانی و «قرآن و مابعدالطبیعه؛ نظریه‌های علمی درباره طبیعت» از ابوالحسن حسنی است.
در فصل ششم با عنوان «معرفت دینی و نقد نسبی‌گرایی» نیز دو مقاله «معرفت دینی و معیار آن» از رمضان علی‌تبار فیروزجایی و «نقد نسبی‌گرایی معرفتی از منظر فرهنگ قرآن» از حسن پناهی آزاد آمده است.
یادآور می‌شود، کتاب «قرآن و معرفت‌شناسی»، به کوشش علیرضا قائمی‌نیا با شمارگان 500 نسخه، در 720 صفحه و با قیمت 350 هزار ریال منتشر شده است.

captcha